امروز : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 8
۲۱:۴۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 134644
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 4
حجت الاسلام احمد شرفخانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، با اشاره به ظرفیت و نقش رسانه‌ها در تبلیغ و ...

حجت الاسلام احمد شرفخانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، با اشاره به ظرفیت و نقش رسانه‌ها در تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف اظهارداشت: اگر بخواهیم نقش رسانه را در فرهنگ سازی هر موضوع فرهنگی و هر حکم الهی در جامعه بررسی کنیم ابتدا باید جایگاه رسانه‌ها در عصر حاضر را بررسی کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: امروز بهترین و اثرگذارترین ابزاری که می‌تواند یک موضوع فرهنگی را در جامعه نهادینه کند، رسانه است و بدین دلیل است که امروز در عصری زندگی می‌کنیم که ابزار ارتباطات جمعی و رسانه در بین مردم و بویژه خانواده نقش آفرینی جدی دارند و بخش عمده‌ای از مردم زمان قابل توجهی و حتی اوقات فراغت خود را با رسانه‌ها سپری می‌کنند.

شبکه های اجتماعی، ظرفیتی تأثیرگذار

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم سنت حسنه وقف در جامعه نهادینه شود راهی نداریم تا از رسانه‌ها بعنوان یک منبع قدرت عظیم در این زمینه بهره بگیریم، گفت: البته در این راه باید رسانه‌ها را بشناسیم زیرا شکل رسانه‌های کنونی با گذشته تغییر کرده و این تغییر مستمر است و هر روز با شکلی جدید، ابزارهایی نوین نقش آفرینی می‌کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه روزی در جامعه، رسانه را هنر هفتم معرفی می‌کردند و حتی براین باور بودند که تمامی هنرها در آن جمع شده است، گفت: اما باید گفت امروز رسانه می‌تواند ابزار تاثیرگذار و حتی مهمترین ابزار در زمینه هنر باشد ، اما در این مقوله نباید جایگاه و تاثیر شبکه‌های اجتماعی بعنوان یک ابزار مهم و تاثیرگذار را فراموش کرد که حتی از فیلم و سینما هم تاثیر بیشتر دارد زیرا رسانه‌ای است، در دسترس، راحت ، آنی ، کم هزینه و خود مردم و افراد نیز در این رسانه دخیل هستند و نقش آفرینی می‌کنند.

رسانه‌های پرفروغ ؛ رسانه‌های کم فروغ

حجت الاسلام شرفخانی اضافه کرد: البته دنیای ارتباطات و رسانه‌ها در حال تغییر و تحول است و روزی رسانه مطرح کنونی جای خود را به رسانه جدید خواهد داد همانطور که برخی رسانه‌های تاثیرگذار گذشته هم اکنون کم فروغ شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه آن چیزی که امروز در بین مردم می‌تواند فرهنگ وقف را نهادینه کند قطعا رسانه است، تصریح کرد: بهره‌گیری از رسانه‌ها خود علم و هنر است و در این راه اول باید اصل رسانه را شناخت و سپس مخاطب اطلاع رسانی و رسانه را شناخت.

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه سومین مرحله بهره‌گیری از رسانه‌ها ، ایجاد رابطه تنگاتنگ میان اطلاعات ما و قدرت رسانه‌ای است، گفت: اگر نتوانیم منابع اطلاعاتی همانند؛ ابعاد مختلف فرهنگ وقف، آثار و برکات این فرهنگ، فضاسازی برای ایجاد وقف جدید را در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم، قطعا نمی‌توان از ابزار رسانه  بهره گرفت.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: برخی بر این باورند که بهره‌گیری از رسانه‌ها یک قالب ساده دارد که هر نوع اطلاعاتی در آن ریخته شود ، تاثیرگذار است، در حالی که قطعا باید شناخت جدی در خصوص این موضوع وجود داشته باشد.

فرهنگ وقف براساس ادبیات رسانه ای تنظیم شود

وی با بیان اینکه فرهنگ وقف باید با ادبیات خاص رسانه‌ای در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد، گفت: گاه فرهنگ وقف در قالب نوشتار، فرهنگ مکتوب و اصطلاحات تخصصی در اختیار رسانه قرار می‌گیرد که قطعا در بین مردم ایجاد علاقه نمی‌کند و نهادینه سازی فرهنگ وقف را بدنبال ندارد در حالی که باید براساس زبان رسانه‌ای که بسیار تاثیرگذار است ، قدم برداشت.

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به اینکه عصر امروز عصر ارتباطات است و این قرن، قرن رسانه است، تصریح کرد: اگر بخواهیم فرهنگ وقف در جامعه نهادینه شود ، هیچ راهی جز بهره‌گیری از ظرفیت و قدرت رسانه ها وجود ندارد زیرا ممکن نیست یک فرهنگ در شرایط کنونی جامعه بدون کمک رسانه‌ها نهادینه شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: شاید برخی بگویند چرا در دوره صفویه فرهنگ وقف نهادینه شد اما آن دوران را بررسی کرد و قطعا خواهیم دید در آن دوران هم، رسانه‌ای برای ترویج فرهنگ وقف اثرگذار بوده است.

اعتماد سازی نسبت به وقف در دستور کار رسانه‌ها

وی با بیان اینکه هم اکنون در کشور فرهنگ انفاق، احسان و خیر کمرنگ نیست و ساری و جاری است، تصریح کرد: موسسات خیریه بسیاری ایجاد شده و احسان و انفاق بعنوان صدقات رایج است اما وقف بعنوان یک حکم الهی که جامع‌ترین و کامل ترین انفاق‌ها و صدقه جاریه است، در میان مردم مغفول است که دلیل آن ، جفا‌ها و ستم ها نسبت به پیشینه وقف در کشور است که موجب عدم اعتماد مردم به وقف شده است.

حجت الاسلام شرفخانی اعتماد سازی در میان مردم به فرهنگ وقف را مطالبات اوقاف از رسانه‌ها دانست و تصریح کرد: مدیریت و پیشینه وقف و غارت‌ها و ظلم و ستم‌های صورت گرفته به وقف، در دوران پهلوی موجب بی‌اعتمادی مردم نسبت به وقف شده است و چون متأسفانه در برخی مناطق کشور، زمین‌های موقوفه مخروب مانده است، مردم از آینده اموال وقفی خود، دلهره و ترس دارند که موجب عدم اعتماد به ساختار و سازمان وقف شده است و موجب شده مردم روی به انفاق و احسان‌های موقت آورده تا آثار و برکات آن را امروز ببینند.

وقف متعلق به پولدارها نیست!

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با بیان اینکه رسانه باید این فرهنگ را ترویج کنند که همه می توانند واقف باشند، گفت: مردم بر این باورند که وقف متعلق به پول دارها، متمکنین، سرمایه دارها، ملاکین و یا حتی بی وارثان و بدون اولادهاست، درحالی که خداوند به اعتقاد من وقف را بعنوان هدیه‌ای برای کل بشریت در اختیار انسان قرار داده است.

وی اضافه کرد: انسان می‌تواند با وقف، خود و اموالش را ماندگار کند و بعد از مرگ نیز با ارتباط با ثمرات اموالش از آن بهره ببرد و این بدین معناست که وقف تنها برای سرمایه دارها نیست و رسانه‌ها باید این فرهنگ را نهادینه کنند که همه مردم می‌توانند واقف باشند.

ضرورت آسان سازی وقف

حجت الاسلام شرفخانی آسان سازی وقف را از رسالت‌های مهم رسانه‌ها در جامعه توصیف و تاکید کرد: مردم می‌توانند چه در قالب وقف‌های کوچک و یا در قالب وقف های دسته جمعی و گروهی در این سنت حسنه شرکت کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه آثار و برکات وقف با زبان امروزی باید مطرح شود، افزود: فرهنگ سازی، تمدن سازی، توسعه شهری، رفع نیازهای جامعه، سلامت بهداشتی جامعه و ... از جمله آثاری است که امروز در جامعه شاهد هستیم که بخش قابل توجهی از آنها مدیون وقف است که نشان از آثار و برکات فرهنگ وقف دارد که اگر در رسانه‌ها مطرح شود، مردم بیشتر به سمت و سوی وقف گرایش خواهند یافت.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آثار و فواید همگرایی رسانه‌ها و اصحاب وقف در قالب همایش وقف و رسانه گفت: همایش وقف و رسانه بعنوان همایشی مهم و اثر گذار طی چند سال گذشته در سازمان اوقاف برگزار شده که قطعا اثرگذاری قابل توجهی در موضوع فرهنگ سازی وقف در جامعه ایفا کرده است زیرا این همایش  ارتباطی میان هنر و وقف ، رسانه و وقف و هنرمندان و اصحاب رسانه با وقف ایجاد می کند اما اعتقادم بر این است که کافی نیست.

 وقف در ساختارهای رسانه‌ای وارد شود

حجت الاسلام شرفخانی اضافه کرد: بعد از 5 سال برگزاری همایش وقف و رسانه باید به کارهای بنیادی در زمینه وقف و رسانه بپردازیم و وقف را در ساختارهای رسانه ای جا بیندازیم که اگر این چنین شود، چه همایش وقف و رسانه باشد یا نباشد، براساس آن ساختارسازی ها ، رسانه ها به وقف می پردازند و سنت حسنه وقف رو به نهادینه شدن گام برمی دارد اما اگر ساختارسازی نشود، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت و تنها تلنگرهای وقفی و آثار کوتاه مدت خواهد داشت.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در عرصه شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی ، رسانه‌های مکتوب، رسانه‌های خبری و حتی عرصه سینما، نهاد سازی‌های جدی صورت گرفته و موضوعاتی بعنوان دغدغه در زمینه آسیب‌های اجتماعی و معضلات اجتماعی مطرح شده است که هر شخصی بنای فیلم سازی یا کار رسانه‌ای داشته باشد، یا حتی برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، به بخشی از آسیب‌های اجتماعی و معضلات اجتماعی در خلال موضوع اصلی می‌پردازد در حالی که می‌توان وقف را بعنوان راهی برای رفع این آسیب‌ها و نیازهای جامعه بعنوان یک ساختار جامع و کامل مطرح شده توسط دین اسلام مطرح کرد.

وی ادامه داد: این نوع تبلیغ قطعا اثرگذار و شفابخش خواهد بود و هر فیلم ساز یا اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه از این مولفه استفاده خواهند کرد و تحقق این مهم نیازمند زیرساخت‌های لازم از طریق آموزش و استفاده از پیشکسوتانی است که در نهادسازی و ساختار سازی صاحب نظرند، است و در چشم انداز رسانه ها نیز باید وقف را بعنوان یک مولفه مهم برای رفع آسیب‌ها و نیازهای جامعه مطرح کنیم.

تدوین چشم انداز وقف و رسانه بر مبنای چشم انداز 1404

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به اینکه دغدغه مسئولان ستاد هفته وقف و حتی در زمان تنظیم طرح جامع تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف این بود که تا چشم انداز برای موضوعات مهم اوقاف نوشته نشود ، سیاست‌گذاری‌ها و اهداف مشخص نمی‌شود، افزود: البته در چشم انداز نویسی نباید هدف صرف عملکردی تبلیغاتی باشد و بعد چشم انداز در قفسه های کتابخانه‌ها نگهداری شود بلکه در زمینه وقف و رسانه باید چشم اندازی متناسب با چشم انداز نظام مقدس جمهوری اسلامی در سال 1404 نوشته شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به شعار ششمین دوره همایش وقف و رسانه مبنی بر «وقف و رسانه و چشم انداز پیش رو» که در آن به چشم انداز توجه شده است ، گفت : این چشم انداز باید به گونه‌ای نوشته شود که سیاست‌ها و رسالت‌ها مشخص شود، راهبردها تعیین گردد و سپس راهکارها ارائه شود و در بخش مهمتر برنامه و فعالیت گفته شود که در این صورت موفقیت حاصل خواهد شد زیرا در بسیاری از چشم انداز نویسی ها برنامه ارائه نمی شود که دلیل آن فاصله برنامه نویسان و چشم انداز نویسان است اما اگر این حلقه بدرستی کنار هم قرار گیرد، اثرگذار و اجرایی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه چشم انداز نهادینه سازی فرهنگ وقف باید نوشته شود نه همایش وقف و رسانه تصریح کرد: اگر اینگونه باشد استراتژی خوبی برای سازمان خواهد بود تا در سال 1404 که چشم انداز نظام است به جایگاه والا و پیش بینی شده در چشم انداز دست پیدا کند زیرا هدف ما در همایش وقف و رسانه، نهادینه سازی فرهنگ وقف است.

حجت الاسلام شرفخانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهمترین موفقیت معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف در یک سال گذشته توصیف کند، خاطرنشان کرد: در معاونت فرهنگی کارهای بسیاری در زمینه‌های تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف، اجرای صحیح و امینانه نیات واقفان ، اجرای ویژه برنامه‌های قطب فرهنگی شدن امامزادگان، تربیت حافظان و اعزام مبلغ صورت گرفته است اما بنظرم در مجموعه سازمان ، فعالیت فرهنگی که نقش آفرینی جدی داشته، اجرای صحیح و امینانه نیات واقفان است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه اجرای امینانه نیات واقفان به شکل یکپارچه و واحد، جز موضوعات مغفول مانده ، اوقاف بود که برنامه جدی برای آن وجود نداشت، گفت: در یک سال اخیر با تغییر ساختار سازمان و واگذاری اجرای نیات واقفان به معاونت فرهنگی و اجتماعی ، مهندسی کردن نیات واقفان و اجرای ویژه برنامه‌های اجرای نیات واقفان آغاز شد.

اجرای نیات واقفان شفاف و هدفمند

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته نیز به نیت واقف عمل می‌شد اما این شفافیت ، اثرگذاری ، هدفمندی و بهره مندی بهتر از درآمد موقوفات به این شکل کنونی وجود نداشت که به طور مثال می‌توان گفت؛ امسال در راستای اجرای نیات موقوفات مرتبط با کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان، در طرح مهر تحصیلی، 14 هزار بسته تحصیلی شامل لوازم التحریر با سبک زندگی اسلامی – ایرانی که طراحی و چاپ آنها از اوقاف بود به دانش آموزان اهدا شد یا در یکسال اخیر از محل درآمد موقوفات مرتبط با اعزام زائران به حرم مطهر رضوی ،  1300 نفر که به مشهد مقدس مشرف نشده بودند، به پابوس امام مهربانی‌ها رفتند و یا در قالب اجرای نیات موقوفات مرتبط با اعزام زائران به عتبات عالیات ، طرح زائران حرم حسینی اجرایی شد.

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت اجرای نیات واقفان در اوقاف شناسایی شده که این ظرفیت از قبل بوده اما مغفول مانده بود، تصریح کرد: هم اکنون این ظرفیت شناسایی شده با برنامه محور شدن ، طرح‌های جدید ایجاد شده است.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار