امروز : چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 26
۱۴:۵۶
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 130144
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 20
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، مجید قدمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور امروز در نشست خبری ...

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، مجید قدمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور امروز در نشست خبری که به مناسبت 12 آذرماه روز جهانی معلولان در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: یکی از شاخص‌های کیفیت نظام آموزشی، میزان توجه به تفاوت‌های فردی است.

وی ادامه داد: اگر نظام آموزشی به این سؤال پاسخ دهد که برای طیف‌های مختلف چه برنامه‌ای دارد، یکی از شاخص‌های کیفی نظام آموزشی است.

* رویکرد سازمان آموزش و پرورش استثنایی، جداسازی نیست

قدمی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد تا 10 درصد جمعیت در شرایط طبیعی با دیگران متفاوت هستند و تفاوت‌های فردی مانند کم‌شنوایی، نابینایی، مشکلات رفتاری و یا کسانی که دارای مشکل جسمی و حرکتی هستند و اختلالات یادگیری دارند، جزو این گروه هستند.

وی با بیان اینکه در نظام آموزشی ما نیز به این تفاوت‌ها توجه شده است، گفت: ما نزدیک به 7 گروه را خدمات می‌دهیم که رویکرد ما در سازمان آموزش و پرورش استثنایی، جداسازی نیست؛ زمانی توصیه می‌شد که این افراد جدا شوند و در مدرسه و کلاس خاصی قرار گیرند، اما 20 سال است که آموزش و پرورش با این رویه یعنی آماده کردن فرد برای زندگی حرکت می‌کند و در کلاس و مدرسه خاص نمی‌توانیم فرد را برای زندگی آماده سازیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور یادآور شد: رویکرد دانش‌آموزان با نیاز ویژه این است که در کنار دیگران قرار گیرند و نزدیک به 38 هزار نفر در این سیستم در کنار بچه‌های عادی و 72 هزار نفر در مدارس خاص هستند.

* 1600 مدرسه در سیستم خاص داریم

قدمی اضافه کرد: بالغ بر 1600 مدرسه در سیستم خاص وجود دارد، یعنی 72 هزار نفر در این تعداد مدارس حضور دارند و بیشترین گروه کم‌توان ذهنی هستند و اینها از نظر هوشی 30 نمره کمتر از بچه‌های عادی هستند؛ بهره هوشی در مدارس خاص بین 50 تا 70 است که اگر زیر عدد 50 باشد به سازمان بهزیستی می‌روند.

وی ادامه داد: اگر بهره هوشی بین 70 تا 90 باشد، آنها دیرآموز یا مرزی هستند و اینها حدود 50 هزار نفر بودند که در سنجش سلامت سال گذشته شناسایی شدند.

وی تصریح کرد: دیرآموزها با نگاه آموزش عادی جایشان در فراگیر است، اما در نظام عادی باید معلم آموزش ببیند و امسال با همکاری معاونت آموزش ابتدایی در این خصوص برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

* اجرای آزمایشی طرح سنجش برای ۱۰ درصد پیش‌دبستانی‌ها

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خاطرنشان کرد: از اول آذرماه به طور آزمایشی، طرح سنجش 10 درصد از پیش‌دبستان‌ها را انجام دادیم تا دانش‌آموزان استثنایی را شناسایی کنیم و از بهمن‌ماه تا مهرماه بتوانیم برنامه مداخله را انجام دهیم و اولیای بچه‌های متفاوت را آموزش دهیم.

وی با بیان برخی برنامه‌های اولویت‌دار سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: اولویت ما این است که کتاب‌های درسی نابینایان که کتاب‌های عادی دارند به بریل تبدیل شود و این دانش‌آموزان در دوره متوسطه به علوم انسانی می‌روند.

قدمی افزود: دانش‌آموزان ناشنوا نیز همان کتاب عادی را دارند که به معلم آموزش لازم را می‌دهیم و این دانش‌آموزان در مقطع متوسطه به فنی و حرفه‌ای می‌روند و دانش‌آموزان جسمی نیز دارای کتاب‌های عادی هستند و در آموزش فراگیر توصیه می‌کنیم که این سه گروه در کنار هم قرار گیرند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور عنوان کرد: برنامه ‌دیگری که در دست اقدام  و در حال انجام است، تعریف کتاب‌هاست و همه کارهایی که سازمان پژوهش انجام می‌دهد ما نیز انجام می‌دهیم، برای نمونه کتاب دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی را می‌نویسیم.

وی ادامه داد: دوره راهنمایی یا متوسطه اول، دوره پیش‌حرفه‌ای است و در دوره متوسطه برای دانش‌آموزان یک حرفه ساده در توان هوشی آنها در نظر می‌گیریم و امسال نیز بیش از 90 درصد کتاب‌ها به موقع به مدارس استثنایی رسیده است.

* ایجاد آموزش‌های تخصصی ضمن‌خدمت

قدمی اضافه کرد: محور دیگری که بر روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم بحث آموزش‌های ضمن‌خدمت تخصصی است، چرا که کار در این سازمان بسیار تخصصی بوده و معلمان ما دائماً نیاز به آموزش دارند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت:‌بنابراین وقتی نیروهای ما بازنشسته می‌شوند باید نیرو وارد کنیم و نیروهای توانبخشی نیز در مدرسه داریم مانند فیزیوتراپ‌ها و گفتاردرمان‌ها که این هزینه بسیاری به همراه دارد.

وی یادآور شد: جذب نیروی انسانی تخصصی برای مدارس استثنایی باید با نگاه خاص صورت گیرد و در سال‌های آینده باید به جای نیروهای بازنشسته، نیرو جذب کنیم و نیروهای موجود را نیز آموزش دهیم که در این خصوص در منطقه ولنجک نیز یک مرکز آموزشی داریم.

* 80 تا 85 درصد معلولیت‌ها قابل پیش‌بینی است

قدمی تصریح کرد: نکته دیگر، آموزش اولیای دانش‌آموزان است و اعتقاد داریم اگر آموزش اولیا را گسترش دهیم در جهت پیشگیری قدم‌های خوبی برداشته‌ایم و تحقیقات نشان می‌دهد 80 تا 85 درصد معلولیت‌ها قابل پیش‌بینی است.

وی ادامه داد: در خصوص آموزش، بحث فرزنددار شدن اولیاء و نحوه برخورد کردن با فرزندان معلول بسیار مهم است، برای نمونه اینکه یک ناشنوا و نابینا چه تأثیری در تعاملات خود دارد و خانواده چگونه توقع خود را با ظرفیت فرزند معلول خود مطابقت دهد.

* چهار برابر هزینه آموزش دانش‌آموز استثنایی نسبت به عادی

به گزارش فارس،‌رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در مجموع، نظام آموزشی ما در سال 3 تا 4 برابر دانش‌آموز عادی برای دانش‌آموز استثنایی هزینه می‌کند.

قدمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخشی از سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی توسط دولت و بخشی توسط اولیاء پرداخت می‌شود و ما برنامه‌ای داریم تا در آینده مشکل را ابتدا از مناطق محروم و سپس در سایر مناطق برطرف کنیم و آمارهای ما نشان می‌دهد تعدادی از محصلان ما به دلیل مشکل ایاب و ذهاب و هزینه‌های آن به مدرسه نمی‌روند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اضافه کرد: باید از ظرفیت استان‌ها و شهرداری استفاده کرد و شهرداری تهران نیز قول‌هایی داده است و توسعه مراکز اختلالات یادگیری (LD) از دیگر برنامه‌هایمان است.

وی ادامه داد: باید این مراکز به شکل دولتی و غیردولتی گسترش دهیم تا دانش‌آموزان که در مدارس عادی هستند دچار افت نشوند که البته بار مالی دارد که دولت متقبل می‌شود و این کار جزو برنامه‌های وزیر آموزش و پرورش در راستای کیفیت‌بخشی آموزشی و ارائه خدمات تخصصی است.

قدمی یادآور شد: محور دیگر برنامه اصلی ما این است که در مراکز آموزشی جای یک مرکز کم است و آن مرکز جامع یادگیری است تا دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری را، سنجش کرده و خدمات دهیم و مقدمات این کار را با معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش فراهم می‌کنیم تا در 700 منطقه آموزشی کشور این کار را انجام دهیم.

* جذب نیروی مدارس استثنایی توسط دانشگاه فرهنگیان

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در خصوص جذب نیروی موردنیاز آموزش و پرورش استثنایی گفت:‌ دانشگاه فرهنگیان رشته‌های مربوط به دانش‌آموزان استثنایی را دارد و نیروهای توانبخشی را نیز از دانشکده‌های توانبخشی تأمین می‌کنیم، اما نیروی معلم صرفاً از دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شود و 21 هزار نفر کادر شامل معلم، کادر دفتری و اداری برای 72 هزار دانش‌آموز استثنایی فعالیت می‌کند.

وی بیان داشت: بین 300 تا 400 نفر در سال خروجی نیرو داریم و به دنبال استفاده از طرح سرباز در مدارس‌مان، البته با شرایط خاص گزینش هستیم.

به گزارش فارس، قدمی با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی معلولان، «توسعه پایدار، نوید فناوری است»، گفت: فناوری جدید در ارائه خدمات به معلولان تأثیرات شگرفی ایجاد کرده است و ما به دنبال این هستیم تا با توجه به توان مالی خود این امکانات را وارد کنیم و باید بخش‌ها و سازمان‌های مختلف نیز وارد میدان شوند.

وی افزود: معلولیت مشکل جامعه است نه فرد؛ این نگاه جهانی است و به جای اینکه مجموع شرایط را برای خانواده معلول تعریف کنیم باید جامعه در ایجاد شرایط اجتماعی و امکانات با نگاه تفاوت‌های فردی عمل کند و باید یک پیوست حقوق معلولان برای پروژه‌های مختلف داشته باشیم و زندگی فرد معلول مورد حمایت قرار گیرد.

* تلاش برای رفع مشکل ایاب و ذهاب و بیمه

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش و پرورش قدم های خوبی برداشته شده و سعی می‌کنیم مشکل سرویس و بیمه دارویی را برطرف کنیم و در طول تابستان سال گذشته نیز در حوزه کم‌توانان ذهنی 716 نفر، در حوزه ناشنوایان 445 نفر، در حوزه نابینایان 245 نفر و در حوزه جسمی و حرکتی 164 نفر در رشته‌های ورزشی مانند گلبال، تنیس و آمادگی جسمانی شرکت کردند.

قدمی اضافه کرد: در تابستان گذشته 700 میلیون تومان هزینه برای مسابقات ورزشی و تجهیزات ورزشی خرج شده است و سرانه آنها را در شروع تحصیلی داده‌ایم.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار