امروز : دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 20
۰۳:۳۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 128862
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 12
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از قم به نقل از مرکز خبر حوزه،  آیت‌الله عبدالله جوادی‌ آملی در جمع طلاب و فضلای حوزه با اشاره به جایگاه

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از قم به نقل از مرکز خبر حوزه،  آیت‌الله عبدالله جوادی‌ آملی در جمع طلاب و فضلای حوزه با اشاره به جایگاه ارزشمند و والای رسالة الحقوق امام سجاد (ع) اظهار کرد: امام سجاد (ع) مانند سایر ائمه (ع)، گاهی با خدا سخن می‌گفتند و گاهی با مردم، سخن آن‌ها با خدا هم برای تحکیم رابطه عبد و مولا و هم برای تعظیم نفوس دیگران بود.

این مرجع تقلید با آسیب‌شناسی حقوق بشر غربی افزود: این حقوقی که در جهان کنونی مطرح است، چه سازمان بین‌الملل چه مجامع حقوقی دیگر، این‌ها هیچ صبغه علمی ندارد، چرا که موادّ حقوقی مستند است به یک سلسله مبانی و آن سلسله مبانی که کلید همه آن‌ها عدل است مستند است به یک منبع.

مفسر بزرگ قرآن کریم ریشه جدایی حقوق اسلامی و غیراسلامی را در برداشت متفاوت این دو دیدگاه از واژه عدل دانست و بیان کرد: عدل که کلمه‌ای است آشنا، مفهوم شفاف و روشنی دارد، عدل یعنی «وضع کلّ شیء فی موضعه»، هر چیزی را در جای خود قرار می‌دهیم؛ این معنا را هم ما می‌فهمیم، هم آن‌ها می‌فهمند، هم ما باور داریم هم آن‌ها باور دارند این دو عنصر، مشترک است. اما تمام اختلاف بین ما و آن‌ها این عنصر سوم است ما می‌گوییم معنای عدل که «وضع کلّ شی فی موضعه» است، جای اشیا کجاست، جای اشخاص کجاست؟ معتقدیم که جای اشیا را اشیاءآفرین و جای اشخاص را اشخاص‌آفرین باید معیّن کند. آن‌ها می‌گویند جای اشیاء را خودمان معین می‌کنیم.

آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: بنابراین حقوق بشر غربی به هیچ‌وجه مایه علمی ندارد در حالی که وجود مبارک امام سجاد (ع) بر اساس همین عناصر سه‌گانه و مثلث مبارک «رسالةالحقوق» خود را تدوین کرده لذا «رسالةالحقوق» امام سجاد (ع) دارای یک رساله علمی عمیق است.

این مرجع تقلید در تشریح ساختار رساله حقوقی امام سجاد (ع) گفت: وجود مبارک امام سجاد (ع) این رساله حقوق 50 ماده‌ای را با یک مقدمه شروع کرده و در طلیعه این رساله می‌فرماید که حقوق هست، فراوان هم هست، اما سامانه اصلی این‌ها در ذیل مسئله توحید است. اول «حقّ الله» است که مسئله توحید است؛ نه مشرکانه بیندیشیم، نه مشرکانه عمل کنیم، آن‌گاه وارد موادّ پنج‌گانه می‌شود، بعد در پایان هم جمع‌بندی می‌کند و می‌فرماید: این 50 ماده حقوقی است. اما وجود مبارک امام سجاد در این 50 ماده حقوقی، انسان را با خودش آشنا کرد که هم با ماورای طبیعت آشنا کرد و هم با خود طبیعت مأنوس کرد، همچنین خیلی هنرمندانه و تابلوگونه این پنجاه نکته را ترسیم کرد.

انتهای پیام/2258/ک/ث3001

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها