امروز : دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۶ - 2017 June 26
۲۳:۰۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 130477
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 11
قاسم صرافان از شاعران کشورمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار و کتاب و ادبیات فارس درباره نوآوری در شعر عاشورایی گفت: نوآوری در شعر در وزن و فضای ...

قاسم صرافان از شاعران کشورمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار و کتاب و ادبیات فارس درباره نوآوری در شعر عاشورایی گفت: نوآوری در شعر در وزن و فضای مناسب و توسط افراد مناسب اتفاق می‌افتد و اتفاقا نوآوری یکی از پارامتر خیلی مهم در شعر و به ویژه شعر عاشورایی است چون کارهای معمولی دیده نمی‌شود.

وی افزود: نوآوری باید باشد و البته در کنار آن سوز و گداز داشتن، حماسی بودن، دلنشین بودن، عاطفی بودن و دیگر فاکتورها هم باشد تا یک شعر خوب داشته باشیم. الان یکی از آسیب‌هایی که در شعر هیات وجود دارد همین نوآوری است. یعنی تقلید در این فضا خیلی زیاد است.

این شاعر آیینی اظهار داشت: معمولا وقتی سوژه‌ای مطرح می‌شود، تعداد زیادی شعر همان طور سروده می‌شود. وقتی یک شاعر نوآور، نکته ای را کشف می‌کند، آن کشف بلافاصله در آثار تعداد زیادی از شاعران بازتاب پیدا می‌کند و نوآوری در اشعار زیاد نیست و اصولا یکی از پارامتر‌هایی که ما در شعر آیینی برای خوب بودن آن شعر ذکر می‌کنیم این است که نوآوری و کشف جدید و نگاه تازه‌ای در آن وجود داشته باشد.

صرافان گفت: این نوآوری هم از جنبه‌های مختلف اتفاق می‌افتد. گاهی زاویه دید تازه است. گاه زبان نویی است و آرایه‌های ادبی و اتفاق زبانی در واژه‌ها است. بعضی  وقت‌ها نوآوری در کشف نکته‌ای است که تا کنون مطرح نشده. گاهی در قالب شعر اتفاق می‌افتد.

وی اظهار داشت: منتها شعری موفق می‌شود که هم نوآوری داشته باشد و هم سایر پارامترهای دلنشین بودن شعر هیات را داشته باشد. البته این صحبت‌ها می‌تواند در فضای غیر هیات هم باشد. شاعری کشفی انجام می‌دهد و تعدادی آن کشف را استفاده می‌کنند.

این شاعر در پاسخ به این سوال که عاشورا سال‌ها پیش اتفاق افتاده و تمام شده و چه طور می‌توان کشف داشت و اتفاق تازه‌ای را کشف کرد، گفت: بعضی از استادان روی مفاهیمی مثل مکاشفه نظر دارند، چون شعر درباره معصومان در فضای خیالات رخ نمی‌دهد و شاعران دستشان باز نیست و باید مبتنی بر واقعیت باشد.

صرافان اظهار داشت: منتها ما چارچوبی را در نظر می‌گیریم و متناسب با این چارچوب زبان حال‌هایی گفته می‌شود. مثلا ممکن است جمله‌ای را حضرت زینب(س) نگفته باشد. منتها شاعر با شناختی که دارد و با رعایت همه حدود و شکوه و عظمت و معرفتی که برای ایشان قائل است، در اندازه وسع خود زبان حالی بیان می‌کند.

وی افزود: این زبان حال‌ها یک بخش از نوآوری است که در اصل واقعه ممکن است نباشد. مثلا همین جمله «فیا سیوف خذینی» شعر است، حدیث نیست. از زبان اباعبدالله گفته شده که اگر دین جد من فقط به قیمت خون من زنده می‌ماند پس ای شمشیرها مرا فرا گیرید. این جمله در مقاتل و روایت‌ها نیامده است. حدیث نیست. یک زبان حال است که شاعر با شناختی که اباعبدالله داشته کشفی در حوزه زبان حال انجام داده که مورد تایید مخاطبان و عقل سلیم و دین هم هست.

صرافان گفت: اما اگر اینها در چارچوب قرار نگیرد مشکل ساز می‌شود چون شما چیزی را به معصوم نسبت داده‌اید که نادرست است و همین کار را خیلی حساس می‌کند. کار خطیری است. ورود به این حوزه واقعا دشوار است و شعرهای این چنینی حتما باید از نظر استادان بگذرد و تایید شود به خصوص برای شاعران جوان‌تر که تجربه زیادی در این حوزه ندارد و این کشف‌ها حتما باید با تایید استادان این حوزه باشد.

انتهای پیام/و

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها