امروز : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
۰۴:۲۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 128556
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 20
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، محمدمهدی اعتصامی مؤلف کتاب‌های دین و زندگی متوسطه دوم در همایش بررسی نسبت ...

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، محمدمهدی اعتصامی مؤلف کتاب‌های دین و زندگی متوسطه دوم در همایش بررسی نسبت آزمون‌های سراسری دروس دینی و عربی با اهداف برنامه درسی که امروز در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: در دوره متوسطه یک وضع خاصی داریم؛ چه نسبت به امتحان نهایی آموزش و پرورش و چه در کنکور و ارزیابی که در دوره متوسطه داشتیم به دوره راهنمایی و ابتدایی نیز آمده است.

وی ادامه داد: به تعبیر دیگر در دو دهه به سبک ارزشیابی رسیدیم که سبک خاصی از تدریس را به معلمان ما القا می‌کند و به تدریج اهداف درسی دینی یا هر درس در حاشیه قرار می‌گیرد و وضع مطلوب به دست نمی‌آید.

اعتصامی افزود: باید ببینیم چه رویکردهایی، آموزش و پرورش برای درس تعلیم و تربیت دینی اتخاذ کرده است و در بخش کلی قضیه، عنوان کلی رویکرد فطرت‌گراست و در برنامه درسی ملی و سند تحول نیز به آن اشاره شده است.

مؤلف کتاب‌های دین و زندگی متوسط دوم یادآور شد: یکی از مهمترین آثار و ثمرات آن، این است که معتقدیم همه ابعاد وجودی بشر در وجود کودک تعبیه شده و ما به عنوان پدر، مادر و مربیان وظیفه داریم زمینه شکوفایی آن را فراهم کنیم وگرنه چیزی را به آن نمی‌دهیم و باید عواملی که مانع برای آنها دارد را شناخته و از سر راه کودک و دانش‌آموز خود برداریم.

وی تصریح کرد: از طرفی دیگر باید این مساعدکننده‌ها را برای آنها فراهم کنیم که از جمله آنها تفکر و تعقل است و باید شرایط مساعد برای کودکان ایجاد شود و یکی از دغدغه‌های ما به عنوان معلم این است که آیا یک روش کنترل‌کننده در کلاس داریم یا اینکه تقویت‌کننده فکر و قرار دادن دانش‌آموز در مقابل سؤالات گوناگون ایجاد شده است.

به گزارش فارس، اعتصامی اضافه کرد: با راهنمای برنامه درسی که تصویب شده، کوشش در این جهت است و محتوای کتاب درسی مثل دین و زندگی به عنوان تحقق این هدف بوده است.

مؤلف کتاب‌های دین و زندگی متوسط دوم گفت: پیشنهاد می‌کنم بررسی شود که اصولاً در کنکور برای رسیدن به کدام هدف درس دینی و قرآن را برای ارزشیابی آورده‌ایم و یکی از عوامل اصلی مخاطب این پژوهش، معلمان دینی و اساتید دانشگاه هستند؛ در حقیقت در یک نظرسنجی علمی این سؤال بررسی شود و  بر اساس این پژوهش کار این چند ساله را ارزشیابی کنیم که آیا نحوه ارزیابی از کنکور به این شکل به تشخیص مطلوب در خصوص درس دینی، قرآن و عربی ما را رسانده است یا خیر؟

وی با اشاره به سؤال‌های این ارزشیابی خاطرنشان کرد: آیا نحوه ارزشیابی در کنکور، قدرت دانش‌آموزان را تقویت می‌کند، آیا محورهای اصلی در سؤالات کنکور در این 7، 8 ساله مورد توجه بوده است یا خیر؟ آیا این آزمون سراسری فرصت تعمیق در محتوا را به دانش‌آموزان می‌دهد تا فهم آن عمیق‌تر انجام شود؟ و این شیوه ارزشیابی، از روش‌های پیش‌بینی شده تدریس حمایت می‌کند و در نهایت آیا این آزمون‌ها قلمروهای نگرشی و ایمانی را تقویت می‌کند؟
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار