امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 9
۲۰:۱۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 133851
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 77
«اصغر کفشچیان مقدم» عضو شورای سیاستگذاری دوسالانه ملی دیوارنگاری شاهدان شهر درباره فرهنگ شاهدان شهر در محیط شهری و اجرا شدن آن برای اولین ...

«اصغر کفشچیان مقدم» عضو شورای سیاستگذاری دوسالانه ملی دیوارنگاری شاهدان شهر درباره فرهنگ شاهدان شهر در محیط شهری و اجرا شدن آن برای اولین بار توسط سازمان زیباسازی، در گفت و گو با خبرنگار تجسمی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; گفت: با توجه به انبوه آثاری که در بدنه شهر وجود دارد به نظر می‌رسد آثار اجرا شده فاقد یک نقشه راه جامع و کارشناسی هستند و در این ارتباط فرصتی پدید آمده تا در بخش جنبی دوسالانه دیوارنگاری اخیر به موضوع دیوارنگاره‌های شهدا پرداخته شود و در خصوص آثاری که در گذشته انجام شده، بازنگری و آسیب شناسی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: هر ملتی یکسری قهرمان‌ها و آرمان‌ها برای خود دارد و طبیعتاً محیط شهر می‌تواند ویترینی برای این آرمان‌ها باشد، مشروط به اینکه روی دیوارهای موجود، جایابی و مکان‌یابی دقیقی صورت گیرد تا تاثیر سویی بر هویت فرهنگی شهر نگذارد.

کفشچیان مقدم در ادامه پیشنهاد داد: قبل از اینکه هنرمندان آثارشان را ارسال کنند و دیوارها در اختیار هنرمندان قرار گیرد، شوراهای پژوهشی راه‌اندازی شود تا روی مکان‌ها تحقیقات لازم صورت گیرد و دیوارهای مناسب با توجه به معماری و منظر شهری و مخاطب تعیین شوند تا از یکسو نسبت آنها به نمود فرهنگ شاهدان شهر مشخص و از سوی دیگر در صورت عدم وجود، بسترهای مناسب برای آنها ایجاد شود.

وی با بیان اینکه خوب نیست ما فکر کنیم روی هر دیوار خالی می‌توان نقشی طراحی کرد، توضیح داد: در کنار کارکرد زیباسازی دیوارنگاری شهری، که نقطه نظر بعضی از صاحبنظران است، ترویج فرهنگ دینی و انقلابی در قالب کارکرد رسانه‌ای دیوارنگاره‌های شهری مد نظر گروهی دیگر است و آنها معتقدند که باید در قبال توسعه دیوارنگاره‌های تزئینی،  به تناسب یاد قهرمانان ملت نیزگرامی داشته شود. اما متاسفانه به نظر می‌رسد ما در هر دو زمینه فاقد مطالعات بنیادین هستیم. گرچه برخی از آثار بسیار ارزشمند هستند، اما ممکن است این آثار، آثار شهری مناسب نباشند. لذا توجه به این معضل یعنی عدم همخوانی آثار دیواری با کالبد شهری و فرهنگی عمومی در دوسالانه اخیر و آسیب‌شناسی آن پس از سال‌ها، ایده خوبی است که همه پژوهشگران، محققان و هنرمندان به صورت جدی نسبت به این بخش حساسیت نشان دهند.

عضو شورای سیاستگذاری دوسالانه ملی دیوارنگاری شاهدان شهر در ادامه در مورد بُعد ملی دوسالانه دیوارنگاری، گفت: به نظر می‌رسد برگزارکنندگان علاوه بر اینکه می‌خواستند افق جدیدی را برای برنامه‌های دوسالانه‌های آتی ارائه کنند، به سه دلیل واژه ملی را برای دوسالانه انتخاب کردند؛ اول، به جهت مستند سازی: با فراخوان عمومی بتوانند آرشیوی از آثار دیوارنگاری با موضوعات ملی- مذهبی که با مفهوم شاهدان شهر در پس از انقلاب در کل کشور خلق شده اند را تهیه و تنظیم کنند. دوم، دعوت از همه هنرمندان کشور برای ارائه ایده‌های خلاقانه برای دیوارهای تهران و سوم، ارائه الگویی برای دیگر شهرها.

وی تصریح کرد: با توجه به این پیشنهادها به نظر می‌رسد واژه ملی می‌تواند ضرورت دغدغه جدیدی را در امر پژوهش آثار دیواری در سه دهه انقلاب برای دست اندرکاران و پژوهشگران نمایان کند. بنابراین، توجه نشان دادن به این ضرورت فراتر از شهر تهران، دیدگاه خوبی است و از این منظر می‌تواند دارای بُعد ملی باشد، مشروط بر اینکه سازمان زیباسازی اراده و فضای پژوهشی مناسب برای این آثار و مطالعه آنها داشته باشد و این مطالعات زیر ساخت و بن مایه‌هایی برای مسیر آینده در هنر شهری باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: البته به نظر می رسد، علاوه بر این دیدگاه، لازم است که با سازمان های زیباسازی در شهرداری‌ شهرها و استانهای دیگر همکاری و تفاهم‌نامه‌هایی برای دوسالانه‌های بعدی شکل گیرد. تا هنرمندان بتوانند به تناسب خاستگاه‌های بومی خود، فعالیتهای دوسال قبل خود را جهت رقابت با دیگر هنرمندان کشور ارسال نمایند.

وی ضمن اشاره به لزوم تدوین یک آیین‌نامه جامع و نظام‌نامه‌ای روش‌مند برای دیوارنگاری شاهدان شهر، گفت:  دوسالانه حاضر در این ارتباط شاید فرصت خوبی باشد تا ضمن آشنایی با نقاط قوت و ضعف این موضوع (دیوارنگاری شاهدان شهر)، راه سومی را در گرامیداشت قهرمانان و اسطوره‌های کشور در سیمای شهری ارایه دهد، چنان که از این به بعد نیازی به ایده‌ها و اجراهای ضعیف این‌چنینی در بدنه شهر نباشد. البته در این راستا نباید ایده هوشمندانه مدیریت فعلی را در این دوسالانه نادیده گرفت، چنان که توجه وافری به ضرورت مطالعه آثار گذشته و اصلاح آنها در سطح ملی شده است. نکته مهم دیگر اینکه دیوار دیگری به مجموعه فوق در بخش جانبی دوسالانه (ارائه طرح) اضافه نشده است. این ایده می تواند روشنگر افق بسیار خوبی در مدیریت هنر شهری باشد که جای تقدیر دارد.

کفشچیان مقدم همچنین عنوان کرد: اگر بتوان قبل از ارسال آثار،کارگاه‌هایی زیر نظر اساتید، جهت آشنایی هنرمندان با روند آفرینش و اجراهای خلاقانه دیوارنگاری شهری (بویژه دیوارنگاره‌هایی با موضوعات عمیق فرهنگی و ملی) ترتیب داد تا تمهیدات زیباشناسانه و تعاملی بر اساس تحقیقات و آسیب‌شناسی آثار پیشین صورت گیرد، نتیجه ‌مطلوبی را در هنر شهری شاهد خواهیم بود.

سومین دوسالانه ملی دیوارنگاری شهری در سه بخش مسابقه شاهدان شهر، بخش پژوهش و مروری بر آثار دیوارنگاری شهری، از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار می شود. هنرمندان در بخش مسابقه این رویداد هنری با موضوع قرار دادن،آیات، اذکار و روایات اسلامی، رویدادهای زندگی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و یاد و خاطره ایثارگران (شهدا و جانبازان) به نقاشی دیوارهای از پیش تعیین شده در شهر تهران می پردازند. کلیه علاقمندان تا ششم دی ماه 1393 فرصت دارند تا ثبت نام کرده و آثار خود را ارسال کنند.

علاقمندان جهت دریافت اخبار و اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس اینترنتی www.zibasazi.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار