امروز : جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 2
۲۳:۴۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 129776
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ساعت ۱۷:۰۵
تعداد بازدید: 25
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، نشست «فلسفه و اجتماع» به بهانه روز جهانی فلسفه 2014 عصر امروز (دوشنبه 10 آذر) با ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، نشست «فلسفه و اجتماع» به بهانه روز جهانی فلسفه 2014 عصر امروز (دوشنبه 10 آذر) با حضور غلامحسین ابراهیمی دینانی چهره ماندگار فلسفه ایران، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، شهین اعوانی و جمعی از اساتید و اعضای مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در این موسسه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم ابراهیمی‌دینانی با اشاره به موضوع بحث امروز درباره فلسفه و اجتماع گفت:‌ اجتماع چیست؟ جامعه را نمی‌توان انکار کرد اگر آن را نشناسیم فلسفه را نشناخته‌ایم، جامعه را باید با فلسفه شناخت اگر صد میلیون افراد تک به تک بدون ارتباط فکری با یکدیگر باشند ، این جامعه نیست نظیر یک گله گوسفندی است که افرادش با هم ارتباط فکری ندارند.

وی با اشاره به اینکه فلسفه به معنای نظام فکری معقول است، توضیح داد: جهان مجموعه اشیاء نیست مجموعه وقایع است، یک تنفس ما به حضرت عباس با جهان ارتباط دارد! فلسفه نیز با زبان ارتباط دارد، اگر زبان نبود، فلسفه هم نبود.

چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: زبان لایتناهی از مفردات تشکیل می‌شود، ذهن ما قدرت تصور ربط را ندارد اما ربط مبحث بسیار مهمی است و اگر ربط را از زبان فارسی و انگلیسی بگیریم این زبان های پرطمطراق نمی‌توانند ادامه دهند. عجیب است که متأسفانه لغت عربی حرف ربط ندارد حالا می‌توانیم بگوییم این نقص است یا از کمال است، اگر کسی هم متعصب باشد می‌گوید که مسئله‌ای نیست که ندارد! اما بگویم که تعصب دینی را با تعصب عربی آمیخته نکنیم دین ما دین اعراب نیست، دین اسلام است، اسلام هم یعنی دین آسمانی.

دینانی در ادامه افزود: در پاسخ به برخی افرادی که می‌گویند جهان عبث است مطرح می‌کنم که این سؤال را پاسخ دهند که اگر عالم عبث است، در این عبث‌گاه چگونه موجودی پیدا می‌شود که این را فهم کند؟ فهم که دیگر عبث نیست! فلسفه نظام معقول جهان است بیش از صد تعریف یا بیشتر دارد فیلسوف می‌کوشد اما برسد یا نرسد مسئله دیگری است کوشش مهم است. اگر فیلسوفی پیدا شود که بگوید همه اسرار هستی را فهمیده  دچار بلاهت است سقراط که پدر فلسفه است می‌گوید من سرانجام در اثر یک عمر کوشش فهمیدم که همه چیز را نمی‌دانم. البته فیلسوفان مزخرف‌گو هم فراوان داریم، فیلسوف هم آدم است دیگر، ممکن است دچار مزخرف‌گویی شود! اما فلسفه را با مزخرف گوییمان متهم نکنیم!

وی با تأکید بر اینکه دنیای امروز اعتقاد دارد که عقل ابزار است اما فلسفه بکار گرفتن عقل است، گفت: اگر عقل ابزار است کسی که عقل را به عنوان ابزار بکار می‌برد، کیست؟ انسان با جهل ، خریت یا عقلش، عقل را بکار می‌برد؟ بنابراین عقل ابزار نیست، اگر کسی گفت که هست، توی دهنش بزنید! به‌هرحال روح داعشی در همه پیدا می‌شود، روح داعشی هم روحی خبیث است (با خنده)!

دینانی با تأکید بر اینکه عقل ابزار نیست بلکه فعال است، گفت: حکما از این عقل استفاده کردند هر عقلی فعال است منتها منفعل هم داریم ولی عقل وقتی به فعلیت رسید ذات عقل فعال است.

وی درباره اهمیت فلسفه و ارتباط آن با اجتماع گفت: فلسفه جهانی است و جهان هم فلسفی است بدون فلسفه نمی‌توانیم جهان را بفهمیم پس فلسفه در خلاء نیست باید با فلسفه تفلسف کنیم تا به جهان برسیم جامعه‌ای فلسفه ندارد هرچه هم داشته باشد بازهم بدبخت است، بدبخت جامعه‌ای است که فقط می‌داند و نمی‌فهمد خاک بر سر این جامعه هر چقدر هم پیشرفته باشد!

دینانی در پایان گفت: بنابراین فلسفه می‌تواند جهانی باشد، نه فیلسوف! یک فیلسوف هرچه قدر هم که بزرگ باشد چون سقراط باز هم در یادها کمرنگ شده و از دنیا می‌رود اما فلسفه باقی می‌ماند.

انتهای پیام/ک

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار