امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 9
۰۸:۵۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 12802
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۴:۰۷
تعداد بازدید: 103
شهریار افندی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه امسال کارگروه ترانزیت برنامه خاصی را برای تکمیل شبکه‌های ریلی ...

شهریار افندی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه امسال کارگروه ترانزیت برنامه خاصی را برای تکمیل شبکه‌های ریلی ترانزیتی انجام داده است، اظهار داشت: یکی از مهمترین پروژه‌ها در کریدور شمال-جنوب که چندی پیش افتتاح شد پروژه خط آهن گرگان ـ اینچه برون به طول 80 کیلومتر بود.

وی افزود: در راستای اتصال آسیای میانه به آب‌های آزاد و توسعه ظرفیت ترانزیتی بار منطقه، راه‌آهنی از کشور قزاقستان شروع شده و پس از عبور از ترکمنستان به ایران متصل می‌شود.

‌افندی‌زاده ادامه داد: این مسیر ریلی، خط آهن گرگان ـ اینچه برون ـ اترک ـ برکت است که در سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران در شرق دریای خزر ساخته می‌شود؛ سهم ایران از این مسیر ریلی 900 کیلومتری، 80 کیلومتر است که لازم بود بین گرگان تا اینچه برون ساخته می‌شد؛ اگر این پروژه در ترکمنستان تکمیل شود از سمت چین به سمت قزاقستان، ایران و اروپا خط آهن می‌رود.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت تصریح کرد: خط‌آهن گرگان ـ اینچه‌برون یکی از خطوط ترانزیتی کشور است و شبکه‌های راه‌آهن شمال را به خط آهن کشورهای همسایه حاشیه دریای خزر متصل می‌کند.

‌معاون وزیر راه و شهرسازی  افزود: این مسیر ریلی به طول 80 کیلومتر ایران را به روسیه، کشورهای CIS و چین متصل می‌کند، ضمن آنکه در بحث ارتقای سهم ترانزیتی کشور و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی حائز اهمیت است.

* بررسی خط‌آهن بندرعباس-قزوین-رشت-انزلی-آستارا-روسیه در اجلاس کریدور شمال-جنوب

وی اضافه کرد: در کریدور اصلی شمال ـ جنوب نیز به زودی پنجمین اجلاس این کریدور برگزار خواهد شد و موضوع پروژه خط‌آهن بندرعباس ـ قزوین ـ رشت ـ انزلی ـ آستارا ـ آذربایجان ـ روسیه مطرح می‌شود.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت افزود: بخشی از سهم ایران در این مسیر ریلی، خط‌آهن قزوین ـ رشت در حال اجرا است که تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

* لزوم تکمیل هر چه سریع‌تر خط‌آهن چابهار-سرخس- ترکمنستان

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همچنین کریدور شرق کشور از بندر چابهار آغاز شده سپس به زاهدان، مشهد، سرخس و ترکمنستان متصل می‌شود که در صورت تکمیل این خط‌آهن ظرف چند سال آینده یکی از محورهای مهم اتصال کشورهای CIS به خلیج فارس و اقیانوس هند انجام می‌شود.

* ارتباط با پایانه‌های مرزی کشورهای مختلف

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت یادآور شد: در بحث مدهای حمل و نقلی نیز تلاش شده است تا با ایجاد ارتباط بین پایانه‌های مرزی کشورهای مختلف به خصوص کشورهای آسیایی و اروپایی، بتوان حجم قابل توجهی کالای ترانزیتی را جابه‌جا کرد.

افندی‌زاده تصریح کرد: البته لازم است سیستم حمل و نقل ریلی نیز در بحث توسعه ترانزیت بیشتر وارد عرصه شده و با گسترش این مدل حمل و نقلی، ریل نیز به سمت ترانزیت کالا در کشور سوق یابد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار