امروز : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 6
۰۴:۳۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 132781
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ساعت ۱۹:۰۸
تعداد بازدید: 34
مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، در واکنش به تداوم پی‌درپی روزهای ناسالم در تهران ...

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، در واکنش به تداوم پی‌درپی روزهای ناسالم در تهران اظهار داشت: سازمان حفاظت‌محیط‌زیست به منظور کاهش آلودگی هوا اختیارات قانونی دارد که باید از این اختیارات خود استفاده کند.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: اینکه سازمان محیط زیست و رئیس این سازمان در حد دلجویی و عنوان کردن مطالبی که کارشناسان بیان می‌کنند اقدام کند به درد نخواهد خورد.

وی با بیان اینکه 80 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد خودروها است، ادامه اد: براساس برنامه چهارم توسعه باید خودروها استاندارد یورو4 را اخذ می‌کردند اما این امر محقق نشده است و هنوز خودروهای داخل کشور به این استاندارد دست نیافته‌اند، به طوری که حتی می‌توان گفت خودروهای کشور از استاندارد یورو2 نیز پایین تر هستند.

لاهوتی همچنین باتأکید بر اینکه باید75 درصد جابجایی‌ها در سطح شهر توسط حمل ونقل عمومی انجام شود، ابراز داشت: این در حالی است که هم‌اکنون فقط 45 درصد از این مهم محقق شده است و 30 درصد از قانون برنامه چهارم توسعه عقب هستیم.

وی با اشاره به موضوع استانداردسازی سوخت در کاهش آلودگی هوا نیز بیان داشت: در این میان، 2 مسئله مطرح بود، اول اینکه استاندارد سوخت از یورو2 به یورو4 انتقال یابد و همچنین کاهش بنزین موجود بود.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: تأکید رئیس سازمان محیط زیست بر واردات بنزین به منظور کاهش بنزن موجود در بنزین بود که این امر هیچ مشکلی برای کاهش آلودگی هوا حل نکرد و فقط در شرایط تحریم و در مرز خودکفایی واردات را به ما تحمیل کرد.

به گفته لاهوتی، هم‌اکنون مصرف روزانه بنزین در کشور 64 میلیون لیتر است و این در حالی است که امکان تولید 65 میلیون لیتر بنزین در کشور فراهم است.

وی یادآور شد: به گفته مسئولان محیط زیست، بنزین وارداتی در چنین شرایطی ذخیره‌سازی می‌شود و سؤال من این است که این ذخیره‌سازی یعنی چه؟ واردات بنزین مشکلاتی را حل نکرده است.

وی متذکر شد: مسئولان محیط زیست به بهانه کاهش آلودگی هوا بنزین وارد کردند و شرایط آلودگی هوا تغییری نکرد.

وی در ادامه سخنان خود همچنین از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را یکی دیگر از راهکارهای کاهش آلودگی هوا عنوان کرد و بیان داشت: هم‌اکنون بیش از 8 هزار دستگاه تاکسی پیکان در تهران تردد می‌کند که هر یک از این خودروها 8 گرم گاز تولید می‌کند، ضمن آنکه موتورسیکلت‌های فرسوده نیز هرکدام 7.5 گرم گاز تولید می‌کنند و بر آلودگی هوای تهران می‌افزایند.

لاهوتی با تأکید بر ضرورت توجه رئیس سازمان محیط زیست بر از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های فرسوده از چرخه حمل و نقل بیان داشت: خودروهای کشور هنوز به استاندارد یورو2 دست نیافته‌اند و همچنین سوخت تولیدی و وارداتی کشور نیز هر دو یورو2 هستند.

وی متذکر شد: انتظار می‌رود (ابتکار) رئیس سازمان حفاظت و محیط زیست به جای مصاحبه‌ها از اختیارات قانونی خود استفاده کند، چرا که هم‌اکنون در تهران 3 تا 5 هزار نفر در سال بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، سؤال اینجاست که آیا سازمان حفاظت محیط زیست متولی سلامت جامعه نیست؟

لاهوتی با اشاره به جا افتادن فرهنگ عذرخواهی مسئولان در مواقعی که اشتباهی از سوی آنها رخ می‌دهد، در سایر کشورها خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل کوتاهی‌هایی که صورت داده است، از مردم عذرخواهی کند.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار