امروز : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 6
۲۱:۵۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 132818
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 3
به گزارش خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در سومین همایش نقش

به گزارش خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در سومین همایش نقش پژوهش در قانون‌گذاری اظهار داشت: مجلس برای اینکه بتواند کارش را به نحو مطلوب انجام داده و به وظیفه‌ای که قانون اساسی بر عهده‌اش گذاشته عمل کند، باید به چهار اصل شناخت همراه با آگاهی، تشخیص شرایط، نیازسنجی دقیق و آینده‌نگری و آینده‌پژوهی مجهز باشد.

وی افزود: به این جهت است که در کنار قوه قانونگذاری در همه جوامع، مراکز پژوهشی و کتابخانه‌های انبوه و غنی ایجاد شده است، چراکه مجلس برای اینکه بتواند به چهار نیاز ذکر شده پاسخ مناسب ارائه کند، نیازمند مرکز پژوهش‌های قوی و علمی است.

تاجگردون با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌ها در نهاد قانون‌گذاری با سایر مراکز پژوهشی و بنگاه‌های تحقیقاتی یک تفاوت اساسی دارد، خاطرنشان کرد: همه ما یعنی نمایندگان، مرکز پژوهش‌ها و قانون باید درک کنیم که مرکز پژوهش‌ها در کنار مجلس یک نهاد تشریفاتی و تزئینی نیست، بلکه این مرکز یک ضرورت قانون‌گذاری است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: وظیفه مرکز پژوهش‌ها تولید آمار نیست، بلکه وظیفه آن گردآوری، تجزیه، تحلیل و ترکیب بهینه‌ای از نقطه‌نظرات و ارائه آن به نمایندگان است.

وی با تأکید بر اینکه مرکز پژوهش‌ها نباید تعلقات حزبی و جناحی داشته باشد، تصریح کرد: مرکز پژوهش‌ها باید به سوالات پاسخ‌های مناسب و متوازن ارائه کند، چراکه نمایندگان مجلس به راحتی تشخیص می‌دهند که یک نظریه مناسب است یا اینکه فردی و سلیقه‌ای و ناشی از ذهن یک شخص بوده است.

تاجگردون ادامه داد: مرکز پژوهش‌ها باید مسلط به این امر باشد که بتواند در زمان محدود به سوالات مطرح پاسخ مناسب،‌ صریح و روشن ارائه کند، چراکه هر آن طرح و لوایح می‌رسد و نمایندگان نمی‌توانند ماه‌ها و سال‌ها منتظر باشند تا مرکز نظرش را اعلام کند.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تأکید بر اینکه مرکز پژوهش‌ها باید انتقال‌دهنده دانش و اطلاعات مدنظر گروه‌های مرجع ملی باشد، ادامه داد: در ایامی که با توجه به بررسی لایحه بودجه، نمایندگان نیازمند نقطه‌نظرات مراجع مهم علمی و بین‌‌المللی به‌عنوان مثال در مورد قیمت نفت و آینده آن نیاز دارند مرکز پژوهش‌ها باید بتواند به وظیفه خود عمل کند و در این شرایط است که مجلس و قانونگذاری سالمی خواهیم داشت.

تاجگردون همچنین گفت: براساس اعلام معاونت قوانین مجلس در 9 دوره قانونگذاری در مجلس حدود 5 هزار و 964 طرح و لایحه به مجلس ارائه شده، به عبارت دیگر در هر دوره 650 طرح و لایحه ارائه شده که از این تعداد 2 هزار و 825 فقره یعنی فقط 47 درصد به تصویب رسیده و بقیه موارد در ردیف مستردشده‌ها، رد شده‌ها، بایگانی‌شده‌ها و مسکوت‌مانده‌ها قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: اگر آمار سال گذشته مرکز پژوهش‌ها را مورد استناد قرار دهیم، 80 درصد از قوانین تصویب شده در مجلس استفساریه یا اصلاح قوانین گذشته بوده است و اینجاست که عیب قانون مشخص می‌شود و به همین دلیل است که گفته می‌شود ایران با تورم در قانون‌گذاری مواجه است.

نماینده گچساران با اشاره به اینکه قوانین ما مملو از قوانین متعارض، متداخل، مشابه، مزاحم، مترادف و متضاد است، گفت: هر کدام از این موارد می‌توانند مشکلاتی را ایجاد کند،‌ بنابراین باید بررسی کنیم چرا چنین وضعیتی پیش آمده است؟ و آیا پیش‌نویس این طرح‌ها و لوایح از بنیادهای مطالعاتی کافی برخوردار است؟ اگر برخوردارند، پس چرا بیش از نیمی از آنها معلق و بی‌سرانجام باقی می‌مانند و چرا 80 درصد مصوبه‌ها اصلاحیه و استفساریه است؟

تاجگردون ادامه داد: اگر بپذیریم که کیفیت قوانین می‌تواند نشانه و سنجه خوبی برای ارزیابی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری باشد، پس باید به تبیین وضع موجود بپردازیم و برای تحلیل این وضعیت یک روش این است که به نقد عمل بازیگران و کنشگران این عرصه یعنی نمایندگان، محققان و دولت بپردازیم و روش دیگر این است که در ساختارها، سازمان‌ها و رویه‌های موجود تأمل کنیم.

وی در رابطه با تأمل در عملکرد کنشگران بیان داشت: بنابر اعلام رئیس مرکز پژوهش‌ها در دوره گذشته 2 هزار و 806 گزارش کارشناسی در طول فعالیت دوره هشتم مجلس توسط دفاتر تخصصی مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده است که این رقم در دوره جدید به حدود 3 هزار و 500 فقره گزارش رسیده است، اما باید بررسی کرد آیا کیفیت و اثربخشی آنها و نیز کاربرد آنها از سوی نمایندگان تأثیرگذار بوده است؟

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: مطالعات تطبیقی مراکز پژوهشی دنیا نشان می‌دهد که دو خصیصه ناوابستگی سیاسی و استقلال علمی از مهمترین ویژگی‌های مراکز پژوهش‌های پارلمانی در این کشورها هستند و این دو خصوصیت موجب می‌شود که طرح‌ها و لوایح بدون سوگیری‌های حزبی و گروهی و کاملاً با بی‌طرفی علمی بررسی شوند.

تاجگردون تأکید کرد: مرکز پژوهش‌ها نباید با تغییر ترکیب مجلس از حیث سیاسی دچار انحراف در اعلام نظرات خود شود و نباید تغییر جریان‌های سیاسی مانع از انباشت علمی و پژوهشی در این مرکز شود، چراکه گاه استفاده از این پژوهش‌ها خطای قانونگذاری، کاهش می‌یابد.

نماینده گچساران خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌ها باید از نظر علمی و فنی در طرح‌ها، لوایح، سوال، تحقیق و تفحص و حتی نطق نماینده، تاثیرگذار باشد.

وی با تأکید بر اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس نباید تحت تاثیر تغییر ترکیب مجلس قرار گیرد، بیان داشت: نباید گرایشات سیاسی در پژوهش‌ها تأثیرگذار باشد و نباید احساس شود مرکز پژوهش‌ها دارای یک نحله فکری است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: مرکز پژوهش‌ها حق تقابل با سایر مراکز پژوهشی را ندارد و باید از حلقه‌های علمی قبل از خودش نیز بهره‌برداری کند.

تاجگردون گفت: به حکم قانون اساسی وظیفه انحصاری قانونگذاری به‌عهده مجلس است و هیچ مرجعی حق دخالت در این امر را ندارد و مرکز پژوهش‌های مجلس هم باید به این نکته توجه داشته باشد.

وی پیشنهاداتی در جهت بهبود فرآیند قانونگذاری عنوان کرد و افزود: یکی از این پیشنهادات این است که فرآیند تهیه، بررسی و تصویب طرح‌ها و لوایح بر قانون آیین‌نامه داخلی مجلس مورد بازنگری قرار گیرد. همچنین طرح‌ها و لوایحی در مجلس قابل وصول باشد که همراه با اسناد پشتیبان پژوهشی ارائه شده باشند.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس پیشنهاد کرد: عملکرد نمایندگان، کمیسیون‌ها و مجلس شورای اسلامی به صورت ادواری مورد ارزیابی قرار گیرد و توجه مجلس شورای اسلامی بیشتر به سمت نظارت و تنقیح قوانین تا قانونگذاری معطوف شود.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار