امروز : چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 May 24
۲۱:۰۷
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 132724
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ساعت ۱۰:۰۷
تعداد بازدید: 46
پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ؛ گروه موسیقی: «تخصص بنده موسیقی نواحی است و باید بگویم که این موسیقی از این پس در دفتر موسیقی یک سند ...

پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ؛ گروه موسیقی: «تخصص بنده موسیقی نواحی است و باید بگویم که این موسیقی از این پس در دفتر موسیقی یک سند راهبردی خواهد داشت و شورای آن که متشکل از افراد برجسته است، انتخاب شده‌اند. ان‌شاء‌الله در سال‌های آینده شاهد حضور پررنگ گروه‌های موسیقی نواحی در جشنواره فجر خواهیم بود و جشنواره‌ای میان اقوام ایران برگزار خواهد شد که برگزیدگان آنها در جشنواره فجر به روی صحنه می‌روند و به امید خدا از جشنواره‌های سال آینده شاهد این هستیم که سرود جمهوری اسلامی به طور زنده توسط ارکستر سمفونیک تهران نواخته شود. شک نکنید که موسیقی نواحی سال آینده پربارتر از همیشه است.»

این‌ها گوشه‌ای از گفته‌های پیروز ارجمند در نشست خبری جشنواره موسیقی فجر سال گذشته بود. مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد همواره از لزوم حمایت از موسیقی نواحی و بومی سخن گفته و بارها خبر از اجرای برنامه‌هایی ویژه برای این گونه مظلوم موسیقایی داده است. اما از زمان استقرار مدیریت جدید در دفتر موسیقی در حوزه موسیقی نواحی دقیقا چه اتفاقی افتاده است؟

سه سال پیش جشنواره موسیقی نواحی پس از هفت سال دوباره برگزار شد و امیدها برای از سرگیری مجدد این جشنواره زنده شد. البته بعد از سر و صداهای فراوان و کناره‌گیری درویشی از دوره هشتم، بهمن کاظمی جای او را گرفت و دوره هشتم را نیز برگزار کرد. اما بعد از برگزاری آن دوره تا به امروز خبری از برگزاری جشنواره موسیقی نواحی نشده است.

 




جشنواره موسیقی نواحی همواره پستی و بلندی‌های بسیاری را از سر گذرانده است. جشنواره موسیقی نواحی شش دوره به صورت مستمر برگزار شد که دبیری آن هم بر عهده درویشی بود. اما متاسفانه روند روبه رشد آن متوقف شد.

اما زمانی که محمد حسین احمدی سکان هدایت دفتر موسیقی وزارت ارشاد را به دست گرفت، طرحی را مطرح کرد که  جشنواره‌هایی چون گل یاس و نواحی به بهانه پربار برگزارکردن جشنواره موسیقی فجر با این جشنواره ادغام شوند. این طرح احمدی عملی شد و در دوره‌هایی شاهد حضور هر چند کم رمق موسیقی نواحی در جشنواره موسیقی فجر بودیم. اما متاسفانه همین حضور کم رمق هم رفته رفته کمتر و کمتر شد.

مدیریت جدید دفتر موسیقی هم وعده‌های بسیاری در این خصوص داد و همان‌طور هم که در ابتدای متن اشاره شد بنا بود جشنواره‌ای میان اقوام ایران برگزار شود تا برگزیدگان آن بتوانند در دوره سی‌ام جشنواره شرکت کند. اما نه تنها جشنواره‌ای میان اقوام برگزار نشد، بلکه هنوز هم با وجود این که کمتر از 3 ماه به برگزاری جشنواره سی‌ام مانده، هنوز معلوم نیست آیا موسیقی نواحی جایی در جشنواره‌ای که به زعم مدیران آن ویترین موسیقی انقلاب است، خواهد داشت یا خیر؟ آیا باید مانند سال گذشته تنها شاهد حضور یک یا دو گروه نواحی در جشنواره باشیم؟

علی مرادخانی هم همواره حرف‌های امید بخشی در خصوص موسیقی نواحی زده و می‌زند: « قطعا جهشی در بودجه موسیقی اقوام خواهیم داشت که برنامه ریزی های برای این مسئله آغاز شده است. حمایت از موسیقی نواحی چند وجه دارد که شامل فعالیت‌های میدانی، پژوهشی و فعالیت‌های شناختی می شود. موسیقی نواحی اعتبار کشورمان است که باید با همکاری هم این بخش را که توجه جهانی و از جمله یونسکو معطوف به آن است ارتقا بدهیم. ما میراث دار تمدن کهن و گنجینه گرانسنگی هستیم که باید از آن پاسداری کنیم.»

مرادخانی در خصوص واگذاری جشنواره موسیقی نواحی به بخش خصوصی نیز گفته بود: «اگر کسانی حاضر باشند در این حوزه وارد شوند ما حاضریم بخش‌هایی را واگذار کنیم. حتی پیشنهاد داده ایم که جایزه ای به نام بزرگان این حوزه برای این جشنواره پیش بینی شود.»

بیش از 15 ماه از حرف‌های امید بخش این مدیران می‌گذرد اما در عمل شاهد هیچ گونه فعالیتی نبوده‌ایم و این انفعال در حالی رخ می‌دهد که متاسفانه در همین سال 93 چند تن از هنرمندان برجسته موسیقی نواحی و مقامی‌مان را از دست داده‌ایم. از پورعطایی‌ها گرفته تا عسکریان‌ها از میان ما می‌روند و گنجینه‌ای عظیم از فرهنگ موسیقایی و شنیداری یک ملت هم از دست می‌رود و ما هنوز اندرخم یک کوچه‌ایم و تنها کار مثبتمان پیام‌های تسلیتی است که پی در پی برای در گذشت این هنرمندان صادر می‌کنیم.

یادداشت از حسین سلیمی

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار