امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۱۴:۳۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 128624
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 10
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، نخستین همایش اقتصاد نشر کودک و نوجوان از صبح امروز 4 آذر 93 با حضور عبدالعظیم ...

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، نخستین همایش اقتصاد نشر کودک و نوجوان از صبح امروز 4 آذر 93 با حضور عبدالعظیم فریدون رئیس هیأت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، سیدصادق موسوی مدیر اداره کتاب کودک،‌سیدمجید حسینی مدیرعامل موسسه نشر شهر، مهدی فیروزان مدیرعامل شهر کتاب و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در سالن اجتماعات انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان در حال برگزاری است.

در این مراسم مهدی فیروزان مدیرعامل شهر کتاب بیان داشت: زمانی نسل جدید شهر کتاب طراحی شد که پای‌گیری، شکل‌گیری و دوران تاسیس فعالیت‌های فروشگاهی مدنظر قرار گرفت و پس از 5 سال دوم 5 سال سوم آن با یک تعبیر خوشایند سوپرمارکت فرهنگی توسعه یافت.

وی اضافه کرد: سوپرمارکت فرهنگی محلی است که کلیه نیازهای یک خانواده، یک قشر، یک طبقه نه یک سن بلکه نیازهای فرهنگی همه سنین مختلف با طبقات اجتماعی گوناگون را بتواند در یک زمان و در یک مکان برآورده کند.

فیروزان:بی‌توجهی ناشران به ایبوک و عرضه کتاب‌های کودک در سراسر جهان

فیروزان ادامه داد: آن زمان وارد رکود اقتصادی می‌شدیم و زمان حذف یارانه‌ها بود که همین حذف یارانه خللی در نشر کتاب ایجاد کرده بود اما به دلیل اینکه دغدغه اصلی ما در شهر کتاب، اقتصادی بود توانستیم روی پا بایستیم. منظور از دغدغه اصلی اقتصادی این نیست که به فرهنگ بی‌توجه باشیم. بلکه معتقدیم یارانه یا سوبسید عملا ما را به سمتی می‌برد که از حیث روحی و طراحی کاری باید از منبعی استفاده می‌کردیم تا به تولید برسیم که خوشبختانه تاکنون شهر کتاب هیچ بودجه‌ای را دریافت نکرده است.

وی با اشاره به این مطلب که در اداره شهر کتاب از قانون قدیمی خلقت یعنی از عرضه و تقاضا استفاده کردیم،‌گفت: معتقدیم ما باید از دولت توقع دیگری داشته باشیم یعنی دولت‌ها باید تقاضا را بالا ببرند نه با حمایت تولید را ارتقا بخشند.

وی اضافه کرد: یکی از اشکالاتی که بر ناشران وارد است این است که برخی از آنها بدون توجه به تقاضا به تولید کتاب پرداختند در عمل شاید سیاست‌های شهر کتاب با بخش خصوصی مشابه نباشد ولی اجازه دهید همانطور که فکر می‌کنیم به اداره این مکان‌های فرهنگی بپردازیم. چرا که تفکر ما باعث شده است که نه تنها با یک تندباد سیاسی، فرهنگی واقتصادی دچار مشکل نشویم، بلکه تا کنون توانسته‌ایم خدمات خوبی را به مخاطبان‌مان ارائه کنیم.

مدیرعامل شهر کتاب با اشاره به این مطلب که نباید طراحی اقتصادی بر اساس سوبسید یا همان یارانه بنیان شود، ادامه داد: در شهر کتاب به نسبت مشتری به بازدیدکننده را مورد توجه قرار دادیم یعنی تعداد بازدیدکنندگانی که به این فروشگاه‌ها آمدند را به مشتری تبدیل کردیم که این مهم یک آرمان نیست بلکه یک واقعیت اقتصادی است.

وی با اشاره به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عنوان کرد: اگر ما هر ساله بیان کنیم که تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزایش پیدا کرده است اما تعداد مشتری آن کاهش داشته، قطعا بدانید یا در معرفی تولید یا در فرم تولید یا در حوزه‌های دیگر نشر و انتشار کتاب دچار مشکل بوده‌ایم.

وی درباره رسانه‌ها و مدارس، ادامه داد: در شهر کتاب مکانی را برای نویسندگان، شاعران قرار داده‌ایم که قبل از انتشار آثارشان آن را برای کودک و نوجوان خوانده تا مورد نقد قرار گیرند. به همین منظور معتقدیم برای اینکه تعداد بازدیدکنندگان را تبدیل به مشتری کنیم باید از برنامه‌های ویژه وخلاق استفاده‌های بهینه کرد.

مدیرعامل شهر کتاب گفت: معتقدیم در کشور ایبوک وجود ندارد در صورتی که در دنیا به این مهم توجه بسیاری دارند. ناشران می‌توانند با استفاده و تولید ایبوک کتاب‌های خوب را در تمام دنیا بفروشند. چرا که مشکل توزیع کتاب تنها مشکل ایران نیست بلکه اکثر کشورها با این مقوله مواجه هستند.

حسینی: احتمال راه‌اندازی 3 نمایشگاه در 3 نقطه از تهران

در ادامه این مراسم سیدمجید حسینی مدیرعامل نشر شهر بااشاره به برپایی نمایشگاه باز باران در تهران، بیان داشت: با راه‌اندازی نمایشگاه باز باران در حوزه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار تجارب بسیار خوبی را به دست آوردیم.

وی اضافه کرد: شهر تهران تنها یک شهر نیست بلکه با برپایی نمایشگاه باز باران متوجه شدیم این شهر به چندین منطقه اساسی تقسیم می‌شود. به طور مثال منطقه جنوب که مبتنی بر قیمت است، منطقه شرق تهران که اهمیت قیمت زیاد است و به فرهنگ بومی نیز توجه بسیاری دارند و دیگر منطقه غرب است که کلا متفاوت از سایر مناطق بوده و سلیقه‌های گوناگونی دارند.

وی ادامه داد: در نمایشگاه باز باران در شعبه بوستان ولایت طی 7 روز 300 هزار نفر خرید کردند که حجم فروش این نقطه از تهران با هیچ نقطه دیگری قابل قیاس نبود. در فرهنگسرای اشراق و خاوران بیش از 80 هزار نفر خرید داشتند. اما پارک چیتگر قابل توجه مردم نیست و رفتار و خریدشان به شمال شهر نزدیک است به گونه‌ای که رفتار خرید مبتنی بر قیمت نیست و هر چیزی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی هم نباشد هم شاید خریداری کنند به طور مثال برخی از آنها معتقد بودند که چرا بر روی دفاتر تحریر حروف انگلیسی وجود ندارد.

به گفته این مقام مسئول ما در واقع در شهر تهران با سه شهر مواجه هستیم یعنی در منطقه جنوب فقط مسئله آن قیمت است و مضمون مهم نیست که باید گفت جمعیتی هستند که نیاز به محصولات فرهنگی دارند و حاضر به خرید هم هستند اما پول ندارند و مضمون هم برایشان مهم نیست.

* فعالیت‌های فرهنگی را باید مبتنی بر دسترسی در تهران برنامه‌ریزی کرد

مدیرعامل مؤسسه نشر شهر گفت: فعالیت فرهنگی را باید مبتنی بر دسترسی در تهران برنامه‌ریزی کرد یعنی ما باید در سه نقطه فوق نمایشگاه داشته باشیم به همین منظور نیز با اتاق اصناف صحبت کرده و اگر به توافق برسیم قطعاً آن را راه‌اندازی خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: متأسفانه در نمایشگاه باغداران متوجه شدیم که تولیدکنندگان اصلاً قدرت و توانایی اداره کردن ندارند به همین منظور خودمان کالا را از آنها تحویل گرفته و اداره کردیم.

حسینی عنوان کرد: برای نمایشگاه یادیار مهربان بیش از 3 میلیارد تومان در نظر گرفته می‌شد اما امسال تلاش داریم تا این میزان را به جای اینکه به مدارس بدهیم مستقیما طی بن‌هایی به دانش‌آموزان ارائه داده تا آنها به خرید کتاب بپردازند، همچنین در نظر داریم این نمایشگاه رادر اماکن گوناگون نظیر دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه برپا کنیم. و امسال نیز آمادگی لازم را برای اینکار داشته و کسانی که علاقمند به ارائه ایده و طرح‌هایی هستند تا این نمایشگاه را به صورت مشترک برپا کنیم این ایده را از‌ آنها گرفته و به برپایی نمایشگاه خواهیم پرداخت تا به ضریب مطالبه در کشور کمک کنیم.

انتهای پیام/و

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار