امروز : جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - 2017 June 23
۱۷:۴۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 1337
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ساعت ۲۰:۵۲
تعداد بازدید: 309
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، نشست پژوهشی «موسیقی انقلاب اسلامی» با حضور پیروز ارجمند مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری، محمد گلریز خواننده پیشکسوت سرودهای ...

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، نشست پژوهشی «موسیقی انقلاب اسلامی» با حضور پیروز ارجمند مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری، محمد گلریز خواننده پیشکسوت سرودهای انقلابی، سید‌محمد میرزمانی مدیر سابق دفتر موسیقی ارشاد به همراه اصحاب رسانه صبح امروز در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

ارجمند با اشاره به تاریخچه موسیقی انقلاب اسلامی گفت: از دوره مشروطیت دارای دو گونه سرود انقلابی هستیم که می‌بینیم کانون چاوش تا اوایل انقلاب آن را ادامه می‌دهد. دو سال پس از انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی سرود انقلاب به سرود جنگ تبدیل می‌شود و مسیری پیش می‌آید تا این سرودها به سمت سرود دفاع مقدس تغییر مسیر دهند.

**هیچ هنری همانند موسیقی در اوایل انقلاب موفق نبوده است

وی افزود: ‌واژه‌های انقلاب اسلامی، سرود و پیام‌های انقلابی و مرکز سرود و آهنگ‌های انقلابی عناوینی بودند که به مدت 20 سال در وزارت فرهنگ و ارشاد برای «سرود» فعال بود تا اینکه این عنوان‌ها به «موسیقی» تغییر نام داد.

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در خصوص نقاط قوت و ضعف سرود انقلاب گفت: موسیقی و انقلاب به همدیگر خدمت کرده‌اند و به نظر من هیچ هنری همانند موسیقی در اوایل انقلاب موفق نبوده است در آن دوران هنرمندان با حرکت خودجوش خود در غالب موسیقی سنتی و محلی خوب عمل کرده‌اند.

**متاسفانه در موسیقی انقلاب جریان‌سازی نکردیم

ارجمند در پاسخ به این سوال که آیا سرود موفق عمل کرده یا خیر گفت: انقلاب اسلامی توانست جلوی موسیقی مبتذل را بگیرد و موسیقی کلاسیک، سنتی و سرود را جایگزین کند. از این نظر باید خوشحال بود اما آیا توانستیم بعد از دوران دفاع مقدس این کار را ارائه دهیم به نظر من ما از ظرفیت‌های هنرمندان و اعتقادات کم استفاده کردیم. متأسفانه الگوهای مناسبی در این زمینه‌ها تولید نکرده‌ایم و نتوانستیم در موسیقی انقلاب جریان‌سازی کنیم.

** مدیران موسیقی برای توسعه سرودها حمایت نشدند

وی یادآور شد: به دلیل اینکه این موسیقی انقلاب نتوانست قالب شود متأسفانه موسیقی پاپ جایگزین آن شد. حمایت نشدن مدیران این بخش یکی از دلایل موفق نشدن سرودهای انقلابی است.

**موسیقی همانند سینما نیازمند سازمان است

ارجمند خاطرنشان کرد: اگر به دیگر عرصه‌های هنری در این سال‌ها نگاه کنیم می‌بینیم سازمان سینمایی تأسیس شد اما توجهی به موسیقی صورت نگرفت.

** شبیه‌خون فرهنگی بدون واکنش در حال توسعه است

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری خاطر نشان کرد: موسیقی تاثیرگذارترین هنر است و همه مردم چه مفید و یا غیرمفید استفاده می‌کنند و این هنر به دلیل گستردگی آن باید حمایت شود در این دو دهه کم کار‌کرده‌ایم وقتی گفته می‌شود با شبیه‌خون فرهنگی روبرو هستیم باید واکنشی نشان دهیم.

وی افزود: ما داریم از دوره هنر انقلاب دور می‌شویم و این جای آسیب‌شناسی دارد تا حرکت‌ها ادامه یابد.

**سرود انقلاب نتوانسته در دانشگاه جایی پیدا کند

ارجمند در پاسخ به این سئوال که کدام نوع موسیقی توانست در دوران انقلاب موفق عمل کند، گفت: در اول انقلاب موسیقی سنتی، کلاسیک و سرود داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در بخش آموزش روند رو به رشدی داشته‌ایم، گفت: آنچه که شاکله سرود انقلاب اسلامی است این است که در دانشگاه جایی ندارد هر چند پژوهش‌هایی در این زمینه داشته‌ایم اما هنرمندان متعهدی تربیت نکرده و موسیقی را هدفمند هدایت نکرده‌ایم.

** جایگاه خانه موسیقی با چند هزار عضو را در نظر بگیریم

وی با بیان اینکه اکنون نیازمند تربیت هنرمند متعهد و هدفمند کردن موسیقی هستیم گفت: جایگاه خانه موسیقی با چند هزار عضو کجاست؟ نظام از این ظرفیت چقدر استفاده می‌کند.

**دیوار شیشه‌ای خودمان را بشکنیم

وی خاطرنشان کرد: ما نباید رغبت مردم موسیقی ایران، دغدغه نظام به موسیقی، توجه به آموزش خوب در عرصه ملی را دست کم بگیریم.

وی با تبیین اینکه ما باید دیوار شیشه‌ای خودمان را بشکنیم، گفت: برگزاری کنسرت‌های بدون بلیت و ارائه فضاهایی برای نمایش عمومی کنسرت‌ها می‌تواند نیاز نسل امروز را برآورده سازد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها