امروز : جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 28
۱۹:۴۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 128166
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۳ - ساعت ۱۲:۴۳
تعداد بازدید: 31
بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی ...

بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.
 
***
 

دعوت زیرپوستی به تجمعات اعتراضی و رفتار غیر ایدئولوژیک

چرا به خواننده درگذشته توهین و از هنرمندان مقتل‌خوان انتقاد می‌کنند؟

یکی از جامعه‌شناسان اصلاح‌طلب اخیراً در گفت‌وگویی تفصیلی با روزنامه آرمان به موضوع برگزاری چند تجمع سوگوارانه به مناسبت درگذشت یک هنرمند خواننده اشاره کرده و با بیان اینکه این وضعیت به معنای تغییرات عمده در جامعه ایرانی است، تصریح می‌کند:

این پدیده‌ها... به طور آشکار و پنهان در راستای ساختن جهان مدرن ایرانی نقش‌آفرینی می‌کنند... افرادی چون «پاشایی» ناخواسته در راستای رسیدن به همین جهان مدرن هستند و مخاطب‌شان را به رفتار و فهم غیر ایدئولوژیک (نه ضد ایدئولوژیک) دعوت می‌کنند.

آقای تقی آزادارمکی همچنین در این رابطه می‌گوید: از نظر من وقوع این نوع حوادث در ایران تکرار خواهند شد.
 

*چند جامعه‌شناس و تعدادی از وابستگان به یک جریان سیاسی خاص در کشور، چند سالی است که در سخنان خود اصرارهای عجیبی را مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه «جامعه مدرن ایرانی جامعه‌ای غیر ایدئولوژیک است»!

صحبت آنها به این معناست که جامعه مدرن ایرانی بی‌دین نیست اما دین و ایدئولوژی به رفتارها و کنش‌گری‌های او جهت نمی‌دهد.

روی دیگر سخن آنان این است که در جامعه مدرن ایرانی نه ایدئولوژی که منافع فردی (به معنای هرآنچه که صرفاً خوراک، پوشاک، مسکن و لذت را تأمین می‌کند) تعیین کننده هر نوع راهبرد، مسیر و هر نوع حرکتی است.

اما جدای از این منویات به ظاهر جامعه‌شناسانه! سدّی که در مقابل این نظرات وجود دارد، ایدئولوژی ناب اسلامی و مفاهیمی مثل عاشوراست که در ایران مدرن اسلامی جاری و ساری است و مظاهر فراوانی نیز برای آن وجود دارد.

چه اینکه اگر افراد فوق درباره چند تجمع سوگوارانه چنین نظراتی را ابراز می‌کنند اما درباره رخدادهایی مثل حضور میلیونی مردم ایران در ایام عزاداری سالار شهیدان و حضور پرشکوه مردم در انتخابات‌های هرساله سکوت اختیار می‌کنند.

لذا برخی از این افراد بیکار ننشسته و انتقاداتی را ایدئولوژی ناب اسلامی نیز بعمل آورده‌اند.

یکی از همین افراد در یکی از کتاب‌های خویش اینگونه بیان می‌کند که تا اسلام شیخ‌فضل‌الله نوری در ایران جاری و ساری باشد، نمی‌توان به تطابق ایران و دین مردم ایران با لیبرالیسم که دروازه پیشرفت است، امید داشت!

آقای ارمکی همچنین در حالی از این می‌گوید که بروز تجمعات سوگوارانه مجدداً تکرار خواهد شد که این رخداد صدالبته امر نامکشوفی به شمار نمی‌رود و ابراز همدردی هواداران یک هنرمند با او چیزی نیست که در هیچ کجای جهان کسی بخواهد با نوعی القای ترس آنرا مورد اشاره قرار دهد و ایضاً آنرا نشانه ورود یک کشور به دوران دگردیسی! بداند.

لذا اشاره به تکرار چنین تجمعاتی در کنار تأکید ناصحیح بر غیر ایدئولوژیک بودن آقای پاشایی در واقع نوعی ترساندن از رفتارهای مذهبی و ایدئولوژیک ارزیابی می‌شود.

اصرار آقای ارمکی بر مفهوم «دعوت پاشایی به رفتار غیر ایدئولوژیک»! در حالی صورت می‌گیرد که اخیراً چند هنرمند کشورمان که در ایام عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) در برخی مراسم سوگواری اقدام به مقتل‌خوانی کرده‌اند، توسط یک جریان خاص در داخل و خارج کشور مورد انتقاد گرفته‌اند!

آقای آزادارمکی پیش از این در صحبت‌هایی مردم ایران را به پرخاشگری و کینه‌توزی متهم کرده و گفته بود: ریشه پرخاشگری و کینه توزی مردم ایران به فرهنگ و دین و اخلاق و نظام اجتماعیشان برنمی‌گردد، بلکه به نحوه ظهور همه این امور در کالبد مدیریتی و اجرایی برمی‌گردد!

او همچنین مدتی قبل نیز به خبرگزاری ایبنا درباره نگاهش به روحانیت گفته بود: روحانیون امکان تأمل و جستجوگری را از مخاطبان می‌ستانند!

پیش از وی، آقای نجفقلی حبیبی، از دیگر استادان اصلاح‌طلب نیز در سخنانی پیرامون عزاداری محرّم در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: «سالانه در ایام عاشورا چه پول‌ها که در مملکت خرج می‌شود، اما بازده اینها چقدر است، هیچی، چهار نفر گریه می‌کنند و تمام می‌شود»!

گفتنیست یک جریان سیاسی خاص، پس از درگذشت آقای مرتضی پاشایی، تجمعات سوگوارانه برای درگذشت وی را بصورتی ویژه مورد توجه قرار داده و در گزارش‌های رسانه‌ای و اظهارنظرهای سیاسی با لحنی خاص! از این تجمعات سوگوارانه یاد می‌کند.
 
***
 

تشویق‌های مرعشی برای لباسی که بر تن شاه نیست!

یکی از چهره‌های شهیر کارگزاران در آستانه اعلام گشایش کلی! در مذاکرات هسته‌ای وین و عدم حصول «توافق نهایی» در این مذاکرات به روزنامه آرمان گفته است: من همینجا مردم را برای شرکت  در جشن پیروزی رهبری، ملت و رئیس‌جمهور در پرونده هسته‌ای دعوت می‌کنم!

آقای حسین مرعشی همچنین با بیان اینکه تحریم‌ها نتیجه گرایشات سیاسی دولت قبل بود، اقدام به ترسیم فضای «پساتحریم» می‌کند و می‌گوید: من خودم برای اقتصاد ایران انتظار این را دارم که بعد از لغو تحریم‌ها، ظرف 24 ماه به رشد دورقمی برسد یعنی رشد 10 درصد به بالا را شاهد باشیم و در کنار آن، تورم همین 10 درصد باشد.این امکان‌پذیر است.
 

*ترسیم فضای پساتحریم توسط یک جریان خاص سیاسی، طی یک‌ونیم سال گذشته یکی از اصلی‌ترین راهبردهای این جریان برای ترویج فضای خوشبینی به آمریکا و مذاکرات هسته‌ای بوده است.

برای مثال، غیر از آقای مرعشی، یک خبرگزاری دولتی نیز چندی قبل گزارش‌هایی را منتشر کرد و طی آن با بزرگنمایی عبارت «پساتحریم» به ترسیم فرضی رخدادهای احتمالی در تجارت خارجی ایران پس از لغو احتمالی تحریم‌ها پرداخت.

آقای سعید لیلاز نیز در آستانه توافق کم‌دستاورد ژنو در مصاحبه‌ای با سایت جماران از این گفت که این توافق ما را قادر می‌کند که فوری ترین مشکلات معیشتی را حل کنیم!

این چهره اصلاح‌طلب همچنین درباره یکی دیگر از دستاوردهای توافق احتمالی ژنو (که در آن مقطع هنوز امضا نشده بود!) تصریح کرده بود: در کوتاه مدت دریافت‌های ارزی ایران بین 50 تا 100 درصد افزایش خواهد یافت و این نوید خوبی برای اقتصاد ایران است و می‌تواند در کنترل بازار تاثیر فراوانی داشته باشد!

در همان مقطع و در صبح فردای امضای توافقنامه ژنو، آقای محمدرضا تابش، از نمایندگان اصلاح‌طلب نیز طی سخنانی در مجلس گفته بود:‌«توافقنامه ژنو موجب گشایش در وضعیت اقتصادی و معیشت مردم می‌شود»

لذا با توجه به محقق نشدن همه‌ی این نظرات؛ به روشنی می‌توان ادعاهای آقای مرعشی درباره دورقمی شدن نرخ رشد اقتصادی ایران آنهم ظرف 24 ماه را پس از توافق فرضی نهایی نیز باور کرد.

در اینجا باید اشاره شود که حرکاتی مثل ترسیم فضای پساتحریم و دعوت افکار عمومی به جشن! برای دستاوردهای ناملموس، در راستای زنجیره حرکاتی ارزیابی می‌شود که قصد واردآوردن فشار برای گذشتن نظام اسلامی از خطوط قرمز خود را دارند.

آقای مرعشی همچنین در صحبت‌های خود در حالی مدعی شده است که «تحریم‌ها نتیجه گرایشات سیاسی دولت قبل بود» که در پاسخ باید گفت تحریم‌ها از روز اول انقلاب تاکنون در اعلی‌درجه خود علیه ایران و مردم اِعمال شده‌اند و منطقی نیست که از دشمن انتظار داشته باشیم رفتار خود را به نسبت سیاست‌های یک دولت اجرایی موقتی، تنظیم کند!

ضمناً باید اشاره کرد که قانون تحریمی داماتو در دوران دولت آقای هاشمی رفسنجانی در کنگره آمریکا به تصویب رسید و همچنین پس از توافق ژنو نیز همانطور که رهبر معظم انقلاب اشاره کرده‌اند، تحریم‌های بیشتری علیه کشورمان اِعمال شد بطوریکه سایت مشرق در این زمینه از اِعمال 100 تحریم علیه کشورمان پس از توافق مذکور اشاره کرده است.
 
***
 

دبیر کمیته انتخاباتی اصلاحات: مجلس نهم اجازه اختلاس‌های میلیاردی را داد!

دبیر کمیته انتخاباتی جبهه اصلاحات در اظهاراتی با اشاره به مجلس نهم و اکثریت اصولگرای آن به روزنامه آفتاب یزد گفته است: این مجلس در دوره‌ای که آقای احمدی‌نژاد رئیس جمهور بود چشم بر نظارت بسته و اجازه داد میلیاردها از بیت‌المال اختلاس شود.

آقای محسن رهامی همچنین در ادامه با اشاره به مواردی مثل استیضاح دکتر فرجی دانا و همچنین عدم اعتماد مجلس نهم به آقای دانش آشتیانی نتیجه می‌گیرد: «این برخوردها مردم را نگران می‌کند و از اصلاح‌طلبان انتظار دارند که این ضعف‌ها را جبران کنند»
 

* انتقاد بدون مبنا و از سر مخالفت سیاسی به هیچ وجه یک رفتار منطقی ارزیابی نمی‌شود و متهم کردن مجلسی با اکثریت اصولگرایان به اینکه چشم بر نظارت بسته بوده و حتی اجازه وقوع اختلاس را می‌داده است به هیچ وجه نمی‌تواند در دیسیپلین رفتارهای سیاسی عقلایی جایی داشته باشد.

چه اینکه اختلافات و چالش‌های بزرگ مجلس نهم با دولت دهم، که زبانزد خاص و عام بودند ناشی از باز بودن چشم‌های نظارتی همین مجلس بود و اختلاس‌های مورد اشاره آقای رهامی نیز که علت وقوع آنها ناجوانمردانه به مجلسی‌ها ربط داده شده! در کمیسیون‌های تخصصی همین مجلس مورد برخورد قرار گرفتند.

دبیر کمیته انتخاباتی جبهه اصلاحات همچنین در حالی از این گفته است که مردم بخاطر رأی ندادن نمایندگان به کاندیداهای عضو یک حلقه خاص برای وزارت علوم نگران می‌شوند که مشخصاً توضیح نمی‌دهد چرا مردم باید از رأی نیاوردن کسانی که در ناامنی‌های سال 88 دخیل بوده و نسبت به آنها نگاه مثبت داشته‌اند نگران شوند؟!

آقای رهامی یکی از چند اصلاح‌طلبی است که مدتی قبل در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا، متأسفانه تئوری فلج‌کننده بودن تحریم‌ها علیه ایران را تأیید کرده و گفته بود: «تحریم ها و قطعنامه ها کشور را فلج کرده و تا حل نشود نمی‌توانیم حوزه اقتصاد کشور را 100در صد حل کنیم»!
 
***
 

چه کسانی مذاکرات را به زندگی مردم گره زدند؟!

خانم الهه کولایی در بخشی از یک یادداشت با عنوان «نیازمند حمایت‌های همه‌جانبه هستیم» که در شماره روز شنبه روزنامه اعتماد منتشر شد، نوشته است:‌ بدون تردید نتایج مثبت این مذاکرات (مذاکرات هسته‌ای وین) نه تنها زندگی روزمره همه ایرانیان بلکه سرنوشت و شرایط آتی کشورمان در تحولات منطقه را نیز تحت تاثیر قرار داده و به آن شکل خواهد داد.
 

*بحث گره زدن مذاکرات هسته‌ای به زندگی و معیشت مردم، یکی از مقولات فوق‌العاده سوئی بود که حتی در محافل و رسانه‌های اصلاح‌طلب و حامیان دولت نیز مورد انتقاد قرار گرفت.

این انتقاد تا آنجا پیش رفت که حتی آقای سعید حجاریان نیز چندی قبل در پاسخ به سوال یک نشریه اصلاح‌طلب مبنی بر اینکه اگر دولت در مذاکرات نتیجه‌ای به دست نیاورد چه کند؟! پاسخ داده بود که مقصر بروز تحریم‌ها روحانی نیست!

یکی از چهره‌های حامی دولت نیز به روزنامه اصلاح‌طلب آرمان در همین زمینه گفته بود که گره زدن معیشت مردم به مذاکرات کار تیم رسانه‌ای دولت بوده است (نه خواست رئیس جمهور و اصلاح‌طلبان)

با تمام این اوصاف اما اظهار نظرهایی مثل نظر اشاره شده از خانم کولایی و مثلاً صحبت آقای تابش در صبح روز انعقاد توافق ژنو که طی نطقی در مجلس شورای اسلامی اینطور بیان کرد که توافقنامه ژنو موجب گشایش در معیشت مردم می‌شود به روشنی بیانگر آن هست که چه جریانی مذاکرات را به معیشت مردم گره زدند؟!

این اظهار نظرهای تأکید کننده بر اثرگذاری تحریم‌ها بر زندگی مردم در کنار حمایت یک جریان خاص از بروز برخی تجمعات در کشور، هنگامی که در کنار اشارات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان ابتدای سال معظم‌له  در حرم مطهر رضوی مبنی بر اینکه عده‌ای قصد دارند به بهانه تحریم‌ها مردم را به خیابان بکشانند؛ قرار می‌گیرد معانی خاصی را به ذهن متبادر می‌کنند.
 
***
 

از اشغال سرزمین فلسطینی‌ها تا اشغال ذهن افکار عمومی

این تصویر را خبرگزاری رویترز به تازگی منتشر کرده و در ذیل آن توضیح کوتاهی را پیرامون انجام ورزش پارکور توسط جوانان فلسطینی در حین برگزاری نماز جمعه در بیت المقدس نوشته است.
 



رژیم صهیونیستی و شبکه جهانی رسانه‌های وابسته به این رژیم، تلاش دارند تا ضمن عادی جلوه دادن اوضاع در سرزمین‌های اشغالی و محو چالش اصلی رژیم صهیونیستی، یعنی نامشروع و اشغالگر بودن این رژیم؛ اینطور القا کنند که مردم و بویژه جوانان فلسطینی دیگر به راه پدران و مادران خود مبنی بر مبارزه همیشگی با رژیم صهیونیستی تا آزادسازی قدس شریف اعتقاد و التزامی ندارند.

این قبیل تصاویر که با محتوای لذت‌گرا شدن جوانان فلسطین و قبول همزیستی با صهیونیست‌ها توسط آنان منتشر می‌شود تلاش می‌کند تا تخاصم اصلی بین صهیونیست‌ها و مسلمانان را برای همیشه از اذهان مردم جهان پاک کند.

اعتقاد یا بی‌اعتنایی نسل جدید فلسطین به مفهوم غاصب بودن صهیونیست‌ها یکی از چالش‌های جدی رژیم صهیونیستی در داخل سرزمین‌های اشغالی یا به تعبیر خود صهیونیست‌ها در «جبهه داخلی» این رژیم است.

این در حالی است که انجام عملیات‌های شهادت طلبانه جدید با سلاح سرد در سرزمین‌های اشغالی و توسط جوانان فلسطینی، توانسته است موج جدیدی از هراس را بر مقامات صهیونیست غالب کند.

این حملات استشهادی با سلاح سرد به «ثورة السکّاکین» مشهور است.

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار