امروز : چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - 2017 January 18
۱۱:۰۱
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 130923
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ساعت ۱۲:۱۵
تعداد بازدید: 84
علیرضا نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; اظهار داشت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) تاکنون در طراحی ...

علیرضا نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; اظهار داشت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) تاکنون در طراحی و اجرای پروژه& zwnj;های دریایی رکوردهای چشمگیری کسب کرده است.

وی ادامه داد: ‌از آن جمله می‌توان به اجرای 104 کیلومتر انواع موج‌شکن، دایک و حفاظت ساحلی، اجرای 270 کیلومتر شمع‌کوبی انواع شمع‌های فلزی و بتنی و اجرای 120 هزار تن عملیات فلزی و آرماتوربندی در پروژه‌های دریایی اشاره کرد.

پیشرفت 60 درصدی عملیات ساخت بندر تنبک و تکمیل تا 2 سال آینده ‌

این مقام مسئول قرارگاه خاتم‌الأنبیاء با بیان اینکه احداث بندر خدماتی تنبک بین عسلویه و کنگان توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) قرب نوح در حال انجام است، گفت: در این پروژه اجرای 1260 متر موج‌شکن سنگی تقریباً در حال اتمام است.

مدیر دفتر فنی مؤسسه عمران ساحل قرب نوح اظهار داشت: پروژه بندر تنبک دو اسکله LPG برای صادرات این نوع محصول است ضمن آنکه یک پست اسکله برای صادرات گوگرد در نظر گرفته شده است.

‌وی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه به کیسون‌‌های زیادی نیاز داریم، ادامه داد: مؤسسه عمران‌ ساحل قرب نوح (ع) وابسته به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای اولین بار در خاورمیانه موفق به ساخت کیسون‌های پنج‌هزار تنی برای استفاده در ساخت اسکله بندر خدماتی ــ صادراتی تنبک شده است.

این مقام مسئول قرارگاه خاتم‌الأنبیاء بیان کرد: کیسون محفظه‌ها و صندوق‌های حجیم و بزرگ بتنی هستند که در حوضچه‌های خشک و ساحلی ساخته شده و به آب انداخته می‌شوند و از کنار هم قرار گرفتن این کیسون‌ها، سازه‌های دریایی به‌خصوص موج‌شکن و اسکله دریایی و ساحلی ساخته می‌شوند.

نصیری افزود: معمولاً کیسون‌ها در ساحل ساخته شده و پس از صرف‌ چند ماه برای ساخت هر کیسون، این سازه‌های عظیم‌الجثه هم هستند، توسط کشتی‌های مخصوص به دریا منتقل و در موقعیت از پیش تعیین شده، به آب انداخته می‌شوند.

مدیر دفتر فنی مؤسسه عمران ساحل قرب نوح اضافه کرد: پس از انجام فرآیند به آب‌اندازی کیسون، به‌دلیل خالی‌بودن درون آن، این محفظه پُر از آب شده و کیسون به‌راحتی در دریا غرق می‌شود اما جداره‌های بتنی آن همچنان بیرون از آب می‌ماند تا سازه‌ اصلی روی آن سوار شود.

وی توضیح داد: کیسون‌ها کارکردهای مختلف و متفاوتی‌ نظیر به‌کارگیری برای ساخت اسکله، استفاده در سازه‌های موج‌شکن و محافظت از پایه‌های پل‌های دریایی دارند؛ مثلاً برای مراقبت از پایه‌های پل‌های معلق روی رودخانه‌ها در مقابل موج‌های سهمگین، دور تا دور این پایه‌ها کیسون‌های مخصوصی تعبیه می‌شود تا نقش موج‌شکن را ایفا کرده و از برخورد امواج سهمگین دریا یا رودخانه به پایه‌های پل‌ها جلوگیری کرده و مانع از تخریب احتمالی پل‌ها شوند.

این مقام مسئول قرارگاه خاتم‌الأنبیاء با اشاره به مزیت کیسون‌ها مبنی بر پهلوگیری راحت کشتی‌ در کنار آن، اضافه کرد: برای ساخت دیواره اسکله بندر خدماتی صادراتی تنبک‌ 90 درصد کیسون‌های لازم در فاصله 6 کیلومتری از پروژه تولید شده و بعد از اتمام در پروژه به کارگرفته می‌شود؛ این کیسون‌ها دارای ابعاد‌ 21 متر عرض، 30 متر طول و 17.70 متر ارتفاع‌ است.

مدیر دفتر فنی مؤسسه عمران ساحل قرب نوح با بیان اینکه بازوی شرقی این بندر به اتمام رسیده است، گفت:‌ در بازوی غربی نیز عملیات سنگی‌ به اتمام رسیده و پروژه 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نصیری با بیان اینکه کل پروژه تکمیل بندر خدماتی تنبک 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: منابع مالی توسط شرکت نفت تأمین می‌شود و پیمانکار پروژه قرارگاه خاتم الأنبیاء قرب نوح است.

این مقام مسئول قرارگاه خاتم‌الأنبیاء با بیان اینکه این پروژه تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، یادآور شد: برآورد هزینه اجرای کل این پروژه 600 میلیون تومان است.

* استقبال چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار

وی درباره اجرای پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار توسط قرارگاه خاتم الأنبیاء قرب نوح‌ به عنوان پیمانکار پروژه، اظهار داشت: دو پست اسکله کانتینری به طول 640 متر با آبخور 16 متر و سه پست اسکله کانتینری چند منظوره به طول 600 متر و آبخور 12 متر در این بندر اجرا شده است.

مدیر دفتر فنی مؤسسه عمران ساحل قرب نوح با بیان اینکه اطاله موج‌شکن در بندر شهید بهشتی به پایان رسیده است، ادامه داد: همچنین احداث دایک سنگی به طول 5 هزار و 200 متر و حجم 4.1 میلیون متر مکعب اجرا شده است.

نصیری بیان کرد: لایروبی در این پروژه حدود 5 میلیون متر مکعب انجام شده و 10 میلیون متر مکعب باقی مانده است.

این مقام مسئول قرارگاه خاتم‌الأنبیاء درباره تعهد پیمانکار برای جذب فاینانس در این پروژه، اظهار داشت‌: ‌چینی‌ها برای حضور در این بندر و سرمایه‌گذاری استقبال کرده‌اند.

انتهای پیام/م

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار