امروز : چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - 2017 September 20
۱۳:۲۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 133541
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ساعت ۲۱:۵۹
تعداد بازدید: 75
به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; اولین همایش روش‌های آموزش قرآن کریم با حضور سید‌مهدی سیف، مسعود ...

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; اولین همایش روش‌های آموزش قرآن کریم با حضور سید‌مهدی سیف، مسعود وکیل از اساتید قرآن کریم و جمعی از مربیان مؤسسات قرآنی در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

در این همایش سیف در خصوص هدف از قرائت قرآن گفت: در آموزش قرآن گام اول روخوانی و پس از آن روان‌خوانی، فصیح‌خوانی، تجوید و وقف ابتدا است، در مرحله بعد هم مفاهیم و تفسیر آموزش داده می‌شود. اما مهم‌ترین از همه اینها این است که بدانیم وقتی قرآن خوانده می‌شود چه اتفاقی باید برای ما رخ دهد آیا یک سری عبارات لحنی خوانده می‌شود و یا اینکه اتفاق دیگری می‌افتد.

قرائت قرآن سخن گفتن خدا از دهان قاری است

سیف با اشاره به اینکه قرائت قرآن سخن گفتن خداوند با انسان از دهان قاری است گفت: هنگامی که قرآن خوانده می‌شود خداوند به طور مستقیم از دهان قاری با ما حرف می‌زند اما آیا هنگامی که قرآن را می‌خوانیم و یا می‌شنویم این موضوع را که خداوند با ما صحبت می‌کند را حس می‌کنیم و آیا این احساس در عموم مردم وجود دارد و همه آنها با شنیدن آیات قرآن تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

آیات قرآن چراغ هدایت است که وجود انسان را روشن می‌کند

وی با اشاره به آیه ولایت گفت:‌ در آیه ولایت آمده است که خداوند ولی همه مؤمنان است، ولی یعنی صاحب و سرپرست و کارکرد این ولایت این است که ما را از ظلمات خارج کرده و به سوی نور می‌برد خداوند بر تک تک ما صلوات می‌فرستد و این صلوات چیزی است که مانند ولایت انسان را از ظلمات به سوی روشنایی می‌برد. پس صلوات یعنی هدایت و وسیله این هدایت هم آیات قرآن است. هر آیه قرآن چراغ هدایت و صلواتی است که وجود ما را روشن می‌کند. حال یک مربی قرآن آیاتی را یاد می‌دهد که هر مسلمان با خواندن آن وجودش روشن می‌شود.

باید در همه سطوح آموزش قرآن مفاهیم آیات بیان شود

این استاد قرآن کریم با اشاره به ضرورت بازنگری در روش‌های آموزشی گفت: در روش‌های آموزشی روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، وقف و ابتدا، به قرآن‌آموز آموزش داده می‌شود و بعد از آن مفاهیم قرآن آموزش داده می‌شود، اما باید در این روش‌ها تأملی کرد. ما می‌توانیم از هر نقطه و با هر سطحی که شروع می‌کنیم آیات قرآن را هم متناسب با آن بخوانیم و معنای آنرا هم شرح دهیم، به عنوان مثال در کلاس اول دبستان در ابتدای کار دو حرف «آ» و «ب» به بچه‌ها آموزش داده می‌شود اما بلافاصله با همین دو حرف دو کلمه «بابا» و «آب» را هم به آنها آموزش می‌دهند و ضرورتی ندارد که دانش‌آموز ابتدا همه 32 حرف را یاد بگیرد و پس از آن به سراغ یادگیری کلمات برود. پس در آموزش قرآن هم می‌توان اینگونه عمل کرد و گام به گام متناسب با آموزش موضوعاتی از قرآن معنای آیات هم بیان شود.

ضرورت طراحی سیستم جامع آموزش قرآن کریم

سیف با اشاره به ضرورت طراحی یک سیستم جامع آموزشی گفت: برای آموزش قرآن کریم ضروری است یک سیستم جامع آموزشی و به‌روز طراحی شود و خواندن، درک معنی و حفظ به عنوان سه ضلع یک مثلث به قرآن‌آموزان آموزش داده شود و در ادامه طبق استعدادهای هر قرآن‌آموز او را به سمت استعدادش یعنی حفظ، قرائت و یا تفسیر هدایت کنیم. البته نمی‌شود به یکباره همه چیز را به هم ریخت اما باید این اتفاق هرچه سریعتر رخ دهد و روش‌های آموزش قرآن اصلاح شود.

در ادامه مسعود وکیل با موضوع مفاهیم قرآن برای حاضران صحبت کرد و گفت:‌ باید آموزش قرآن به گونه‌ای باشد که قرآن‌آموز در هر سطحی از مفاهیم قرآن بهره‌مند شود به صورتی که همه مهارت‌ها در آموزش مورد توجه قرار بگیرد و قرآن آموز سطح به سطح پیشرفت کند.

اغلب مدیران میانی کشور از آموزه‌های قرآن بی‌بهره‌اند

وی با اشاره به اینکه متأسفانه اغلب مدیران میانی جامعه از مهارت‌های آموزش عمومی قرآن بی‌بهره هستند، گفت: اگر بچه از کودکی قرآن را بیاموزد به هیچ وجه نمی‌توان گفت که در این آموختن پدر و مادر و یا معلم او سهمی نداشته‌اند، زیرا این کودک در همان طفولیت تحت آموزش قرار گرفته و قرآن را آموخته است. متأسفانه این اتفاق در جامعه ما کمتر رخ داد و امروز حتی در سطح مدیران هم اغلب این افراد از آموزش‌های قرآن بی‌بهر‌ه هستند، البته این اتفاق امری زمانبر است اما باید برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد تا حداقل 70 درصد مدیران کشور از مهارت‌های عمومی قرآن بهره‌مند باشند.

برای آموزش مفاهیم نیازی به آموزش قواعد عربی نیست 

وکیل با اشاره به اینکه برای آموزش مفاهیم قرآن نیازی به آموزش کامل و جامع قواعد عربی نیست گفت: تصور این است که فهم قرآن نیازمند آموزش زبان عربی است اما آموزش مفاهیم لزوماً به آموزش عربی نیاز ندارد زیرا قرآن کریم اغلب آیاتش از ساختار مشکل قواعد عربی تشکیل نشده و دارای ساختار ساده عربی است و بسیاری از کلمات، کلماتی است که زیاد استفاده می‌شود. پس برای فهم قرآن نیاز به قواعد نیست، زیرا به عنوان مثال برای آموزش کلمه «هُوَ» می‌توانیم بگوییم «هُوَ» یعنی او و ضرورتی نداریم که بگویم «هُوَ» ضمیر غایب منفصل است.

وی آموزش ترجمه را از آموزش‌های مورد نیاز برای مفاهیم دانست و گفت:‌ در آموزش مفاهیم به طور طبیعی به معنی کلمات نیاز است اما باید پس از معنی کلمات به سرعت به سمت ترکیب‌ها و عبارات برویم و توصیه می‌کنم موضوع مفاهیم را بسیار جدی بگیرید و هیچ جلسه قرآنی را بدون پرداختن به مفاهیم ترک نکنید.

انتهای پیام/و

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها