امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۱۵:۲۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 135768
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 76
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، محمدرضا کوشش دبیر اجرایی چهارمین همایش آشنایی با سندرم دان در نشست خبری چهارمین همایش آشنایی با سندرم دان ...

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، محمدرضا کوشش دبیر اجرایی چهارمین همایش آشنایی با سندرم دان در نشست خبری چهارمین همایش آشنایی با سندرم دان اظهارکرد: در تمام کشورهای پیشرفته و حتی برخی کشورهای درحال توسعه مانند نپال یکپارچه سازی نظام آموزشی صورت گرفته است یعنی کودکان با نیازهای ویژه مانند کودکان سندرم داون در کنار سایر دانش‌آموزان تحصیل می‌کنند.

وی گفت: متاسفانه این یکپارچه‌سازی آموزشی در ایران مغفول مانده است و هنوز مدارسی به عنوان مدارس استثنایی وجود دارد که کودکان با نیازهای ویژه را در آنها ایزوله کرده و از سایر دانش‌آموزان دور نگاه می‌دارند.

دبیر اجرایی چهارمین همایش آشنایی با سندرم دان تاکید کرد: در کشورهایی که دارای نظام آموزشی یکپارچه هستند در عوض اینکه کودکان دارای نیازهای ویژه را به منطقه‌ای خاص و نزد معلمی خاص ببرند معلمی ویژه را در مدارس عادی برای این کودکان به کار می‌گیرند که این به معنی تعامل کودکان عادی با کودکات سندروم داون و آموزش نحوه ارتباط با آنان در آینده است.

کوشش گفت: علاوه بر کشورهای پیشرفته در کشورهایی مانند هند، مالزی، ترکیه و حتی نپال یکپارچه‌سازی نظام آموزشی صورت گرفته است ولی ایران متاسفانه در این عرصه کوتاهی کرده است و آموزش و پرورش باید هرچه زودتر این مشکل را رفع کند.

وی با اشاره به مشکلات ارتباطی و فرهنگی در رابطه با کودکان با سندرم داون گفت: برای حل این مسئله تنها راه این است که به جای تلاش برای توانمند کردن این کودکان جامعه را از نظر فرهنگی و نگرش توانمند کنیم تا بتوانند با کودکان دارای نیازهای ویژه مانند کودکان با ساندرم دان تعامل کنند.

دبیر اجرایی چهارمین همایش آشنایی با سندرم داون تصریح کرد: در آمریکا قانونی وجود دارد که براساس آن باید حداقل محدودیت برای کودکان دارای ناتوانی یا نیازهای ویژه در نظر گرفته شود.

کوشش تاکید کرد: سازمان بهداشت جهانی کودکان با سندرم داون را افرادی با «نیازهای ویژه ساعتی» عنوان می‌کند یعنی این کودکان فقط در هنگام آموزش و مدرسه از سایر افراد جامعه عقب‌تر هستند ولی در سایر تعاملات اجتماعی هیچگونه تفاوتی با افراد عادی ندارند.

وی تاکید کرد: یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی مقدار هزینه کرد یک کشور برای کودکان کم هوش و باهوش است که متاسفانه ایران در این زمینه جایگاه مناسبی ندارد.

دبیر اجرایی چهارمین همایش آشنایی با سندرم داون گفت: کودک با سندرم داون دوستی بسیار قابل اعتماد برای کودک عادی است و بسیار خوب می‌تواند از کودک حمایت کند و این حمایت را تا جایی انجام می‌دهد که حتی در صورت در معرض خطر قرار گرفتن کودک، خود را پیش می‌اندازد.

وی همدلی کردن را یکی دیگر از خصایص بارز این افراد دانست و گفت: این افراد توانایی بالایی در شناخت رفتار بدن دارند و به راحتی متوجه احساس فرد شده و با وی همدلی می‌کنند.

دبیر اجرایی چهارمین همایش آشنایی با سندرم داون وظیفه مداری را یکی از بارزترین صفات کودکان با سندروم دان دانست و گفت: برای مثال اگر به چنین کودکانی وظیفه خرید نان محول شود تا زمانی که نان نخرند به خانه باز نخواهند گشت.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار