امروز : یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - 2017 October 22
۰۵:۲۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 128348
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 40
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، سیامک طهماسبی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و مجری طرح بررسی علل

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، سیامک طهماسبی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و مجری طرح بررسی علل تصادفات رانندگی در میان نوجوانان و جوانان شهر تهران عنوان کرد: ادراک قوانین پلیس، سبک رانندگی، پرخاشگری و تجربه‌پذیری عوامل تأثیرگذار بر تصادفات هستند.

وی با اشاره به کاهش روند تصادفات در ایران در سال‌های اخیر تصریح کرد:‌ با وجود کاهش روند تصادفات از لحاظ مرگ و میر همچنان در رتبه‌های بالا هستیم به گونه‌ای که در سال گذشته 17 هزار نفر در حوادث ترافیکی کشته شدند.

طهماسبی افزود: این بدان معنی است که در هر نیم ساعت یک نفر در حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهد. بنابراین تا پایان زمان معرفی این طرح به شما دو نفر جان خود را از دست خواهند داد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بهزیستی و توانبخشی حوادث ترافیکی را اولین علت مرگ و میر جمعیت جوان و نوجوان در کشور دانست و افزود: در حوادث ترافیکی عامل انسانی از مهمترین عوامل تصادف و مرگ و میر ناشی از آن است به گونه‌ای که در کشورهای توسعه یافته عامل انسانی 70 تا 95 درصد در کشورهای پیشرفته نقش‌آفرینی می‌کند.

وی تأکید کرد: سالانه 2.5 میلیون نفر در جهان در حوادث جاده‌ای کشته و بیش از 50 میلیون نفر سلامت خود را از دست داده و مجروح می‌شوند.

طهماسبی افزود: میزان مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در ایران 30 نفر از هر 100 هزار نفر است در حالی که این رقم در جهان 22 نفر در هر 100 هزار نفر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بهزیستی و توانبخشی گفت: سالانه در ایران حدود 18 هزار نفر در حوادث رانندگی کشته و 700 هزار نفر مصدوم می‌شوند.

وی عمر از دست رفته در جهان به علت مرگ و میر ناشی از تصادفات را 2.5 درصد برشمرد و این میزان را در ایران 13.5 درصد عنوان کرد.

طهماسبی افزود: در دهه 80، 241 هزار نفر در حوادث رانندگی در جاده‌های ایران جان خود را از دست دادند و 736 میلیارد ریال توسط شرکت‌های بیمه‌گر در سال 90 خسارت پرداخت شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بهزیستی و توانبخشی هزینه تصادفات در استان تهران در سال 88 را 11 میلیارد و 185 میلیون و 313 هزار ریال عنوان کرد.

طهماسبی پرخاشگری، نوع شخصیت، عزت نفس، سلامت روان به ویژه افسردگی در جوانان، عوامل اجتماعی، سبک رانندگی، نوع نگرش و جنسیت را از عوامل مؤثر در بروز حوادث ترافیکی عنوان کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بهزیستی و توانبخشی عوامل اجتماعی شامل سبک زندگی، رضایت شغلی، نحوه گرفتن گواهینامه، مصرف الکل و مسائلی از این دست دانست.

وی تأکید کرد: زنان بیشتر به علت اختلال در ادراک موقعیت دچار تصادف می‌شوند اما تعداد مرگ و میر مردان 2 برابر زنان است.

طهماسبی علت تصادفات در بین دختران و پسران را به ترتیب ادارک قوانین پلیس، عبرت‌پذیری یا تجربه‌پذیری و در پسران ادارک قوانین پلیس، سبک رانندگی و پرخاشگری توصیف کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بهزیستی و توانبخشی ادارک قوانین پلیس را برداشت فرد از قوانین، جریمه و ایست پلیس توصیف کرد.

وی گفت: باید نگرش نسبت به قوانین را بهبود ببخشیم نه اینکه فقط افراد را ترسانده یا آنکه به آنها اطلاع‌رسانی کنیم.

طهماسی عامل مؤثر در تصادف قبل از وقوع آن خستگی، ضعف جسمی، مشکلات روانی، عجله، استرس، مصرف مواد مخدر، بی‌احتیاطی، هیجانات و بی‌احتیاطی دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه بهزیستی و توانبخشی عوامل مؤثر بر تصادف در هنگام وقوع آن را خستگی و خواب‌آلودگی، بی‌احتیاطی طرف مقابل، نامناسب بودن فرد همراه، نامناسب بودن جاده، حواسپرتی، بی‌تجربی و سرعت بالا دانست.

وی خاطرنشان کرد:‌ طرح همیار پلیس توانسته است در دختران نوجوان بروز خطا و تصادف رانندگی را کاهش دهد.

طهماسبی گفت: برای کاهش حوادث ترافیکی باید روابط عوامل دخیل در رفتار رانندگی را به طور کامل درک کرد و هرجه زودتر و سنین پایین‌تر مداخلات را صورت داد چرا که تأثیر بیشتری خواهد داشت و ساده‌تر خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه بهزیستی و توانبخشی رعایت اصول تغییر نگرش، طراحی برنامه و پیام‌های آموزشی و رسانه‌ای و نه فقط ترساندن افراد از جریمه را از دیگر عوامل کاهش حوادث ترافیکی دانست.

وی تأکید کرد:‌ ارزیابی روانشناختی در زمان اخذ گواهینامه یا تمدید آن ضروری است چرا که در سیستم فعلی به افراد فاقد اعتماد به نفس یا خجالتی به سختی گواهینامه اعطا می‌شود اما به افراد جسور و پرخاشگر و باهوش که به راحتی از این مراحل عبور می‌کنند گواهینامه اعطا می‌شود.

طهماسبی تصحیح نگرش و باورهای افراد در مورد قوانین و اجرای صحیح‌تر آن را از مهمترین راهکارهای کاهش سوانح ترافیکی دانست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بهزیستی و توانبخشی تأکید کرد: باید در ایران همچون سایر کشورهای خارجی رشته روانشناسی ترافیک تأسیس شود تا افراد و متخصصان بتوانند برنامه‌های لازم برای رانندگان در کشور را تدارک ببینند.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها