امروز : سه شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 25
۱۵:۴۸
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 128053
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 8
به گزارش گروه آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، محمدابراهیم محمدی مدیرکل سابق فرهنگی و هنری معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و ...

به گزارش گروه آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، محمدابراهیم محمدی مدیرکل سابق فرهنگی و هنری معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، نسخه‌ای از یادداشت خود تحت عنوان «شبکه مدرسه حلقه مفقوده آموزش و پرورش و رسانه ملی» را در اختیار پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; قرار داده است:

اغراق نیست اگر گفته شود در کشور دو نهاد در مأموریت و هم آثار و فواید فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی بی‌رقیبند؛ آموزش و پرورش و رسانه ملی جایگاهی ممتاز و مأموریتی اصیل دارند.

آموزش و پرورش و رسانه ملی از سویی اساس و بنیان توسعه‌اند و از سوی دیگر عیار و شاخص‌های توسعه، و از منظری دیگر محور توسعه محسوب می‌شوند.

موفقیت و ناکامی‌ها، راستی و کژی‌های اجتماعی بی‌ارتباط با میزان درستی و نادرستی این دو نهاد نیست؛ این دو نهاد خاستگاه امنیت و سلامت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و به‌ویژه خانواده هستند و مردم مستقیم و غیر مستقیم متأثر از ساخت‌های فرهنگی، نگره و القایات آنها می‌باشند.

فرهنگ‌سازی، ترویج و تعمیق سبک زندگی، ضریب نفوذ، گستردگی جامعه هدف، سرعت ارتباط، قالب و بسترهای رسانه‌ای و صدها مورد از این دست، قرابت و همانندی این دو نهاد را نشان می‌دهد.
 
حساسیت، ظرافت و ظرفیت‌ها موجب شده است تا اهتمام و توجه به این دو نهاد در قوانین و اسناد و به‌ویژه بیان و بنان حضرت امام(ره) و رهبری معظم بیشتر از سایر دستگاه‌ها باشد.

تأکید مکرر رهبری معظم به مکانت و جایگاه خاص آموزش و پرورش در بین وزارتخانه‌ها و رسالت و مأموریت خطیر رسانه ملی بین نهادها، نشان از همین واقعیت دارد.

این دو نهاد با وجود وحدت در هدف، قرابت در مأموریت و تأکیدات فراوان هنوز تا بایدهای مفاهمه و تعامل مبتنی بر نیاز و ضرورت فاصله دارند.

ناگفته پیداست که همکاری‌های خودجوش و دریافت‌های نسبی مدیران میانی رسانه ملی و آموزش و پرورش در سطح ملی و استانی شایسته تحسین و تقدیر است.

به نظر می‌رسد صدا و سیما آنگونه که باید از ظرفیت و جامعه در دسترس آموزش و پرورش بهره کافی نبرده است، این در حالی است که جامعه هدف چهل میلیونی که مستقیم و غیر مستقیم یومیه با این نهاد در ارتباط است، می‌تواند از مخاطبان وفادار رسانه ملی باشد.

آشنایی با ظرفیت بیش از چهل میلیون نفر برنامه سنواتی فرهنگی، هنری و ورزشی، فرصت طلایی برای برنامه سازی و جذب و نگهداشت مخاطبان فعال است.

جامعه عظیم و عزیز فرهنگیان هنوز هم مرجعیت فرهنگی را در حوزه جوان و نوجوان و... داشته و آسان‌ترین راه برای آشنایی بهتر با ذائقه جامعه هدف رسانه است.

آموزش و پرورش نیز برای آسان‌سازی ارتباطات، سرعت دسترسی‌ها و فرصت‌سازی‌های آموزشی جدید نیازمند رسانه است.

فشرده سازی چرخه ارتباطی، پیوسته سازی فرایند آگاهی بخشی، تحقق عدالت در آموزش و ارتباطات صف با ستاد، استفاده از ظرفیت  رسانه را غیر قابل اجتناب می‌نماید.

رسانه فرصت غیر قابل جایگزین برای نهاد بزرگ تعلیم و تربیت است؛ آموزش و پرورش در عصر غلبه رسانه‌های آموزشی نمی‌تواند از این ظرفیت چشم‌پوشی کند و با رسانه، وزارت را می‌شود در مدرسه و در دورترین نقطه کور مواصلاتی دید؛ صدای وزیر، معاونین، مدیران و کارشناسان و اساتید برجسته تعلیم و تربیت را مثل تهران شنید و....

آنچه رفت درآمدی بود برای این پیشنهاد که اینک که جناب دکتر سرافراز روزهای نخست خدمت را می گذراند و جناب دکتر فانی نیز سال نخست وزارت را پشت سر می‌گذارد، جای شبکه مدرسه با شکل و قالب دانش‌آموزی در میان کانال‌های متنوع رسانه ملی خالی است.
انتهای پیام/
 

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار