امروز : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 7
۰۲:۳۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 13504
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۰۶:۲۶
تعداد بازدید: 165
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای به آموزش و تربیت در قلمرو دنیای کار برای زمینه‌سازی، آمادگی، نگهداشت و ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای به آموزش و تربیت در قلمرو دنیای کار برای زمینه‌سازی، آمادگی، نگهداشت و ارتقای شغلی و حرفه‌ای اطلاق می‌شود.

آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای واژه‌ای جامع است و جنبه‌هایی از فرآیند آموزشی است که در بر گیرنده مطالعه فناوری‌ها و علوم وابسته،‌کسب نگرش‌ها و مهارت‌های عملی باشد و فهم و دانش مرتبط با حرفه‌ها را در بخش‌های گوناگون اقتصادی و اجتماعی، علاوه بر آموزش عمومی، در برمی‌گیرد.

کشور جمهوری اسلامی ایران به دلیل وجود قانون برنامه پنجم توسعه کشور، سیاست‌های کلی اشتغال، سند چشم‌انداز در افق 1404 ، نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، در آستانه توجه جدی به آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای به عنوان یک آموزش کلیدی قرار دارد که بالطبع نیازمند انجام پژوهش است.

پژوهش‌هایی که بتواند به دور از تقلید محض از ابتکارات دیگر کشورها استفاده کند و با توجه جدی به واقعیت‌ها و آرمان‌های داخلی، بستری مناسب جهت ارتقای کیفیت پژوهش و تصمیم‌سازی برای مسئولین آموزشی فراهم آورد. لذا اهمیت و ضرورت انجام پژوهش مقایسه‌ای بیش از پیش در کشور احساس می‌گردد.

شاخص نقش دنیای کار در نظام آموزشی فنی و حرفه‌ای

یکی دیگر از شاخص‌های مهم در ارتقای کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ، مشارکت ذینفعان در فرآیندهای نظام آموزشی است. اصلی‌ترین ذینفعان آموزشی، علاوه بر هنر جویان ( طرف تقاضای بازار آموزش)، کارفرمایان، اتحادیه‌ها و صنوف ( طرف تقاضای بازار کار) هستند.

کارفرمایان به دو صورت مشورت و تصمیم گیری می‌توانند در برنامه‌های آموزشی‌های فنی و حرفه‌ای مشارکت داشته باشند(با نظر به اینکه مجریان آموزش فنی و حرفه‌ای موسسات و مدارس هستند).

شیوه‌های مشارکت کارفرمایان در فرآیند تهیه برنامه درسی، محتوای آموزش علمی، اثبات شایستگی‌های کسب شده و اعطای صلاحیت‌ها، نشان داده شده است.

در کشور اتریش ذینفعان آموزشی یا بازار کار در تهیه برنامه درسی، محتوای آموزشی علمی، شایستگی‌های کسب شده و صلاحیت‌های ارائه شده هم نقش مشورتی دارند و هم نقش تصمیم‌گیری، که البته میزان یا سهم نقش مشورتی و تصمیم‌گیری آنها متفاوت است.

به عنوان مثال برای 26 تا 50 درصد برنامه‌های آموزشی بازار کار نقش تصمیم‌گیرنده را دارد. در همین عنوان بازار کار برای 51 تا 75 درصد برنامه‌های آموزشی نقش مشورتی دارد.

 شاخص سهم تکنسین (دوره کاردانی فنی) در نیروی کار

این شاخص، رویکرد مناسبی جهت احراز رشد فناوری درسطح جهانی است که لازم است در کشور ما نیز مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد. درجدول 16 این شاخص درسال 2007 در بازار کار جهانی مقایسه است.

بالاترین تعداد تکنسین در آمار مربوط به کشور نروژ(31/25 درصد) و کمترین آن مربوط به اندونزی (71/1 درصد) است. متوسط سهم تکنسین در بازار کار در حوزه یورو حدود 20 درصد و سهم ایران نیز (64/4 درصد) است.
 



آمارها نشان‌دهنده این واقعیت است که کشورهای پیشرفته و صنعتی اروپا که از تولید ناخالص داخلی بالاتری برخوردارند از سهم نیروی کار تکنسین بیشتری نیز در بازار کار برخوردار هستند.

به گزارش فارس ایران در میان کشورهای موجود نیز از میانگین دنیا پایین تر بوده و از سهم 4.64 درصدی برخوردار است.
 



انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار