امروز : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 6
۰۹:۴۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 131926
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 46
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، نشست علمی ـ تخصصی مشارکت در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای؛ بیم‌ها و ...

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، نشست علمی ـ تخصصی مشارکت در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای؛ بیم‌ها و امیدها امروز با حضور علی زرافشان معاون آموزش متوسطه، مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش و جمعی از کارشناسان سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.

عبدالحسین نفیسی پژوهشگر اقتصاد آموزش در سخنانی اظهار داشت: بحث مطرح‌شده بنده برآمده از پژوهشی است که در سال‌های ۹۰ـ۸۹ در مورد رابطه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش با بازار کار و مهارت‌های شغلی انجام دادم.

وی ادامه داد: در انجام این پژوهش سعی کرده‌ام آخرین کار علمی‌ام در عمر پنجاه ساله در خصوص مباحث اقتصاد آموزشی انجام دهم که به عنوان وصیت‌نامه حرفه‌ام تلقی می‌شود و این گزارش دارای 8 فصل است و سعی شده به صورت میان‌رشته‌ای و در حد مقدور به صورت جامع مورد بررسی قرار گیرد.

نفیسی افزود: به تجربه دریافته‌ام وقتی محققان بخواهند به آموزش بپردازند، معمولاً یک نگاه کم‌عمقی را دنبال می‌کنند و یا در صورت عمق داشتن، عمقی تخصصی داشته و در نتیجه در عمل استفاده‌ای از این پژوهش‌ها حاصل نمی‌شود.

پژوهشگر اقتصاد آموزش یادآور شد: از 3600 پژوهشی که در خصوص آموزش فنی و حرفه‌ای است، اثربخشی این پژوهش‌ها خیلی کم است؛ دسته‌ای از این پژوهش‌ها ارزشیابی است و در نظام جدید متوسطه زیاد استفاده شده و مورد استناد قرار گرفته است و به مسائل داخلی و جزئی آموزش می‌پردازد.

وی اضافه کرد: علت سفارش چنین پژوهشی این بود که وزارت آموزش و پرورش در آن سال در حال تدوین سند تحول بود و تصور این بود که زمانی که این سند تهیه شود باید سندی در خصوص آموزش فنی و حرفه‌ای در آموزش و پرورش تهیه شود.

نفیسی تصریح کرد: پژوهشی که بنده انجام دادم می‌توانست زیربنای سند تحول آموزش فنی و حرفه‌ای قرار گیرد، اما با مشکلات و موانع روبه‌رو شد و کارها آنطور جلو نرفت و بنده بر تحلیل منابع متمرکز شدم و به مباحث اقتصادی و سیاست‌های اقتصادی دولت و رفتارهای جامعه و بازار پرداختم.

پژوهشگر اقتصاد و آموزش با تأکید بر اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هویت فرد را تشکیل می‌دهد چرا که فرد با نوع حرفه و شغلش شناخته می‌شود و این سرمایه هویتی را آموزش فنی و حرفه‌ای برای فرد ایجاد می‌کند؛ بازار کار، محل تلاقی مباحث اجتماعی، فرهنگی و سیاسی با رفتارهای اقتصادی جامعه است.

وی بیان داشت: هر چه دولت بزرگتر باشد به معنای دخالت بیشتر دولت به اقتصاد است و هر چه دخالت بیشتر باشد به معنای این است که فساد و اتلاف منابع بیشتر است.

نفیسی با اشاره به مطالعات تطبیقی انجام شده، افزود: بنده به تجربه تلخ کشورمان و اقتباس کورکورانه از کشورهایی مانند آلمان، انگلیس، فرانسه و بلژیک و ژاپن پرداختم که این کشورها به شکلی آموزش‌های خود را وارد کشورمان کردند بدون اینکه ما به صورت فعال با آن برخورد داشته باشیم.

پژوهشگر اقتصاد آموزش ادامه داد: در ژاپن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای توسط شرکت‌ها انجام می‌شود، در سوئد آموزش فنی و حرفه‌ای آموزشگاهی است و در آلمان به صورت دوگانه و حدفاصل دو کشور دیگر انجام می‌شود.

به گزارش فارس، وی خاطرنشان کرد: ما در تمام جنبه‌هایی که در اقتصاد مثبت است و تأثیر مفید بر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و بازار دارد، دارای شرایط ضعیف‌تری هستیم و در فساد اقتصادی مطابق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس و اتاق ایران، در ردیف پایینی قرار داریم و معنی این فساد این است که کسی در صلاحیت‌ها و شایستگی‌ها در انجام کارها توجه نمی‌کند و به طور کلیتی از راه باطل درآمد کسب می‌کنیم.

نفیسی گفت: در بحث رقابت ناپذیری در رتبه پایین قرار داریم یعنی کارفرما توجهی به نیروی بهتر ندارد تا هزینه کمتری داشته باشد و کالای بهتری تولید کند.

پژوهشگر اقتصاد آموزش یادآور شد: خصوصیات اقتصاد ما مثل بسیاری از کشورهای جهان‌سوم اقتصادی سنتی است و تمام فعالیت‌های کسبه و کارگاه‌های کوچک، سازمان‌نایافته با نیروی بومی که به آموزش توجه چندانی ندارد، است و تکنولوژی بالایی که از خارج از کشور وارد می‌شود، در داخل نیروی تربیت شده وجود ندارد و این فاصله را دستگاه‌های سرمایه‌گذار که عمدتاً دولتی هستند با خریدخدمت از خارج از کشور به صورت تکنسین و مشاور خارجی با دادن دستمزد به این نیروها انجام می‌دهد.

نفیسی با اشاره به راهکارها و پیشنهادها در خصوص ساماندهی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: نگاه بنده نگاهی خوشبینانه است و امیدوارم آنچه در سند تحول آموزش و پرورش، سند علمی کشور و سند چشم‌انداز بیست ساله گفته‌ایم تحقق پیدا کند و اولین پیشنهاد این است که سند برای آموزش فنی و حرفه‌ای کشور که نقشه راه آموزش را روشن می‌کند، تدوین شود و در مرحله‌ای هستیم که امکان آن فراهم است و با یک 7 تا 8 ماهه تمام فعالیت‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در همه سطوح کشور را می‌توانیم به تفاهم برسانیم.

وی اضافه کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از یک طرف چوب آموزش عمومی را می‌خورد و هر جا که یک اتاق خالی و ابزار و معلمی است می‌توان آموزش فنی و حرفه‌ای ایجاد کرد و این نگاه آموزش عمومی به فنی و حرفه‌ای است نه یک نگاه تخصصی.

پژوهشگر اقتصاد آموزش پیشنهاد دوم خود در امر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را تدوین فلسفه راجع به آموزش فنی و حرفه‌ای متمایز از فلسفه عمومی برشمرد و گفت: لازم است قانونی به تصویب مجلس برسد و تضادهای موجود در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در امر متولی بودن آموزش مشخص شود تا سازمان‌های مختلف مکمل یکدیگر قرار گیرند نه مزاحم همدیگر.

نفیسی یادآور شد: برنامه جامع اشتغال دانش‌آموختگان نیز باید تدوین شود.

پژوهشگر اقتصاد آموزش با اشاره به سومین پیشنهاد خود بیان داشت: در جهت بهینه‌سازی در امر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید نظام ارزشیابی شغلی تدوین شود.

نفیسی تصریح کرد: آموزش فنی و حرفه‌ای تا حال حاضر به صورت زبانی مورد حمایت قرار گرفته است و باید بپذیریم برای این موضوع وقت و زمان صرف شود و کارشناسان با زبان منطق و استقلال حق پایمال شده در این خصوص به دست آورند.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار