امروز : جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - 2017 June 23
۱۱:۱۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 134639
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 14
فرید کرمی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت ودرمان فارس، گفت: از نقایص نظام سلامت ایران «نگاه دولت محور» در ارائه خدمات سلامت است که ...

فرید کرمی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت ودرمان فارس، گفت: از نقایص نظام سلامت ایران «نگاه دولت محور» در ارائه خدمات سلامت است که سیاست‌گذاران و مسئولان وزارت بهداشت به تبع سایر مسئولان در حوزه‌ های دیگر اینگونه تصور می‌کنند که دولت ارائه دهنده قابل اطمینان خدمات است.

وی ادامه داد: در صورتی که وزارت بهداشت، بخواهد برای اصلاح نظام سلامت مداخله‌ای صورت دهد ‌باید با تمرکز بر امکانات دولتی این مهم را به انجام رساند. از مصادیق مهم این نگاه دولت محور «طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع» و «طرح تحول نظام سلامت» هستند.

کرمی تصریح کرد: دستورالعمل برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری (نسخه 02) که توسط وزارت رفاه و وزارت بهداشت ابلاغ شده یک طرح آرمانگرایانه است که می‌خواهد بدون در نظر گرفتن ساختارهای موجود نظام سلامت ایران و با یک دستورالعمل با محوریت دولت مشکلات سلامت این کشور را حل کند.

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران گفت: نگاهی اجمالی به دستورالعمل نظام ارجاع شهری یک واقعیت مهم را مشخص می‌سازد و آن اینکه طراحان آن فاقد شناخت کافی از ساختار و کارکرد نظام سلامت بوده درک درستی از مشکلات ریشه‌ای آن ندارند و باز داستان تکراری copy-paste طرح‌های سایر کشورها که می‌رود تتمه بودجه سلامت کشور را در یک بازی آزمایش - خطای دیگر به باد بدهد.

کرمی ادامه داد: دستورالعمل برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع الگوبرداری خام از نظام‌های ارائه خدمات در بریتانیا و کانادا است اما با این تفاوت که در آن کشورها بنیان‌ ارائه خدمات بر بخش خصوصی گذاشته شده و دولت نقش سیاست‌گذار و خریدار خدمت را بازی می‌کند.

وی ادامه داد: اما متأسفانه در کشور ما هنگام تدوین دستورالعمل‌ها اساس بر این است که دولت خود به تنهایی توان ارائه خدمات را دارد و زمانی که نیاز به خرید خدمت از بخش خصوصی وجود داشته باشد این دولت است که قیمت تمام شده خدمات را تعیین می‌کند و با مداخله در یکی از اصول بدیهی اقتصادی (قیمت خدمات) سعی در انقیاد بخش خصوصی در جهت اجرای دستورالعمل‌هایی دارد که یکجانبه و از بالا به پایین ابلاغ شده‌اند.

کرمی گفت: از مصادیق دیگر نگاه دولت محور در سیاست‌‌های وزارت بهداشت، طرح تحول نظام سلامت است که در حال حاضر در جریان است. طرح تحول نظام سلامت برای دستیابی به اهدافی تدوین شده که در دو برنامه چهارم و پنجم توسعه مشخص شده است.

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران افزود: روح برنامه چهارم توسعه بر این استوار است که با کاهش تصدی‌گری دولت در ارائه خدمات رونق اقتصادی را در بخش خصوصی ایجاد کند. این برنامه باید در فاصله سال‌های 84 تا 89 اجرا می‌شد و تردید دولت در سودمندی این برنامه در حوزه سلامت باعث شدکه اهداف این برنامه محقق نگردد.

وی تصریح کرد: به دنبال افزایش تورم و افزایش نرخ برابری ارزهای خارجی نسبت به ریال، سهم پرداخت مردم از جیب در هنگام مراجعه به بخش خصوصی شدیداً افزایش پیدا کرد و نتایج آن به صورت هجوم بیماران به بخش‌های دولتی و عمومی صورت گرفت که درست در نقطه مقابل اهداف برنامه چهارم توسعه بود.

کرمی افزود: هجوم اقشار متوسط جامعه به بیمارستان‌های دولتی بار اضافی به این مراکز تحمیل کرده بدین شکل ارائه خدمات به اقشار آسیب‌پذیر جامعه شدیداً تحت تأثیر قرار گرفت و قربانی اصلی این بار اضافی همین اقشار آسیب‌پذیر بودند که بیمارستان‌های دولتی اصولاً برای خدمت‌رسانی به آنها ساخته شده‌اند.

وی ادامه داد: در این فضا مراکز تشخیصی و درمانی بخش خصوصی که از یک طرف با افزایش هزینه‌های ناشی از تورم و افزایش نرخ‌ ارزهای خارجی دچار افزایش سرسام‌آور هزینه‌های جاری و نگهداری شده بودند از طرف دیگر با هجوم بیماران به بخش‌های دولتی و عمومی مشتریان خود را از دست داده برای نجات خود در گرداب تبلیغات عوام فریب و روی آوردن به ایجاد نیازهای القایی برای بیماران افتادند.

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران گفت: برنامه پنجم توسعه با چرخشی 180 درجه نسبت به برنامه چهارم به سیاست‌گذاری‌های دولت‌محور گرایش داشته قصد دارد با تمرکز ارائه خدمات در بخش دولتی و نادیده انگاشتن بخش خصوصی، نظام سلامت ایران را جراحی کند.

کرمی اظهار کرد: از این‌رو طرح تحول نظام سلامت بر دو پیش فرض نادرست بنا شده است: 1- بخش دولتی توان ارائه خدمات تشخیصی و درمانی را به همه شهروندان دارد. 2- مشکلات بخش دولتی با تزریق منابع مالی مرتفع می شود.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها