امروز : دوشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 26
۰۳:۳۹
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 127655
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۳ - ساعت ۱۲:۱۸
تعداد بازدید: 9
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران در آستانه آغاز دوره جدید شورای ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران در آستانه آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی طی حکمی علاوه بر انتصاب سه عضو حقوقی جدید، راهبردهای اصلی شورا و حوزه فرهنگ را تعیین کردند.

«تولید علم» یکی از کلید واژه‌های مهم حکم رهبر انقلاب برای آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در تفسیر آن حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا، رییس انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه می‌گوید: الان 16 انجمن رسمی مصوب در حوزه‌های علمیه وجود دارد که بیش از یازده سال است در حال کارند، انجمن فلسفه هم پیشنهادش آمده و در شورای مجوزهای حوزه در دست بررسی است.

وی در ادامه می‌گوید که ما در زمینه بسیاری مسائل خلاء تئوریک داریم،‌ به طور مثال در زمینه امر به معروف و نهی از منکر که بحث روز جامعه ما هم شده است الان شدیداً‌ خلاء قانونی داریم واقعاً‌ نمی‌دانیم باید چه کار کنیم، تازه مجلس پس از 35 به فکر افتاده که قانونی در این باره تصویب کند! تازه تصویب هم بشود مشخص نیست همه حوزه‌ها و ظرفیت‌ها شرایط اجتماعی و زیرساخت‌ها را در بر گیرد لذا قانون باید ابتدا آزمون و خطا شود و در شرایط مختلف عمل بشود که ببینیم پاسخگوست یا خیر، همه اینها نشان می‌دهد که یکی از مسائل کلیدی ما بحث امر به معروف و نهی از منکر است.



 

فعالیت کرسی‌های نظریه‌پردازی در حوزه از سال گذشته

* به عنوان سؤال نخست بفرمایید که با توجه به اهمیت ویژه تولید علم در روزگار کنونی و دغدغه‌های رهبری در این رابطه، وضعیت انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه در زمینه تولید علم به ویژه در زمینه کرسی‌های آزاداندیشی چگونه است و در این راستا چه گامی برداشته شده است؟

-مستحضر هستید که اصلاً کارِ حوزه «تولید» است. درست است که حوزه‌ها یک سیستم آموزشی کهن و کلاسیک دارند و کار خود را انجام می‌دهند ولی حوزه همواره یکی از رویکردهایش این بوده که در عرصه تولید علم کار کند، این تعداد رساله‌، فتوا و نظریاتی که به عنوان دین بیرون می‌آید همه تولید علم است و در قالب کرسی نقد و مناظره نیز کار می‌شود اما بهرحال کارهایش را حوزه‌ها تحت نظارت مقررات دفتر حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی انجام نمی‌دهد و خود انجمن‌ها کارهای فراوانی انجام می‌دهند که می‌تواند در قالب کرسی‌ها کار کند بنابراین این نظریات می‌تواند در قالب کرسی‌های نقد و مناظره در بیاید.

از سال گذشته خوشبختانه کمیسیون کرسی‌های نظریه‌پردازی در حوزه فعال شده، مقرراتش تصویب و توسط مدیریت حوزه ابلاغ شده است و الان در قالب یک کمیسیون مستقل در حال کار است. بنده نیز عضو آن هستم و در یکی از بندها گنجاندیم که یکی از نهادها و مؤسسات علمی که متصدی برپایی کرسی‌هاست انجمن‌های علمی حوزه هستند لذا در این بند بیان کردیم که هر کسی که توسط مؤسسه‌ای حمایت نشود، درصورت درخواست محققان می‌تواند با اعلام به انجمن‌ها برنامه خود را برپا کند.

لذا ما از طریق کمیسیون‌ها، پیش‌بینی فعالیت‌های غیررسمی را نیز داریم تا اینها در قالب کرسی‌های نظریه‌پردازی کار شود در خود انجمن‌ها هم این بحث را داشتیم و در اساسنامه هم آمده که برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی یکی از اهداف ماست. ان‌شاءالله در آینده نزدیک در این قالب‌ها بیشتر کار کنیم.
 
 
۱۰ سال پیش اگر در دانشگاه‌ها می‌گفتیم «فقه سیاسی» به ما می‌خندیدند

*پس چرا ماحصل این انجمن‌های علمی حوزه به صورت ملموس نیست؟

- ماحصل در قالب نظریه است امروزه در دانشگاه‌ها اینها را باید ببینیم، ‌10 سال پیش اگر در دانشگاه‌ها می‌گفتیم «فقه سیاسی» به ما می‌خندیدند، کسی تحویلمان نمی‌گرفت اما الان در انجمن‌های حوزه جا انداختیم و تبدیل به رشته دانشگاهی شده است. همچنین فلسفه سیاسی اسلامی، کلام سیاسی به عنوان گرایش رسمی تصویب شده ، اخلاق مدنی و سیاسی اسلام تصویب شده است، اینها براساس پشتوانه‌های نظری حوزه در انجمن‌ها کار می‌شود، صدها کتاب در حوزه فقه سیاسی نوشته شده که حاوی نظریاتی است، بیش از صد فقیه و فیلسوف بر فقه سیاسی و فلسفه سیاسی کار کردند که هر کدام حاوی نوآوری‌هایی است که می‌توانست در قالب درست در آید منتها ما خیلی کار تبلیغی نمی‌کنیم و بیشتر به کار علمی می‌پردازیم.
 
انجمن فلسفه در حوزه‌ها تأسیس می‌شود

*در انجمن‌ها به کارهای فلسفی هم می‌پردازید؟

-بله اختصاصاً انجمن کلام اسلامی که وجود دارد ولی فلسفه اسلامی هم در قالب یک انجمن در دستور کار درآمده و مؤسسانی درخواست آن را دادند و مستقلاً یک انجمن فلسفه هم در شرف تأسیس است.
 
۱۶ انجمن رسمی در حوزه‌ها فعال است

*اکنون چند انجمن در حوزه‌ها فعال است؟

-الان 16 انجمن رسمی مصوب وجود دارد که بیش از یازده سال است در حال کارند، انجمن فلسفه هم پیشنهادش آمده و در شورای مجوزهای حوزه در دست بررسی است.
 
با تشکیل انجمن فرهنگ‌پژوهی در حوزه مخالفت شد

*درباره فعالیت‌های فرهنگی آیا انجمنی اختصاصی در حوزه فرهنگ وجود دارد؟

-اختصاصاً در حوزه فرهنگ درخواستی از سوی فرهیختگان داشتیم که انجمن فرهنگ‌پژوهی تشکیل دهیم، پیگیری‌هایی هم در این زمینه انجام دادیم اما تصویب نشد به این علت که جمعی از حوزویان گفتند تحت انجمن مطالعات اجتماعی هم می‌توان کار فرهنگی کرد، فرهنگ بخشی از جامعه شناسی و مطالعات اجتماعی است به همین دلیل گفتند با وجود این انجمن دیگر نیازی به فرهنگ‌پژوهی نیست و می‌تواند در دل انجمن مطالعات اجتماعی قرار بگیرد البته دوستان هنوز هم پیگیر تصویب این انجمن هستند. بهرحال کارهای علمی همه با زیرساخت فرهنگ شدنی است وقتی کار علمی بدون رویکرد فرهنگی صورت نگیرد،‌به نتیجه نمی‌رسد لذا مجموعه کارها با توجه به امکانات و ظرفیت‌ها باید به نوعی در ارتباط با فرهنگ باشد به علاوه اینکه خود رویکرد حوزه‌ها، فرهنگی است.
 
*خودتان به شخصه از برآیند کارها در انجمن‌های علمی حوزه رضایت دارید؟

- خیر! کار بر زمین مانده زیاد است هر چه کار کنیم خیلی عقب هستیم بنابراین ما ضمن اینکه رویکردمان تلاش مضاعف است با این حال هم عقب هستیم بنده مجموعاً از وضعیت موجود راضی نیستم، آسیب‌ها در خصوص حوزه زیاد است خصوصاً در فرهنگ ما هم آسیب‌های ساختاری، مبنایی و خلاء تئوریک زیاد است.
 
*با این همه کار تئوریک، چگونه می‌توان گفت که خلاء تئوریک وجود دارد؟

-خیر کارها زیاد نیست در همین زمینه امر به معروف و نهی از منکر که بحث روز جامعه ما هم شده است الان شدیداً‌ خلاء قانونی داریم واقعاً‌ نمی‌دانیم باید چکار کنیم تازه مجلس پس از 35 سال به فکر افتاده که قانونی در این باره تصویب کند، تازه تصویب هم بشود مشخص نیست همه حوزه‌ها و ظرفیت‌ها شرایط اجتماعی و زیرساخت‌ها را دربر بگیرد لذا قانون باید ابتدا آزمون و خطا شود و در شرایط مختلف عمل بشود که ببینیم پاسخگو است یا خیر، همه اینها نشان می‌دهد که یکی از مسائل کلیدی ما بحث امر به معروف و نهی از منکر است.

حال در زمینه عرصه‌های نو و جدید به مراتب بیشتر مشکل داریم بنابراین به رغم اینکه در زمینه امر به معروف فتوا، کارهای تئوریک، آثار متعدد و متصدیان فن زیاد است اما در مقام عمل مشاهده می‌کنیم که مشکل زیاد است و به قتل و جنایت نیز کشیده می‌شود زمانی که در جامعه به پای یک مسئله خون ریخته می‌شود یعنی هنوز جا نیافته است و مرزها را هنوز درنوردیده است.

*بنابراین چاره چیست؟

- هم مجلس باید کار کارشناسی و علمی جدی بکند و دست از کارهای سوری و  دغدغه فضاهای سیاسی دوری کند و با مراجع و بزرگان از نظر دینی در عرصه‌های مختلف فرهنگی و زیرساختی تبادل نظر کند تا این مباحث تبدیل به قانون شود هم جامعه به عنوان حکم دینی عقلانی این را بپذیرند و از آن لذت ببرند بنابراین این قانون باید به گونه‌ای باشد که هر کس آن را دید از آن متنفر نشود!

همه اینها منوط به این امر است که به صورت مبنایی و زیرساختی دقیق کار کنیم تا بتوانیم مسائل فرهنگی را در جامعه ترویج دهیم و همه هم آنها را بپذیرند فرهنگ دینی و ارزش‌های دینی به گونه‌ای نیست که کسی از آنها تنفر داشته باشد چون مطابق فطرت، عقل و فهم اجتماعی است مگر کسی غیرمتعادل باشد که چنین چیزی را نپذیرد.
 
3 اثر در دستور کار

*سپاسگزارم. استاد شما به عنوان محقق و پژوهشگر برجسته چه آثار جدیدی در دست کار دارید؟

-کتاب فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای که چندی است در دستور انتشار است به گفته مسئول انتشارات همین روزها منتشر می‌شود، این کتاب کار نویی است که هنوز نمونه آن انجام نشده است اثر قبلی بنده درباره فارابی و مسکویه و برخی فیلسوفان قدیم است همان چارچوبی که درباره فیلسوفان قدیم و اسلامی رعایت کردیم همین چارچوب را به نوعی در فلسفه سیاسی رهبری آوردم.

عمده محتوای کتاب بیانات شفاهی رهبری است ولی براساس 5 فصل بنیان‌های معرفتی ایشان، هستی‌شناسی،‌معرفت‌شناسی، اندیشه شناسی و مبناشناسی و یک بخش آیین شهروندی، آیین شهریاری و آیین سعادت ارائه شده است.
 
*آیا این اثر به لحاظ تبارشناسی هم فلسفه سیاسی مقام معظم رهبری را بررسی کرده، به این لحاظ که اندیشه ایشان به چه جریانات فکری در اسلام نزدیک است؟

-خیر بنده در این اثر بالاصاله تمرکز بر این داشتم که اصل فلسفه سیاسی ایشان تبیین شود اما اینکه چه رگه‌هایی از فلسفه مشاء و اشراق در اندیشه ایشان است مأموریت این کتاب نبوده اما نوعاً فلسفه‌های سیاسی شیعه که پس از انقلاب مطرح شده به حکمت متعالیه متصل می‌شود با این حال جا دارد که به صورت جدی در این حوزه هم کار بشود.
 
*آیا کار قیاسی هم در این اثر به طور مثال با فلسفه امام انجام دادید؟

- خیر این اثر بیشتر پدیدارشناسانه بود و کار قیاسی نداشته است.
 
*کتاب دیگری هم در دست کار دارید؟

-بله دو اثر دیگر بیش از یک سال است که در دستور چاپ دارم یکی بحث اندیشه دفاعی اسلام است، بحث‌های امنیت، دفاع و جهاد که از منظر سیاسی کار خوبی است و به زودی منتشر می‌شود.

اثر دیگر هم همان جریان‌شناسی است که یک بار مفصل گزارش آن را به پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ارائه دادم، این هم از کارهای قدیمی بنده است که یک جریان‌شناسی در آن دوره وجود داشت پیش از اینکه این جریانات افراطی‌گری و تکفیری ایجاد شود یک تفکر نو وهابیت با ایجاد القاعده صورت گرفت ولی اینها با تکفیری‌ها یکسان نیستند و جریانات مختلف جهان اسلام را در تشیع و اهل سنت مورد بحث قرار داد، این هم جزو کارهایی است که باید منتشر شود که یک مقدار به تأخیر افتاده است.
 
انتهای پیام/ک

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها