امروز : سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - 2017 September 19
۱۸:۲۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 137163
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 15
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، نشست «میراث نبوی در اندیشه متفکران مسلمان» صبح امروز (13 دی ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، نشست «میراث نبوی در اندیشه متفکران مسلمان» صبح امروز (13 دی ماه) با سخنرانی پروفسور فرید العطاس استاد جامعه‌شناسی دانشگاه مالزی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

العطاس در ابتدای سخنان خود با اشاره به مشکلات میان تشیع و اهل تسنن، افراطی‌گریی‌ها و حرکت‌های ضد شیعی از 10 تا 15 سال اخیر گفت: بسیاری از این مشکلات به بحث‌هایی که درباره امام علی(ع) و امام حسین(ع) مطرح است، مرتبط است، متأسفانه امروزه در سرزمین‌های مختلف ضدیت با شیعیان و اهل تسنن را شاهد هستیم، منتها ذهنیت درباره افراطی‌گری صحیح نیست، یک مجموعه مسائلی هست که می‌گوییم درباره آن‌ها افراط شده است، اما اینکه افراطی‌گری چه مشخصاتی دارد و بنیان مذهبی و مسائل مختلف مربوط به آن چیست تا به حال چنین کاری انجام نشده است.

 





 

وی با اشاره به اینکه برای پرداختن به افراطی‌گری باید رو به اعتدال و حد وسط و تعریف آن بیاوریم،‌ یادآور شد: خود قرآن کریم هم درباره افراط و میانه‌روی مسائلی مطرح کرده است، باید دو سمت افراط را در نظر بگیریم که میانه است، به طور مثال در نماز خواندن تأکید شده که ظاهر و باطن را مدنظر قرار دهیم؛ یعنی نه آن را سرسری بگیریم و نه اینکه تظاهر به نماز خواندن کنیم.

العطاس یادآور شد: نمونه بعدی برای عدم تعادل بین سنت و مدرنیته است، برخی جوامع مسلمان نمی‌توانند بین سنت و مدرنیته تعادل برقرار کنند، شما جوامعی را ببینید که محکم به سنت چسبیده‌اند و از سوی دیگر مدرنیته را دیگران در آغوش گرفته‌اند و سنت را فراموش کرده‌اند، اما نکته مهم توازن بین سنت و مدرنیته است، بر فرض مثال جوامع مسلمان چون عربستان به سنت پافشاری می‌کنند، اما آرامگاه اهل بیت(ع) را تخریب می‌کنند یا برخی مکان‌ها که برای ما اهمیت تاریخی در اسلام دارد را تبدیل به مرکز خرید یا هتل می‌کنند، این طور مسائل باعث شده که داعش جلو آمده و تخریب می‌کند.

 





 

استاد جامعه‌شناس و تئوریسین علوم انسانی اظهار داشت: میراث تاریخ اسلام به نظر برخی جوامع مسلمان یک بدعت سلفی است که از نظرشان شرک محسوب و باید تخریب شود، بنابراین از آن سمت این کشورها نوعی سرمایه‌گذاری برای تقویت حرکت‌های سلفی می‌کنند، برای از بین بردن بدعت‌ها نیاز به این داریم که حکومت و دولت با هم تنظیم باشند، اینکه تا چه حد به حریم‌های خصوصی افراد ورود کنیم، خیلی مهم است، در برخی کشورها زمان نماز مغازه‌ها تعطیل می‌شود، اما آیا دولت‌ها می‌توانند آنچه در منازل افراد اتفاق می‌افتد را کنترل کنند؟

العطاس با تأکید بر نفوذ افراطی‌گرایی در رویکردهای اسلامی گفت: اینها به دو صورت انحصارطلبی و تمام‌شمولی نفوذ کرده است که انحصار طلبی یعنی شما می‌خواهید انسجام اسلامی را حفظ کنید، بدین معنا که یک مجموعه مشخصاتی هست که از نظر شما در داخل اسلام موجود است، فرضاً فرقه احمدیه قادیانی وجود دارد که خود را مسلمان می‌داند، اما سایر مسلمانان اینها را مسلمان نمی‌پندارند یا در تمام‌شمولی اینها معتقدند که باید تنوع در مسائل فقهی قانونی داشته باشیم، الان برخی اهل سنت معتقدند که شیعیان کافرند، اما برخی تشیع هم معتقدند که مثلاً نماز اهل تسنن اشتباه است!

وی با تأکید بر اینکه افراطی‌گرایی به دلیل ناتوانی گروهی از مسلمانان از برقراری اعتدال ایجاد می‌شود، توضیح داد: بنابراین این امر مربوط به یک گروه خاص در شیعه نیست، منتها نمونه بارزش امروز که به افراطی‌گرایی شدید رسیده، نتوانسته عامدانه یا ناعامدانه یک تعادل بین اینها برقرار کند که این روزها خیلی زیاد شده‌اند، در بین سلفی‌ها افراطی‌گری را به اشکال مختلف شاهد هستیم.

العطاس در ادامه افزود: این مسأله که سلفی‌ها، داعش یا وهابی‌ها به عنوان سنی تندرو مطرح می‌شوند یک کلک ژورنالیستی است که می‌خواهند تقابل بین مسلمانان ایجاد کنند، خود علمای سنی که از آموزه‌های احمد بن حنبل پیروی می‌کنند، گروه‌های وهابی، داعشی و ایدئولوژی و رفتار اینها را نادرست می‌دانند، بنابراین باید بررسی کرد که این ضدیت با تشیع از کجا ایجاد شده است، مخصوصاً بعد از انقلاب اسلامی ایران تبلیغات علیه شیعیان شروع شد که در وهله اول این از عربستان پس از سقوط صدام که خود را سپر جهان اسلام در برابر هجوم شیعیان دانست، دوباره شدت گرفت.

وی درباره وضعیت مسلمانان در کشورهایی چون مالزی گفت: عده‌ای هستند که درباره شیعیان در کشورهای اسلامی چون مالزی فتاوایی می‌دهند، اینها در مساجد بی نظمی کرده و مسائل اهل تشیع را منحرف می‌دانند، شیعیان در مالزی قرآن می‌خوانند، برای حضرت علی(ع) ارزش زیادی قائل هستند، حتی موقع نماز مهر استفاده می‌کنند، اینها برای این است که نه تنها اسلام برای آن‌ها در ردیف والا قرار دارد، بلکه دیدگاهی که شیعیان منحرف و کاذب دارند را تحت تعقیب می‌دانند، یعنی شیعیان برای کتب و چیزهای دیگر دستگیر می‌شوند یا اینکه اگر مراسمی تاسوعا یا عاشورا باشد و شیعیان جمع شوند، اینها را توقیف کرده و سؤال و جواب می‌کنند.

 





 

وی با تأکید بر اینکه گفتمان تعادل بین اهل سنت و شیعه باید گسترش یابد، یادآور شد: خیلی از این مشکلات ریشه در مسائل سیاسی دارد ،اگر سیاستمداران را کنار بگذاریم، درباره علما و مردم مشکلات رفع می‌شود، بنابراین باید تلاش شود با گفت‌وگوی بیشتر ناآگاهی درباره شیعه و سنی برطرف شود و متوجه شوند که راه طولانی اختلافی بین شیعه و سنی نبوده و اخیراً ایجاد شده است.

العطاس در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره طبقه‌بندی شیعه اثنی عشری و سنی‌ها توضیح داد:‌ در دهه‌های نخستین اسلام این گونه نبوده که ضرورت داشته باشد، شما به عنوان یک سنی خلفای راشدین را بپذیرید، بلکه مهمتر اینکه یکی از فرق اهل تسنن را قبول کنید، اما در اینکه حضرت علی(ع) ارجح است، بین اینها مسأله مهمی است، چرا که بر شیعیان ناب زیاد کار شده، با وجود اینکه در کل دنیا عده زیادی اهل تسنن هستند، الان به نظر می‌آید که دسته‌بندی‌ها جا افتاده، ولی در سده‌های اول اسلام این طور محکم نبوده است و شما می‌توانستید فقه سنی از سوی یک شیعه با عقیده معتزله ببینید!

وی یکی از کسانی که درباره نهج‌البلاغه حاشیه نوشته را ابن ابوالحدید دانسته و گفت: کتاب وی از نظر شیعه مشکلی ایجاد نکرده است، ما هم باید نسبت به آثاری که از سوی سنی‌ها درباره ائمه(ع) نگاشته می‌شود، توجه داشته باشیم، یک فردی به نام محمد نورسی در ترکیه کارهایی در این باره کرده است و درباره اهل بیت(ع) در کتاب رساله نور به حدیث مهمی که برگرفته از آیه قرآن بوده، اشاره کرده است، وی بر این اساس اهل بیت(ع) را از هر گونه اشتباهی مبری دانسته است.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار