امروز : پنجشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 23
۰۶:۰۹
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 135481
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 10
به گزارش گروه جامعه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ،  خط متروی «حرمین» که هدف اصلی از راه اندازی آن جابجایی زائران در زمان ...

به گزارش گروه جامعه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ،  خط متروی «حرمین» که هدف اصلی از راه اندازی آن جابجایی زائران در زمان برگزاری سالانه مراسم حج است، شهرهای مقدس مکه و مدینه را به فرودگاه بین‌المللی جده متصل می‌ کند.

قرار بود فاز نخست این خط مترو که در توسط یک شرکت اسپانیایی با هزینه هشت میلیارد دلاری در اوایل سال جاری میلادی راه اندازی شود که با شرایط فعلی شاید در سال 2015 نیز راه اندازی نشود که این امر خشم مقامات عربستانی را در پی داشته است.

قرار است در قالب این پروژه 35 قطار با سرعت 444 کیلومتر در ساعت فاصله 450 کیلومتری بین شهر مقدس مکه و مدینه در تردد باشند که این امر علاوه بر رفاه بیشتر زائران، از آمار مرگ و میر آنها در مسیرهای منتهی به این دو شهر در تصادفات جاده‌ ای را کاهش خواهد داد.

در سال 2010 نیز بهره ‌برداری از فاز نخست پروژه‌ متروی مکه که این شهر را به مناطق ویژه‌ برگزاری مراسم سالانه حج متصل می‌ کند، آغاز شد که در قالب آن بخشی از زائران با استفاده از این خط مترو به مناطق منا و عرفات منتقل می شوند.

این خط مترو نیز که در طول یکسال فقط پنج روز فعال است، توسط یک شرکت چینی ساخته شده و در هر ساعت حدود 3300 زائر را جابجا کرده که حاصل آن کاهش 40 درصدی استفاده از اتوبوس برای حمل و نقل زائران است.

تلاشهای دولت عربستان سعودی برای جذب بیشتر زائران و همچنین افزایش خدمات رفاهی به آنها در شرایطی صورت می گیرد که از اوت 2011 پروژه توسعه «مسجدالحرام»، مقدس ترین مکان مسلمانان جهان در شهر مقدس مکه با بودجه 11 میلیارد دلاری آغاز شده است

با پایان این پروژه که در قالب آن 10 هزار کارگر به صورت 24 ساعته مشغول با کار هستند، زیربنای مسجدالحرام به 400 هزار متر‌مربع افزایش یافته و مقدس ترین مکان مسلمانان جهان می تواند در یک زمان میزبان دو میلیون زائر باشد. در حال حاضر بخش اصلی پروژه توسعه در بخش شمالی مسجدالحرام با استفاده از مدرنترین فناوریها در حال اجرا بوده که شامل تجهیز این بخش به امکانات رفاهی، ایجاد چند سایه‌ بان، پله ‌های برقی و آسانسور است.

دولت عربستان سعودی همچنین از سال 2015  پروژه‌ شش ساله توسعه فرودگاه بین المللی شهر مقدس مدینه را آغاز می کند که از سال 2006 در کنار فرودگاه جده از آن برای انتقال زائران به عربستان استفاده می‌شود. در قالب این پروژه‌ و با پایان فاز نخست، فرودگاه مدینه می تواند در یکسال میزبان هشت میلیون مسافر و با پایان فاز دوم می تواند در یکسال میزبان 12 میلیون مسافر باشد.

عربستان سعودی سالانه میزبان حدود 18 میلیون زائر است که برای سفر عمره و حضور در مراسم سالانه حج به این کشور سفر می کنند که این امر سفر زائران را به دومین منبع درآمد عربستان سعودی پس از صادرات نفت و گاز تبدیل کرده است.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها