امروز : سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 28
۲۱:۲۵
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 131303
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 27
  به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، سجاد رضوی در نشست «ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد» گفت: آئین‌نامه‌ها و مقررات ...

  به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، سجاد رضوی در نشست «ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد» گفت: آئین‌نامه‌ها و مقررات در وزارت بهداشت را باید شفاف کنیم، دسترسی مردم را آسان‌ تر کنیم تا بتوانند به اطلاعات به راحتی دست یابند.

وی ادامه داد: به همین دلیل IT کردن اطلاعات از اهدافی است که دنبال می‌شود تا مراجعه مردم به سازمان های مرتبط با وزارت بهداشت کاهش یابد از طرفی درخواست‌های مردم نیز قابل پیگیری خواهد شد.

رضوی افزود: شماره تلفن‌های 1560، 1490 و 1690 به مردم کمک می‌کند تا مشکلات خود را در زمینه‌های بهداشت، درمان و تعرفه‌ای اعلام کنند.

مشاور وزیر بهداشت در امور رسیدگی به شکایات گفت: در وزارت بهداشت کمیته‌ای در بحث سلامت اداری ایجاد شد که البته از مصوبات هیأت دولت است تا تمام گلوگاه‌هایی که ممکن است منجر به فساد اداری شوند در معاونت‌ها قابل شناسایی باشند.

رضوی گفت: اکنون بسیاری از این گلوگاه‌ها شناسایی شده، قابل شناسایی‌ است و در حال اصلاح این گلوگاه‌ها هستیم تا روند اداری با سلامت و اطمینان بیشتر ادامه پیدا کند. هرکجا که ببینیم تقاضا بیش از عرضه است و شرایط عرضه مشخص و شفاف نیست امکان تخلف در آن وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال فارس در مورد اینکه فساد اداری در کدام‌یک از بخش‌های وزارت بهداشت بیشتر است، افزود: در جذب نیرو، صدور مجوز و در حوزه پروانه‌ها این تخلف وجود دارد اما اگر این فرایندها به دور از دخالت انسان باشد و همه به صورت یکسان به این اطلاعات دسترسی داشته باشند یا به صورت یکسان در آزمونی شرکت کنند فساد اداری به حداقل می‌رسد.

مشاور وزیر بهداشت گفت: بیشترین تخلفات برای صدور مجوز رخ داده، در جذب نیرو و استخدام احتمال خطا وجود دارد که با روند در پیش گرفته شده و بحث IT و ارتباط با مردم این فسادها کمتر خواهد شد.

وی در مورد نظارت بر اجرای کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات و تعرفه‌ها گفت: نظارت به سازمان نظام پزشکی به طور کامل واگذار نشده بلکه این سازمان متعهد شده که به وزارت بهداشت کمک کند و وزارت بهداشت مانند گذشته به صورت جدی در حال نظارت بر تعرفه‌هاست و نظارت را جزء اولویت‌های کاری قرار داده است.

وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود اگر فاز سوم طرح تحول ادامه یابد برخی از پزشکان بزرگ ما در مخالفت با این طرح از کشور خارج می‌شوند باید بگویم بسیاری از این پزشکان بزرگ از ما حمایت کردند و بر پای این طرح امضاء کردند و این گونه نیست که به راحتی بتوانند از کشور خارج شده و اجازه فعالیت پزشکی داشته باشند.

رضوی گفت: جامعه پزشکی در هیچ کجا مانند کشور ما دارای ارج و قرب نیست بنابراین بیرون از ایران برای این افراد کاری وجود ندارد از طرفی هم نمی‌توان مانع از رفتن آنها شد، هدف از اجرای این کتاب ایجاد عدالت بین رشته‌ای و حفظ رابطه مقدس بین پزشک و بیمار بوده است.

مشاور وزیر بهداشت در امور بازرسی و رسیدگی به شکایات گفت: آمار زیرمیزی‌ها در بسیاری از استان‌ها بر اساس ارزیابی‌های انجام شده بالا نبوده حتی در مواردی که گزارش شد از برخی استان‌ها به صورت ویژه اطلاعات را دریافت کردیم اما دیدیم پرداخت‌ها بالا نبوده است.

رضوی افزود: مواردی هم که مطرح شد از طریق کمیسیون ماده 11 و سازمان نظام پزشکی بررسی شده است، به طور قطع اکنون در شهرستان‌ها میزان تخلف زیرمیزی در حد انگشتان دست بوده و در تهران هم بسیار کم گزارش شده است.

وی در مورد برخورد با زیرمیزی گفت: از سوی سازمان نظام پزشکی در برخورد اول تذکر شفاهی سپس تذکر کتبی و محرومیت 3 ماه  تا یک سال پیش‌بینی شده است اما از سوی وزارت بهداشت تذکر شفاهی و کتبی حذف شده و فقط محرومیت 3 ماه تا یکسال برای پزشکان متخلف در نظر گرفته شده است.

وی در ر مورد عدم انجام اعمال جراحی سنگین از سوی برخی پزشکان همزمان با برنامه تحول سلامت گفت: آمار انجام اعمال جراحی سنگین کم نشده و افزایش هم یافته است، در گذشته تعرفه‌های جراحی  آن قدر پایین بود که پزشکان به دلیل ریسک بالا حتی در بیمارستان‌های دولتی ان را انجام نمی‌دادند اما اکنون تمام اعمال سنگین در حال انجام است و موردی نبوده که پزشک آن را انجام نداده باشد.

رضوی همچنین در پاسخ به سوال فارس مورد عدم رعایت تعرفه‌های جدید از سوی بیمارستان‌های خصوصی گفت: بیمارستان‌های خصوصی و بیمه‌ها در برخی جاها به توافق نرسیدند اما اینکه بیمارستان‌های خصوصی خارج از تعرفه رفتار کنند گزارشی نشده است، اگر هم شده ممکن است با سازمان بیمه به توافق نرسیده باشند.

وی تاکید کرد: باید برای مردم شفاف‌سازی شود تا خدمتی که در بیمارستانهای خصوصی می‌بینیم مشخص شود که چه میزان هزینه دارد، باید مردم از نوع بیمه، قرارداد بیمه با بیمارستان و هزینه تمام شده مطلع باشند

 

مشاور وزیر بهداشت گفت: به همین دلیل از بیمارستانها خواسته‌ایم حدود قیمت تمام شده خدمات را اعلام کنند و به بیماران اطلاع‌رسانی شود، بیشتر مردم در این زمینه ناراضی‌اند.

رضوی در پاسخ به سوال دیگر فارس در مورد نگهداری بی مورد بیماران در بخش ICU به دلیل دریافت هزینه بیشتر از سوی بیمارستان‌های خصوصی گفت: مواردی وجود داشته که بیماران را اضافی در ICU نگه داشته‌اند، بی‌جهت به این بخش‌ها برده‌اند یا مدت بستری طولانی‌تر شده، ما اکنون در حین بازدیدها به این مسئله رسیدگی می‌کنیم چرا که تخلف زیرمیزی بسیار کم بوده است.

وی افزود: اگر هزینه تقریبی را قبل از بستری شدن به بیماران اطلاع دهیم بیماران می‌دانند که چه میزان باید هزینه کنند، در آینده نزدیک تمام هزینه تمام شده در سایت بیمارستانها قرار داده می‌شود و به اطلاع مردم می‌رسد در این صورت دیگر بیمار را به صورت غیر ضروری نگه نمی‌دارند، بیمه‌ها نیز در جریان هزینه‌ها قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار