امروز : چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 7
۱۳:۵۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 132867
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 29
به گزارش گروه آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، محمد ناصری، مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: ...

به گزارش گروه آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، محمد ناصری، مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در چرخه تولید تا مصرف کتاب توسط مخاطبان کودک و نوجوان، زنجیره بزرگی از عوامل وجود دارد که به جای تکمیل کردن هم در تعارض با یکدیگر هستند.

وی افزود: به عنوان نمونه وزارت ارشاد بدون در نظر گرفتن استانداردهای آموزش و پرورش و شاید با توجه به شمارگان میلیونی کتاب‌های کمک درسی، به کتاب‌هایی مجوز می‌دهد که متمایز با اهداف آموزش و پرورش عمل می‌کنند؛ در آموزش و پرورش صدها هزار نفر ساعت وقت و هزینه کارشناسی برای غربال، شناسایی و معرفی کتاب‌های مناسب صرف می‌شود، اما دستگاه تبلیغاتی کشور در خدمت کسانی است که سود سرشاری از کتاب‌های نامناسب می‌برند و این وسط قربانی اصلی دانش‌آموزان هستند.

ناصری با بیان اینکه یک رویکرد غالب اما غلط اجتماعی در سال‌های اخیر سبب شده تا به جای اینکه به تفاوت‌های فردی کودکان و نوجوانان بها دهیم، تلاش می‌کنیم تا با تحمیل آموزشی از آنها شخصیتی بسازیم که می‌خواهیم، خاطرنشان کرد: خانواده‌ها کودکان خود را از دوره ابتدایی که عرصه تجربه لذت مطالعه، توسعه خلاقیت و شکوفایی ذهن و روان است به تست‌زنی و پاسخ‌های آماده در کتاب‌های کمک درسی و آزمون‌های تیزهوشان و نظایر آن سوق می‌دهند، شاید این امر در کوتاه مدت جواب بدهد اما در درازمدت به فرزندان خود صدمه می‌زنیم.

مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی افزود: فلسفه آموزش در مقطع ابتدایی با سوادآموزی، زبان‌آموزی و علاقه به مطالعه گره خورده است و نباید آن را در چارچوب درس و متن محدود کرد، در نتیجه ترویج کتاب‌های کمک درسی در این مقطع از اساس اشتباه است و واقعیت آن است که با کتاب کمک درسی سرانه مطالعه بچه‌ها افزایش نمی‌یابد.

وی در خصوص مسئولیت‌های وزرات آموزش و پرورش در این حوزه گفت: ما به طور مستمر در حال پالایش و غربال کتاب‌های منتشر شده‌ایم، اما نمی‌توانیم همه آنچه که منتشر می‌شود را رصد کنیم از این رو در قالب جشنواره رشد که در واقع یک دبیرخانه دائمی برای معرفی کتاب‌های مناسب است در طول سال هزاران کتاب را بررسی و عناوین منتخب و مناسب را در کتابنامه یا در پایان کتاب‌های درسی برای هر مقطع و مناسب با هر رشته تحصیلی معرفی می‌کنیم و هزاران نفر ساعت فعالیت کارشناسی توسط زبده‌ترین متخصصان عرصه‌ها و رشته‌ها و حوزه‌های گوناگون صرف این امر می‌شود، در حالی که می‌توان از سرچشمه یعنی جایی که مجوز صادر می‌شود، این استانداردها را رعایت کرد.

دبیر جشنواره رشد ادامه داد: گرچه دسترسی مناسب به جامعه هدف در نظام آموزش و پروش یکی از مزیت‌های آن است ولی عرصه عمومی جامعه که سرشار از اشتهای کاذب برای مطالعه کتاب‌های کمک درسی است، فقط در اختیار این نهاد نیست و باید سایر ارکانی هم که درگیر تولید تا مصرف کتاب هستند، درگیر مسئله ساماندهی برای تولید کتاب مناسب شوند که از استانداردسازی شروع و تا خرید کتاب توسط کودک یا خانواده ادامه می‌یابد.

ناصری هدایت، نظارت و حمایت را سه هدف اصلی طرح ساماندهی برشمرد و تصریح کرد: بر اساس آمار روند تولید کتابهای مناسب در طول 10 سال گذشته سه برابر رشد کرده و از 18 درصد به 58 درصد رسیده است؛ این امر نتیجه تلاش هایی بوده است که صرف شناسایی ، الگوسازی و معرفی  آثار مناسب در کتاب های درسی بچه ها به عنوان یک بستر بزرگ ترویجی بوده است.

مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در خصوص اینکه چرا معرفی کتاب‌های مناسب در کتاب‌های درسی و در سطح مدارس تاکنون نتوانسته است به رونق این کتاب ها کمک کند، گفت: گرچه کاهش رشد تولید کتاب‌های نامناسب به تنهایی می‌تواند شاخص موفقیت نسبی باشد، ولی واقعیت آن است که  یک مشکل اصلی در نگرش خانواده‌ها نهفته است.

وی افزود: وقتی شما اصرار می‌کنید تا فرزند خود را به هر ترتیبی وارد مدرسه تیزهوشان کنید و به جای توجه به تفاوت‌های فردی فرزندتان، وی را وادار می‌کنید تا به سختی و به کمک مهارت‌های تکنیکی وارد این چرخه شود و تا آخر هم به طور مستمر این راه را ادامه دهد، در واقع از الگویی عمومی تبعیت می‌کنید که در آن  مدرک گرایی جای یادگیری را گرفته است؛ البته مشکلات دیگری هم وجود دارد که همه با هم موجب چنین معضلی شده است.

ناصری با تأکید بر ضرورت همگراتر شدن دستگاه‌های مسئول در این حوزه به ویژه وزرات ارشاد و صداو سیما گفت: نقش محوری خانواده‌ها در انتخاب کتاب‌های مناسب و احترام نهادن به تفاوت‌های فردی کودکان را نباید از یاد برد و تعیین تکلیف برای آنان قبل از شناخت استعدادها و توانایی‌ها و علایق بچه‌ها ظلمی است که به طور سیستمی در جامعه در حال اعمال است.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار