امروز : جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 28
۱۷:۵۱
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 136805
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ساعت ۱۸:۲۰
تعداد بازدید: 137
علی محمد احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، ضعف سیاست‌های تجاری را یکی از اشکالات اساسی در اقتصاد ...

علی محمد احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، ضعف سیاست‌های تجاری را یکی از اشکالات اساسی در اقتصاد کشور دانست و گفت: سیاست‌های تجاری عمدتا در سلسله اقداماتی است که هم اقدامات تعرفه‌ای و هم اقدامات غیره تعرفه ای را شامل می‌شود، برای مثال اقدامات غیره تعرفه‌ای از جمله بازاریابی ،رایزنی اقتصادی و کارکردن در بازار های هدف و شناخت رقبای تجاری در واقع عواملی هستند که می تواند سیاست های تجاری دولت را تشکیل دهد، اما به هرحال بحث سیاست های تعرفه ای  اهمیت خاص خودش را دارد .

نماینده مردم دهلران، آبدانان، دره‌شهر و بدره در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: سیاست‌های تعرفه‌ای زمانی مفید واقع می‌شود که دولت در بخش خارجی اقتصاد تجاری موفق عمل کرده باشد، هدف و مزیت های داخلی را شناسایی و بازار یابی های لازم را انجام بدهد و بعد ورود پیدا کند به سیاست های تعرفه ای  می تواند در مواقعی موثر و در مواقعی بازدارنده و در برخی مواقع هم تایید کننده باشد، اما در مجموع در اقتصاد ایران در مورد سیاست های تجاری به دلیل  عدم ثبات در فضای کسب و کار و فقدان یک استراتژی موفق داخلی در سال های اخیر  متاسفانه ثبات لازمی در بحث های  تعرفه ای نداشته ایم.

وی افزود: تعرفه های ترجیحی ما تعرفه ای نبود که موزون بخواهد اهداف اقتصاد ایران را به شکلی دنبال کند که سیاست های درون نگر داشته باشد، به طوری که در سال های اخیر برون گرایی را به عنوان هدف اصلی در اقتصاد دنبال کنیم، در مقاطعی که باید سیاست جایگزینی واردات را می داشتیم، عملا آمده ایم تعرفه‌هایی را وضع کرده‌ایم که تقویت کننده واردات بوده و جاهایی که باید سیاست های توسعه صادرات می داشتیم، عملا تعرفه هایی وضع کرده ایم که مانع صادرات شده است .

احمدی تصریح کرد: بی ثباتی در وضع قوانین و مقررات و یا عدم توانایی در وضع تعرفه های کار آمد براساس شرایط تجاری خودمان  و رقبایمان باعث شده از مزیت‌های موجود استفاده نکنیم و مجموعه این‌ها باعث شده بخش خارجی اقتصاد نتواند متناسب با بخش های داخلی و حتی متناسب با رشد بخش های خارجی سایر کشورهای رقیب در منطقه حرکت کند و علت اصلی آن این بوده که هم سیاست تجاری مناسبی نداشته‌ایم و هم مکانیزم دقیق تعرفه گذاری نداشتیم که اولا مزیت های موجود را خوب شناسایی کنیم و هم تعرفه های ترجیحی بگذاریم وبه شکل کارآمد با ابزار تعرفه ای بخش خارجی اقتصاد را کنترل و مدیریت کنیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این سوال که برای اصلاح این وضعیت باید چه کرد؟ گفت:هر جامعه ای در هر مقطعی قطعا از دانش موجود به طور نسبی استفاده کرده است شاید ما در واقع کم  استفاده کرده ایم یا دانش را داشته ایم اما در عمل نخواستیم استفاده کنیم این بحث ،بحث متفاوتی است تا اینکه بگویم کلا اقتصاد ایران غیر علمی بوده است بسیاری از نهاد های اقتصادی کشور مثل بانک مرکزی ،نظام مالیاتی کشور نهاد هستند و شکل گیری و رشد تدریجی آنها بر پایه علمی رایج دنیا بوده است.

وی ادامه داد:شاید در برخی مواقع باید یک سیاستی رو انتخاب می کردیم و این سیاست در یک چهار چوب نظریه اقتصادی پیروی می کرد، اما متاسفانه دولت مردان از آن استفاده نکرده اند و به جای اینکه در چهار چوب های علمی حرکت کنند سلایق خود را اعمال کرده اند. در واقع مقصر علمی بودن یا نبود اقتصاد کشور نبوده مقصر نوع نگاه و دیدگاهی بوده که به جای اینکه چهار چوب های علمی را مد نظر قرار دهد آمده سلایق خود را مدنظر قرار داده است.

انتهای پیام/ب

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار