امروز : یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 23
۲۲:۲۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 129963
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 15
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، نشست «فلسفه و اجتماع» به بهانه روز جهانی فلسفه 2014 عصر امروز (دوشنبه ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، نشست «فلسفه و اجتماع» به بهانه روز جهانی فلسفه 2014 عصر امروز (دوشنبه 10 آذر) با حضور غلامحسین ابراهیمی دینانی چهره ماندگار فلسفه ایران، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، شهین اعوانی و جمعی از اساتید و اعضای مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در این موسسه برگزار شد.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در ابتدای بحث خود درباره تفسیر علامه طباطبایی از آیه 213 سوره بقره گفت: بحث مفصلی تحت عنوان فلسفه اجتماع در اینجا آمده است علامه نخستین فردی بود که با این عنوان بحث خود را مطرح کرده بود البته پیرامون فلسفه اجتماع فلاسفه مباحثی گفته بودند اما اینکه یک بحث نظام‌مندی مطرح کنند از علامه شروع شد بحثی که استاد دینانی مطرح کردند هم پاسخ به سؤال ربط فلسفه و اجتماع بود.

وی با اشاره به اینکه تصمیم دارد در این بحث پرسش‌هایی درباره فلسفه و اجتماع را مطرح کند، توضیح داد: براساس یک دیدگاه فلسفه که به اجتماع اضافه می‌شود، فلسفه اجتماع می‌شود اما یک زمان فلسفه اضافه می‌شود به علوم اجتماعی دراین صورت پرسش‌هایی پیرامون هر دو مطرح می‌شود، یک دسته پرسش‌ها به مباحث هستی‌شناسی اجتماع اشاره دارند دسته دوم پرسش‌ها درباره مباحث معرفت شناسی جامعه ، دسته سوم مباحث روش شناختی جامعه و دسته چهارم ساحت شناختی جامعه را برسی می‌کنند این چهار دسته مباحث فلسفه اجتماع هستند.

حجت‌الاسلام خسروپناه با تأکید بر اینکه پرسش‌هایی که درباره تأثیر فرد و جامعه مربوط به فلسفه حقوق، روانشناسی اجتماعی و ... مطرح می‌شود باید پاسخ فلسفی داشته باشد، اظهار داشت: یکی از مباحث مهم علامه نیز بحث ادراکات اعتباری علامه است ما اعتبار ریاست، زوجیت، حاکمیت در جامعه داریم به طور مثال یک زن و مرد نامحرم با یک جمله با هم محرم می‌شوند یا با خرید و فروش کسی مالک جایی می‌شود. علامه این بحث را در ادراکات فلسفه مطرح کرده و از استادش آقاشیخ محمدحسین اصفهانی براساس کتاب نهایة‌الحکمه گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه اعتبارات دارای دو نوع بالمعنی الاخص و اعم است، گفت: بعضی اعتبارات را علامه اعتقاد دارد که پیش از اجتماع است مثل عدالت و بعضی اعتبارات را وقتی جامعه را تشکیل می‌دهیم مثل نظم و قوانین راهنمایی و رانندگی. حال این سؤال پیش می‌آید که انسان‌ها برای برقراری اجتماع و عدالت اجتماعی نیاز به اعتبارات پس از اجتماع دارند یا خیر؟ منشأ این اعتبارات چیست؟ عقل؟ شرع، عرض یا با هم ؟

حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به اینکه علامه طباطبایی به این دلیل می‌گوید که هر یک یا دو سال یکبار باید تفسیر قرآن دوباره نوشته شود به این دلیل که ما با پرسش‌های جدیدی روبه رو می‌شویم که دوباره باید به متن مراجعه کنیم، توضیح داد: البته گاه هم ممکن است پاسخ تازه نداشته باشیم اما وظیفه این است که دوباره بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه جامعه با ساحت‌های مختلف فرهنگ، تمدن، سیاست، تربیت، اقتصاد و ... همیشه با پرسش‌های فلسفی روبه رو است، گفت: چقدر ما درباره فلسفه و اجتماع پرسش طرح می‌کنیم و پاسخ می‌دهیم؟ اگر پرسش نداشته باشیم فلسفه ما جوابگو نیست بنابراین یا فلسفه ما پاسخی ندارد یا فیلسوفان پاسخ نمی‌دهند که به اعتقاد بنده کم کاری از فیلسوفان است.

وی در پایان اظهار داشت: ما سال‌هاست که درباره اصالت وجود و ماهیت بحث می‌کنیم اما درباره هستی شناسی، فرهنگ و تربیت بحث نمی‌شود اگر امروز علوم انسانی دنیا را اداره می‌کند به دلیل پشتوانه فلسفی است ما نمی‌توانیم بگوییم حکمت داریم ولی علوم اجتماعی از جای دیگر آمده است، جامعه ما اسلامی است و حکیم زیاد داریم ولی علوم اجتماعی پیوندی با این حکمت ندارد، در این صورت است که علوم اجتماعی ما کاربست ندارد، لذا هرچه آسیب است در علوم اجتماعی می‌آید و چون جایگاهش را پیدا نکرده‌ایم و یکی از عللش نیز این است که پرسش‌های فلسفی را پاسخ نمی‌دهیم.

انتهای پیام/ک

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار