امروز : یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 21
۰۲:۰۹
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 136365
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۲۲
تعداد بازدید: 25
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، عصر دوشنبه (هشت دی‌ماه)، پنجمین جلسه باشگاه فیلم گلستان در فرهنگسرای گلستان با نقد و بررسی فیلم ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، عصر دوشنبه (هشت دی‌ماه)، پنجمین جلسه باشگاه فیلم گلستان در فرهنگسرای گلستان با نقد و بررسی فیلم « کالسکه» ساخته آرش معریان برگزار شد.

در این جلسه آرش معیریان(کارگردان)،آرش اسد(نویسنده)، مجتبی رحیمی(مدیر فیلمبرداری)، سارا منجزی(بازیگر)، فرخ شاهرخ شاهی(خواننده تیتراژ) و محمدرضالطفی(مجری و منتقد) حضور داشتند.

محمدرضا لطفی در  ابتدای برنامه عنوان کرد اساسا فیلم‌ها یا اصطلاحا هنری و فرهنگی هستند و  طرفداران خود را دارند با تعریف مختصات و مشخصات خاص خودشان،یا متعلق به سینمای تجاری و گیشه هستند که هدفشان سرگرم سازی تماشاگر و سرخوش کردن اوست که معمولا این نوع سینما چندان اشتراکی با حوزه نقد جدی و منتقد ندارد که این را به معنای بی ارزش بودن یا ایراد نمی‌گویم، چراکه این نوع سینما باید بتواند تماشاگر را که توده مردم عادی هستند در سالن سینما راضی کند. ضمن اینکه شدیدا بر این باورم هر دو نوع این فیلم ها برای سینما لازم و ضروری است و باید در کنار هم باشند.فیلم کالسکه از نوع دوم است و فارغ از نقد در وهله چون از دل سینمای گیشه می آید اولین ضرورت و کارکردش باید این باشد که مخاطب را سرگرم کند و بخنداند که در همین نمایش شاهد بودیم که تماشاگران حسابی سرخوش شدند پس فیلم کار خودش را کرده است.

در ادامه، لطفی از آرش معریان درباره چرایی ساخت این فیلم سوال کرد و معیریان در پاسخ گقت: من فیلمسازی هستم که فیلم تجاری می سازم و برای مخاطب عام فیلم می سازم.ابایی از این عنوان ندارم و از آن دفاع می‌کنم. شما وقتی در هر زاویه ای که فیلم بسازید باید مختصات و قواعد آن را رعایت کنید.اگر برای یک نهاد و یا ارگان دولتی فیلم می سازید باید بدانید که چه چیزهایی قرار است لحاظ شود و نیازها و خواسته های ارگان سفارش دهنده چیست،اگر برای سینمای گیشه فیلم می سازید باید بدانید که شما موظف هستی که مردم را در سالن سینما سرگرم کنی.من در سیستمی فیلم می سازم که به بخش خصوصی معروف است،هدف شما در این سینما باید جذب مخاطب باشد و حال او را خوب کنی و شاد از سالن سینما بیرون ببریدش تا این تماشاگر بلیط بخرد و به سالن سینما بیاید و چرخه فیلم تکمیل شود.من به این موضوع خیلی اعتقاد دارم که طبقه ای که به سینما می آید و پول بلیط می دهد،این پول را راحت به دست نیاورده است و برایش کلی زحمت کشیده است،پس من به عنوان کارگردانی که برای توده مردم فیلم می سازد وظیفه دارم که حواسم باشد او بخندد و حالش خوب شود و تفریح کند.سینما برای همه سلیقه ها است و باید هرکسی فیلم خود را بسازد و اصلا این لازمه یک سینمای پویا است.باید فیلم منتقد پسند باشد،باید فیلم تجربی وجود داشته باشد و باید فیلم فانتزی و سرگرم کننده هم ساخته شود.این را منی می گویم که تنها کارگردانی هستم که تمام ژانرها را از جنگی،تاریخی،کودک،کمدی،اجتماعی،ملو درام،عشقی،هنری و...تجربه کرده ام.برای همین حواسم هست که چه کسی به سالن سینمای من می آید و وظیفه ام در قبال او چیست.شاید یک استاد دانشگاه مخاطب فیلم کالسکه نباشد که البته من معتقدم در جامعه و مقطع فعلی قطعا یک استاد دانشگاه هم تمایل دارد فارغ از تمام فشارها و مشغله و درگیری ها و کشمکش های زندگی برای ساعتی به دور از همه چیز تفریح کند و بخند.اما حال می گویم در  دایره من او قرار ندارد.اما من باید حواسم باشد تا مخاطب بخندد تا بلیط فیلم به فروش برسد و چرخه فیلم تکمیل شود.این فیلم تا اینجا چیزی حدود ششصد میلیون تومان هزینه داشته است و حال باید یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان فروش کند تا تهیه کننده بعد از دو سال به اصل پول خودش برسد.

در ادامه این جلسه مجتبی رحیمی مدیر فیلمبرداری این فیلم گفت:همان طور که آقای معیریان اشاره کردند یک فیلم تقریبا باید سه برابر هزینه تولید خود بفروشد تا به اصل سرمایه بازگردد،این کار ما مفهومی جز عشق به کار ندارد.خاطرم هست زمانی که در دانشگاه هنر قبول شده بودم همزمان دندانپزشکی هم قبول شده بود و شاید اگر آن را می رفتم الان راحتتر و از جایگاه بالاتری برخوردار بودم،اما هنر چیزی جز عشق نیست.من سالهای سال است که با آرش معیریان کار می کنم و به روحیات هم آشنا هستیم.معتقدم همان طور که خودش هم اشاره کرد،او طیف مخاطبان خود را می شناسد و  من به عنوان فیلمبردار هم باید کمک کنم تا او به مقصودی که در ذهن دارد برسد.رشته من نقاشی بوده و برای همین بازی با نور در فیلمبرداری برای من خیلی مهم است،معتقدم که در یک کار کمدی که برای تفریح مخاطب ساخته می شود شما باید از رنگ و نورهای شادی استفادی کنی تا ناخودآگاه مخاطب دچار حس خوب بشود.

همچنین سارا منجزی هم در پاسخ به این پرسش که این فیلم چه چیزی برای او داشته عنوان کرد: بی تعارف بگویم که کار کردن با آقای معیریان برای من یک کلاس درس تمام عیار بود.من کارم را کلاه پهلوی آغاز کردم و در طول این مدت هم همواره سعی کرده ام که تنوع نقش داشته باشم و  تجربه های متفاوتی را پشت سر بگذارم،ضمن اینکه اساسا من از درون خیلی آدم طنز و بگو بخندی نیستم،اما دوست داشتم برای همان شکستن درون خود،نقش کمدی هم بازی کنم .من در کنار سینمای منتقد پسند و فرهنگی اتفاقا این نوع سینما را هم خیلی دوست دارم که با توده مردم  سر و کار دارد و تجربه های اینچنینی برایم خیلی مفید و خوب است.

در این جلسه آرش اسد نویسنده فیلمنامه این کار هم  صحبت های خود را اینچنین بیان کرد که: فیلمنامه کالسکه در واقع به نوعی ماجرای زندگی خودم هست،با این تفاوت شخصیت اصلی در فیلم زن دارد و من ازدواج نکرده ام.این فیلم اولین کار من در زمینه فیلمنامه نویسی به حساب می آید.من از همان کودکی و نوجوانی علاقه بسیار زیادی به سینما داشتم و به هر دری می زدم تا وارد شوم اما این اتفاق صورت نمی گرفت.تا اینکه در تکاپوی رفتن به خارج بودم و در عین حال فیلمنامه کالسکه را هم نوشته بودم  و شب محرم بدون هیچ آشنایی بعد از چند بار تماس با آرش معیریان بالاخره با او صحبت کردم و برایش توضیح دادم که فیلمنامه ای اینچنینی دارم.کالسکه فضایی فانتزی دارد،اما قصه کاملا قابلیت این را داشت که تبدیل به یک فیلم اجتماعی جدی و حتی اشک آور شود،کما اینکه داستان زندگی شخص خود من هم فانتزی یا کمدی نبود.اما از همان ابتدا تصمیم گرفتم تا به قصه رنگ و بویی فانتزی و کمدی بدهم،این نظر و سلیقه شخصی من است که در دنیا برایم هیچ کار ی بالاتر و لذتبخش تر از شاد کردن و خنداندن نیست.

در انتها این جلسه فرخ شاهرخ شاهی هم به این نکته اشاره داشت که این کار اولین اثر او در زمینه خواندن تیتراژ فیلم به حساب می آید و پس از خواندن قصه و حال و هوای کار به دنبال ترانه رفتیم و بعد کار توسط دوستی که البته سازنده موسیقی متن فیلم نبودند ساخته شد و روی فیلم گذاشته شد.معتقدم که این رویه درستی است که تنظیم و آهنگسازی تیتراژ یک فیلم یا سریال توسط فردی غیر از سازنده موسیقی متن صورت بگیرد،چراکه این فرد از بیرون به ماجرا و مجموعه نگاه می کند و می تواند حس ناب تری برای تنظیم یک تیتراپ داشته باشد.

در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از عوامل فیلم «تراژدی» تقدیر شد.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار