امروز : چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 7
۱۳:۳۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 135005
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۳ - ساعت ۱۲:۵۸
تعداد بازدید: 38
«اسن اوسوب علیف» رئیس مرکز پژوهشی «راه‌حل‌های عاقلانه» در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; در بیشکک ضمن اشاره به این نکته که

«اسن اوسوب علیف» رئیس مرکز پژوهشی «راه‌حل‌های عاقلانه» در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; در بیشکک ضمن اشاره به این نکته که قرقیزستان براساس یک برنامه معین به اتحادیه گمرکی وارد خواهد شد، اظهار داشت: در این رابطه برخی تغییرات در قوانین کشور در راستای همسویی با مقررات این اتحادیه اعمال می‌شود.




* رویارویی اقتصاد قرقیزستان با برخی دشواری‌ها در روند همگرایی

وی تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به اعمال قواعد و مقررات حاکم بر فضای اقتصادی این اتحادیه، تجارت‌های کوچک و متوسط که در حال حاضر پایه اقتصاد قرقیزستان را تشکیل می‌دهند، در انتقال به این فضای اقتصادی دشواری‌هایی را تجربه خواهند کرد.

تحلیلگر قرقیز افزود: در این خصوص 2 نکته مهم وجود دارد و آن جنبه سیاسی و جنبه اقتصادی این فرآیند می‌باشد که از یک سو قرقیزستان و آسیای مرکزی را با روسیه پیوند می‌دهد و از سوی دیگر، ممکن است کشورهای غربی در اقداماتی تلافی‌جویانه به دلیل همراهی قرقیزستان با این پروسه، اوضاع کشور را با استفاده از اهرم‌های خود متشنج کنند.

اوسوب علیف ادامه داد: در شرایط کنونی روسیه نیز دچار مشکلاتی درحوزه اقتصادی شده که این مسئله ممکن است بر روی قرقیزستان نیز تأثیر گذار باشد.

* ضرورت دستیابی سریع‌تر بیشکک به استانداردهای اتحادیه گمرکی

اوسوب علیف همچنین بیان کرد: نکات مثبت و منفی این طرح به این امر بستگی دارد که ورود برنامه‌ریزی شده قرقیزستان به اتحادیه گمرکی بر اساس چه اصولی و در چه بازه زمانی به استانداردهای این اتحادیه دست یابد.

رئیس مرکز پژوهشی «راه‌حل‌های عاقلانه» عنوان کرد: در حال حاضر تعیین زمان مشخص برای دستیابی به این استانداردها دشوار است بنابراین قرقیزستان با مشکلات خاصی در حوزه اقتصادی مواجه خواهد شد.

وی گفت: با توجه به اعمال اصلاحات در قوانین قرقیزستان در جهت همسویی با مقررات اتحادیه گمرکی، ورود به این اتحادیه بیشتر به نفع قرقیزستان خواهد بود تا اینکه «بیشکک» خارج از مجموعه همگرایی با روسیه باقی بماند.

* اهمیت استراتژیک راه‌آهن ایران- ترکمن- قزاق برای تقویت مناسبات با آسیای مرکزی

این کارشناس قرقیز در ادامه در خصوص افتتاح راه‌آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان و نقش پروژه‌های حمل‌ونقلی در تقویت مناسبات ایران و آسیای مرکزی اظهار داشت: در ابتدا باید عنوان کرد که با افتتاح این خط‌آهن، ایران در برنامه‌های اقتصادی و تجاری خود به همه کشورهای آسیای مرکزی دسترسی پیدا کرد.

وی تصریح کرد: در گذشته ایران به لحاظ مرز زمینی در حوزه آسیای مرکزی به ترکمنستان محدود می‌شد که با افتتاح این مسیر، طبیعتا ایران می‌تواند حضور و نفوذ خود را این منطقه برقرار سازد.

اوسوب علیف ادامه داد: در این رابطه راه‌آهن مذکور برای تقویت مناسبات ایران و آسیای مرکزی اهمیت استراتژیکی دارد.

* حمایت بیشکک از طرح «جاده ابریشم جدید»

کارشناس قرقیز در مورد ورود جدی چین برای احیای «جاده ابریشم جدید» و ایجاد کمربند اقتصادی پیرامون آن بیان داشت: قرقیزستان نیز از ساخت راه‌آهن از طریق چین و همگرایی پکن با آسیای مرکزی در پرتو این مسیر حمایت می‌‌کند.

رئیس مرکز پژوهشی «راه‌حل‌های عاقلانه» افزود: این مسئله برای توسعه تجاری و اقتصادی کشورهای اوراسیا و مناطق پیرامون این مسیر، اهمیت بالایی دارد و چنانچه این خط ریلی راه‌اندازی شود، مراودات مستقیم مردم این کشورها در قالب همکاری‌های تجاری آغاز خواهد شد.

وی افزود: در این خصوص اگر قرقیزستان نیز بخش راه‌آهن مربوط به خود را ایجاد کند، از یک سو به ایران و چین و از سوی دیگر از طریق قزاقستان به اروپا متصل می‌شود، وارد خواهد شد ضمن آنکه از طریق مسیر ایران کشورهای این حوزه به آبهای آزاد در خلیج فارس دسترسی پیدا می‌کنند.

به نظر این تحلیلگر قرقیز، توسعه شبکه حمل‌ونقلی در منطقه به طور قابل‌ملاحظه‌ای مناسبات بین مردم این کشورها را نه تنها در حوزه تجاری بلکه در سایر زمینه‌ها تقویت می‌کند.

اوسوب علیف عنوان کرد: افتتاح راه‌آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان اتفاق خوشایندی است که همه کشورهای آسیای مرکزی از آن منفعت می‌برند.

* احتمال برکنار ماندن برخی کشورها از شبکه حمل‌ونقلی

کارشناس قرقیز بر این باور است که این مسیر از کشورهایی که ثبات ندارند، عبور نخواهد کرد از جمله از افغانستان هرچند که این کشور برای الحاق به این پروسه تمایل دارد.

وی افزود: همینطور عبور این مسیر از طریق ازبکستان علیرغم اینکه در این کشور ثبات وجود دارد اما به دلیل آنکه سیاست آن پایدار نبوده و معلوم نیست تعرفه‌ها را به دلخواه افزایش ندهند و یا موانع دیگری ایجاد نکنند، هیچ تضمینی را برای استفاده دائم از آن برای سایر کشورها در پی ندارد.

رئیس مرکز پژوهشی «راه‌حل‌های عاقلانه» در پایان تصریح کرد: مهم‌تر از همه این است که مسیر مذکور از طریق کشورهایی همچون ترکمنستان، قزاقستان و سپس روسیه عبور می‌کند که سیاست مشخصی را برای توسعه و بهره‌گیری از مسیرهای حمل‌ونقلی دارند.

انتهای پیام/.

 

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار