امروز : دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 23
۲۱:۵۱
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 136354
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۲۲
تعداد بازدید: 17
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، 15 نفر از بانوان فرهیخته فرانسوی زبان از کشورهای الجزایر، تونس، فرانسه و سنگال به ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، 15 نفر از بانوان فرهیخته فرانسوی زبان از کشورهای الجزایر، تونس، فرانسه و سنگال به منظور شرکت در دوره دانش افزایی مطالعات زنان و خانواده به مدت یک هفته در ایران حضور یافتند و روز گذشته نیز از پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; بازدید کردند.

سید نظام‌الدین موسوی مدیرعامل پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ;  با ابراز خوشحالی از میزبانی بانوان فرهیخته و اندیشمند عنوان کرد: حقیقت این است همانطور که متأسفانه زبان مشترکی از 200 سال قبل تاکنون نداریم، تصویر درست و دقیقی هم از یکدیگر نداریم، متأسفانه عموم کشورهای جهان سوم از جمله آسیایی و آفریقایی مسائل جوامع یکدیگر را از پشت عینک رسانه‌های غربی می‌بینند،‌ ما اطلاعات زیادی از جوامع هم نداریم البته خوشحالم از اینکه شنیدم برخی خانم‌های حاضر در این جلسه تحقیقاتی درباره انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی (ره) داشته اند بنده هم مثل شما مشتاقم که درباره شما و جوامع‌تان بدانم.





*انقلاب ایران پروسه کلان احیا و بازگشت به اسلام است

موسوی با تأکید بر میراث و تاریخ مشترک بین ملل عنوان کرد: یکی از مشترکات این جمع، علاقه به دانستن درباره ایران است، بنده هم سعی می‌کنم نکاتی راجع به ایران و انقلاب اسلامی و اهداف آن خدمتتان عرض کنم. انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر پروسه کلانی است که ما تحت عنوان احیا و بازگشت به اسلام در دویست سال اخیر شاهد آن بودیم. بنده نمی‌خواهم داستان تکراری آنچه استعمار بر سر جوامع اسلامی آورده را تکرار کنم اما باید اعتراف کنم که تا قرون وسطی سردمدار علم و دانش بودیم ولی در قرون 18 و 19 به فلاکت دچار شدیم سرزمین‌های ما گرفتار فقر و استعمار و جدایی و تفرقه شد و سرمایه‌های اقتصادی و اجتماعی و میراث ما توسط غربی‌ها غارت شدند و البته مشکلاتی هم از درون خود داشتیم.

وی در ادامه افزود: بنابراین رشد علم در جهان اسلام متوقف شد و فلسفه که روزی پرچمدارش جهان اسلام بود، به حاشیه رانده شد با وجود اینکه اروپایی‌ها و غربی‌ها در عصر رنسانس علوم را از جهان اسلام دریافت می‌کردند. درباره اینکه چرا این اتفاق افتاد دو پاسخ وجود دارد، نخست اینکه ما چون غرب و اروپایی‌ها نیستیم و باید برای پیشرفت مثل آنها می‌شدیم، جریان روشنفکری سکولار در ایران و ترکیه و مصر این نظر را داشت. بنابراین ما مسلمانان از مبانی فکری خود جدا شدیم و به دیکتاتوری رضاخان در ایران و آتاتورک در ترکیه و سایر دیکتاتوری‌ها وابسته سکولار دچار شدیم. پاسخ دوم این بود که ما چون از مبانی اسلامی دور شده ایم گرفتار این مشکلات شده ایم که در امتداد این پاسخ ، دیدگاه های متفاوتی به وجود آمدند که  از اخوان المسلمین در مصر و شمال آفریقا تا سلفی گری در دیگر کشورها و نهضت قادیانی در مصر و پاکستان یا تفکر افرادی چون اقبال لاهوری ایجاد در این مسیر بودند.





*3 عنصر مورد تأکید امام راحل برای رهایی از مشکلات در جهان اسلام

وی با بیان اینکه تفکر احیای اسلام در ایران از زمان مشروطه با افرادی همچون شیخ فضل‌الله نوری به وجود آمد، افزود: امتداد این نقطه به امام راحل رسید که معتقد بود راه رفع رهایی از مشکلات، رهایی از استعمار خارجی، استبداد داخلی و بازگشت به اسلام است و  این نقطه بازگشت و وجهه ممیزه انقلاب ایران با سایر انقلاب‌های کلاسیک است.

موسوی عنوان داشت:پیش از انقلاب یک اندیشمند فرانسوی به نام میشل فوکو به ایران آمد که بعد از بازگشت، مطلبی با عنوان « ایرانیان چه رویایی در سر دارند » نوشت  و آنجا مطرح کرد که انقلاب اسلامی ایران با انقلاب های کلاسیک‌ها مثل فرانسه و روسیه متفاوت است. نام انقلاب اسلامی ایران را انقلاب به نام خدا گذاشت و بعد گفت این انقلاب پست مدرن دنیاست البته به نظر من انقلاب ما همان « انقلاب به نام خدا» است.

وی با اشاره به اینکه استقبال مردم از امام همه رویاهای آمریکا برای تحقق نیافتن انقلاب را فروریخت، توضیح داد: شاید این انقلاب نخستین انقلاب بدون مبارزه مسلحانه بود. البته شاه کشتار زیادی کرد ولی امام به مبارزه مسلحانه معتقد نبود و به حضور مردم در صحنه اعتقاد داشت. در نهایت استعمار با انقلاب از ایران رفت، با اینکه امام راحل می‌توانستند تا آخر عمر رهبر کاریزماتیک و بلامنازع ایران شوند بازهم رفراندوم برگزار کردند. امام راحل در جهان دوقطبی حرف جدیدی مبنی بر بالاتر بودن نام خدا زد، لذا دو بلوک شرق و غرب مقابل ایران قرار گرفتند.

 





در ادامه نشست فاطو دیاو، رئیس اداره آمار و بنیانگذار اتحاد زنان در امور عمومی دانشجویان سنگال سؤالی مبنی بر اینکه چگونه ایران علی رغم تحریم‌ها توانست به رشد اقتصادی برسد درحالیکه این اتفاق برای سنگال نیفتاده است؟

موسوی پاسخ داد: اگر کشورها به منابع داخلی خود اتکا کنند، قطعاً به رشد پایدار می‌رسند. اولا بخشی از ثروت غرب محصول غارت کشورهای ماست کما اینکه انگلستان یک‌سوم ثروت هند را به کشور خود منتقل کرد و ثانیاً سالیان سال نفت ایران را غارت می‌کردند اما الان به منابع داخلی خود اتکا کرده‌ایم. متأسفانه ما را عادت داده‌اند به مزیت نسبی که تنها بر یک محصول تکیه کنیم، برخلاف این قاعده باید ما کشاورزی، صنعت و سایر بخش‌های خود را نیز فعال می‌کردیم، زمانی که بتوانیم دلار را حذف کنیم به موفقیت رسیده‌ایم چرا که آمریکا با همین دلار بدون پشتوانه سایر کشورها را تحریم می‌کند.

همچنین سهام بنت محمد از الجزایر عنوان کرد: ایران با دفاع از ارزش‌های مذهبی، قرآن کریم و سنت، دشمن‌های زیادی از غرب و جاهای دیگر ایجاد کند بهترین راه مبارزه و بازیابی ارزش‌های اسلامی است ما این سال‌ها شاهد رشد اقتصادی و تحول ایران بودیم ملتی که مهمان پذیر است و آرزوی رشد و صلح و توسعه پایدار دارد، امیدواریم همیشه موفق باشید.

در پایان جلسه نیز بازدید بانوان فرانسوی‌زبان از تحریریه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; صورت گرفت.

انتهای پیام/ک

 


 

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار