امروز : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 8
۱۵:۳۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 134452
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 4
ابراهیم سحرخیز، مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; اظهار داشت: ...

ابراهیم سحرخیز، مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; اظهار داشت: بر اساس مصوبه 679 شورای عالی آموزش و پرورش در 81.8.30 مقرر شد با در نظر گرفتن اهدافی مانند اصلاح روند یاددهی ـ یادگیری، ارتقای سطح بهداشت روانی از طریق کاهش نقش ارزشیابی پایانی با مقیاس صفر تا 20، توجه به حیطه‌های مختلف شخصیت دانش‌آموزان در ابعاد عاطفی، جسمانی و سطوح بالای حیطه شناختی، دستورالعمل تغییر مقیاس کمی (صفر تا 20) به مقیاس کیفی یا همان ارزشیابی توصیفی اجرا شود.

وی با بیان اینکه این دستورالعمل در سال تحصیلی بعد، یعنی 83ـ82 به صورت آزمایشی در 200 کلاس مدرسه ابتدایی در پایه‌های اول آغاز شد، گفت: قرار بود این شیوه ارزشیابی بر روش‌های فرایندی و عملکردی متمرکز شود و از ابزارهایی مانند پوشه کار، سیاهه رفتار و ثبت مشاهدات و فعالیت‌های داخل و خارج مدرسه استفاده شود اما به نظر می‌رسد این طرح تاکنون نتوانسته است برای معلمان و اولیای دانش‌آموزان از مطلوبیت، توانمندی و کارایی لازم برخوردار شود.

سحرخیز اضافه کرد: هنوز به نظر می‌رسد همزمان با ارزشیابی، از سایر مولفه‌های برنامه‌ریزی درسی مثل هدف‌ها، محتوا و روش‌های یادگیری و حتی رویکرد فلسفی حاکم بر برنامه‌درسی غفلت کردیم؛ هنوز خیلی از والدین و حتی معلمان در خصوص کارآمدی و کارایی ارزشیابی توصیفی با اما و اگرهایی روبرو هستند.

وی افزود: به نظر می‌رسد ما در آموزش معلمان توفیق چندانی نداشتیم یا انتظارات ما از خروجی‌های دوره ابتدایی روشن نیست؛ به عنوان مثال معلمی در مصاحبه‌ای گفته است تعدادی از دانش‌آموزان به پایه پنجم رسیدند اما از نوشتن صحیح نام خود یا یک جمله عاجز هستند.

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: تعدادی از معلمین با همان روش‌های پیشین به طراحی آزمون و ارزشیابی کمی از دانش‌آموزان مبادرت می‌ورزند، سپس نمرات مأخوذه را در قالب گزاره‌های توصیفی در کارنامه دانش‌آموزان ثبت و ضبط می‌کنند؛ گزاره هایی که هنوز برای والدین معنادار نیست.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد شورای عالی آموزش و پرورش یا دیگر افراد ذی‌صلاح بعد از گذشت یک دهه از تصویب این دستورالعمل باید با در نظر گرفتن پژوهش های به عمل آمده به ترمیم و اصلاح این شیوه می‌پرداختند، افزود: در زمان وزارت آقای حاجی‌بابایی در چندین نشست شورای معاونین، تهیه‌کنندگان طرح یا افراد مطلع نتوانستند دفاعیه مجاب‌کننده‌ای از روند اجرای طرح داشته باشند، امروز نیز به نظر می‌رسد پاسخ مجاب‌کننده‌ای به افکار عمومی در این خصوص داده نشده است.

سحرخیز بیان داشت: پیشنهاد بنده این است با حفظ نگاه اعتدالی به موضوع، ارزشیابی توصیفی می‌تواند در سه‌ساله اول ابتدایی(به شرط اجرای نظام دوری) با حفظ دیگر جوانب کار، مفید و موثر باشد اما برای سه ساله دوم، باید بیشتر جانب احتیاط را رعایت کرد و از تعمیم شتابزده آن به دیگر پایه‌ها در دوره ابتدایی خودداری کرد.

وی تصریح کرد: مطالعات دیگر کشورها نیز نشان می‌دهد که تعمیم به یکباره ارزشیابی توصیفی تا پایه ششم، دانش‌آموزان را برای گذر از دوره ابتدایی به متوسطه با مشکلاتی مواجه می‌سازد؛ هر چند که ما در اجرا، خیلی از شرایط و مفروضات را نادیده گرفتیم.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار