امروز : دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 23
۰۰:۳۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 13474
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۰۶:۲۶
تعداد بازدید: 107
محمد ساطعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با تأکید بر لزوم توسعه حمل و نقل بین‌المللی ریلی، تصریح کرد:‌ در حال حاضر خطوط ...

محمد ساطعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با تأکید بر لزوم توسعه حمل و نقل بین‌المللی ریلی، تصریح کرد:‌ در حال حاضر خطوط بین‌المللی ریلی کشور در بخش جابه‌جایی مسافر چندان فعال نیست اما کالا به صورت ریلی در منطقه حمل می‌شود، ولی به هر حال نیاز است تعاملات منطقه‌ای با راه‌آهن‌های منطقه افزایش یابد.

وی با بیان اینکه پس از نوسانات اخیر ارزی، درخواست‌ صادرات در داخل افزایش یافت، اضافه کرد: تا قبل از این، اتصالات ریلی در حوزه بین‌المللی شامل مرز‌های سرخس و رازی بود، اما پس از آن اتصال ریلی به پاکستان، میرجاوه و زاهدان انجام شد که این توسعه مطلوب است اما نیازمند تعامل بیشتر با راه‌آهن‌های منطقه به خصوص در بخش حمل بار هستیم.

ساطعی ادامه داد: لازم است در منطقه، توسعه خطوط ریلی انجام شود و ارتباط بین کشورهای همسایه در بخش راه‌آهن گسترش یابد؛ در همین راستا اجلاس راه‌آهن‌های منطقه خاورمیانه (UIC) در تهران برگزار شد.

مدیرعامل سینا ریل پارس ادامه داد: در حال حاضر انتقال بار به صورت ریلی در قالب ترانزیت، صادرات و واردات در منطقه انجام می‌شود که در این زمینه با اجلاس راه‌آهن‌های منطقه خاورمیانه (UIC) هماهنگی‌هایی انجام شده است.

بنا به گفته ساطعی هزینه تعمیر و نگهداری شبکه ریلی در بخش زیرساخت و ناوگان، از نظر تن‌کیلومتر بسیار پایین‌تر از حمل و نقل جاده‌ای است و این یک مزیت محسوب می‌شود تا طبق اهداف سند چشم‌انداز، حمل کالا در کشور به سمت بخش ریلی سوق یابد.

* برنامه‌ریزی برای حمل تولیدات کارخانجات فولاد از طریق ریل

مدیرعامل سینا ریل پارس درباره فعالیت این شرکت اظهار داشت: بنیاد مستضفعان در حوزه حمل و نقل دارای هلدینگی است که در بخش ریلی آن، شرکت حمل و نقل راه‌آهن شرقی بنیاد در بخش جابه‌جایی مسافر و سینا ریل پارس در بخش حمل کالا تشکیل شد.

این کارشناس حمل و نقل ریلی با اشاره به اینکه برنامه توسعه‌ای گسترده‌ای در بخش ریلی وجود دارد، تصریح کرد: حمل محصولات کارخانجات فولاد باید از سمت جاده به سمت ریل سوق یابد، چندی پیش شرکت کارخانه فولاد جنوب در بندرعباس با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد که حدود پنج میلیون تن جابه‌جایی کالا دارد، برای حمل این پنج میلیون تن بار، نیازمند یک‌هزار دستگاه واگن لبه بلند هستیم که این جابه‌جایی را انجام دهد که در طرح‌های توسعه‌ای خود در این باره اهدافی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

* اتصال معادن کشور به ریل از طریق حمل و نقل ترکیبی

ساطعی با اشاره به مزایای تانک‌کانتینر‌ها، تصریح کرد: استفاده از تکنولوژی تانک‌کانتینر را در حوزه حمل سوخت، مایعات و مواد معدنی در نظر داریم تا به صورت ترکیبی آن را اجرایی کنیم.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم در معادنی که اتصال ریلی ندارند از طریق کانتینرهای مخصوص در معدن بارگیری انجام شود و سپس از طریق کامیون بار به ایستگاه ریلی منتقل شده و پس از آن روی واگن کفی انتقال یابد.

ساطعی تصریح کرد: این شرکت در حال حاضر حدود 600 دستگاه واگن ملکی در اختیار دارد، ضمن آنکه 600 دستگاه واگن استیجاری نیز داریم و با یک‌هزار و 200 دستگاه واگن در سال 92 فعالیت خود را آغاز کردیم.

* خرید 50 دستگاه لکوموتیو از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران

ساطعی با بیان اینکه برنامه خرید 150 دستگاه واگن پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: در حال خرید 50 دستگاه لکوموتیو از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هستیم، خرید این تعداد لکوموتیو در مرحله انجام مراحل کارشناسی و قیمت‌گذاری است.

* درخواست دریافت 80 میلیون یورو تسهیلات صندوق توسعه ملی

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی خرید یک‌هزار دستگاه واگن از محل منابع صندوق توسعه ملی انجام شده است؛ در این‌باره درخواست خود را ارائه کرده‌ایم و مصوب شده است.

ساطعی با بیان اینکه اعتباری که در این راستا تخصیص خواهد یافت 80 میلیون یورو است، اضافه کرد: موافقت اصولی آن گرفته شده‌ و منتظر ابلاغ راه‌آهن و انجام تشریفات قانونی هستیم.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار