امروز : یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 29
۰۳:۵۲
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 137175
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 13
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، مراسم رونمایی و تجلیل از دست‌اندرکاران آلبوم شکوه با حضور محمد اصفهانی، عبدالجبار کاکایی، علیرضا کهن دیری و پدرام ...

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، مراسم رونمایی و تجلیل از دست‌اندرکاران آلبوم شکوه با حضور محمد اصفهانی، عبدالجبار کاکایی، علیرضا کهن دیری و پدرام کشتکار در خبرگزاری مهر برگزار شد.

عبدالجبار کاکایی در ابتدای این نشست گفت: پروسه تولید این آلبوم خیلی طولانی شد، 13 سال پیش این کار کلید خورد، یکی از موضوعاتی که در این مدت طولانی همواره در چالش آن بودیم موضوع شعر و محتوا در این آلبوم بود.

وی افزود: موضوعی که به بخش اعظمی از ادبیات انقلاب سایه انداخته مقوله جنگ است، در زمان جنگ آنچه که ادبیات و شعر ارائه می‌داد قرائت رسمی از پدیده جنگ بود و می‌طلبید که به جنگ از زاویه‌ای نگاه شود که مضامینی چون مقاومت و شهادت در آن جای داشت اما وجهی هم که در ادبیات جهان هست که در شاعران ما هم رشد پیدا کرد موضوع مهم پیامدهای جنگ است، یکی از حلقه‌های مفقوده و نگاه‌هایی که به جنگ می‌شود نگاه انسانی به پدیده جنگ است. یکی از این پیامدها، بازماندگان جنگ از جمله مادران، پدران و جانبازان هستند که ادبیات موظف است به همه این موضوعات بپردازد.

کاکایی ادامه داد: اینگونه از ادبیات که سعی داشت نگاهی انسانی به جنگ داشته باشد در سالهایی پس از جنگ شکل گرفت اگرچه که پرداختن به این موضوع مورد علاقه مدیران فرهنگی نبود و این عدم علاقه برمی‌گشت به کمبود آگاهی نسبت به آثار جنگ چرا که این مدیران همواره فکر می‌کردند نگاه‌های متفاوت به جنگ می‌تواند حساسیت‌هایی را برانگیزاند.

کاکایی با اشاره به مضامین پرداخته شده در این آلبوم گفت: در این اثر 3 قطعه نگاهی مستقیم به جنگ دارد، یکی از این آثار اثری از سید حسن حسینی است که او در زمان سرودن آن شعر با انتقاداتی مواجه شد، اثر دیگری هم از علیرضا قزوه است که نگاه دارد به جانبازان شیمیایی که یکی از پدیده‌های مهم جنگ است؛ آنچه که در این آلبوم قابل دفاع است همین موضوعی است که برای این اثر انتخاب شده است.

علیرضا کهن دیری در ادامه این نشست گفت: ما تا شعری را دوست نداشته باشم و با آن ارتباط برقرار نکنم حاضر به ساختن آهنگ برای آن نمی‌شوم اما این کار را از صمیم قلب خوشحالم که انجام دادم و انجام این کار برای من بسیار دوست داشتنی است.

وی در خصوص موسیقی جنگ و تعاریفی که از آن ارائه می‌شود، گفت: به اعتقاد من موسیقی جنگ ژانر و گونه‌ای متفاوت از دیگر موسیقی‌ها نیست، هر آنچه که هنرمند ارائه می‌دهد برداشت شخصی اوست نسبت به پدیده جنگ و این نیست که حتماً باید المان خاصی در موسیقی به کار برده شود تا خصیصه‌های موسیقی جنگ ایجاد شود.

پدرام کشت‌کار دیگر سخنران این مراسم بود. او نیز در سخنانی گفت: افتخار این را داشتم که در این کار در کنار استاد قزوه و اصفهانی باشم. این اثر زمانی که می‌خواستم بسازمش بسیار سخت بود و مدام درگیر صحنه‌هایی می‌شدم که در شعر تصویر شده بود چرا که من صدای جنگ را شنیده بودم و طعم تلخ آن را چشیده بودم.

محمد اصفهانی نیز در ادامه گفت: خیلی خوشحالم که در کنار یک تیم همفکر و همدل قرار گرفتم، اگر از این کار بوی صمیمیتی استشمام می‌شود بخاطر همین همدلی بوده است.

وی در خصوص پروسه تولید این آلبوم نیز گفت: چندین سال قبل پیشنهادی به من از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی مبنی بر تولید یک آلبوم موسیقایی شد.

وی افزود: در این آلبوم در برخی از قطعات آن از جمله سراب، هنجارشکنی رخ داده است، اگر کسی این کار را بشنود فکر نمی‌کند که علیرضا کهن دیری آهنگ‌ساز آن بوده باشد، دوستان در این آلبوم از نظر محتوا کاملاً توجیه بودند اما تنها نقطه تاریک این آلبوم طولانی شدن زمان انتظار این آلبوم است.

اصفهانی ادامه داد: من هیچگاه با تولید یک اثر به فکر ریزش یا رویش مخاطب نبوده‌ام و براساس این کار نکرده‌ام، به نظر من اگر با مخاطب صادق باشیم اثرگذاری کار نیز بیشتر می‌شود، در عین حال باید به سلیقه مخاطب هم احترام گذاشت.

اصفهانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا فریدون شهبازیان در ابتدا قرار بود آهنگ‌سازی بکند و آیا 5 قطعه برای گنجانده شدن در یک آلبوم کافیست، گفت: اشتباهی که در زمان قرار داد انجام دادم این بود که خودم طرف قرارداد شدم و بخاطر تغییر مدیریت‌هایی که در این مدت در مؤسسه رخ داد، کمی در انتشار آلبوم تأخیر افتاد.

وی افزود: در قرارداد ما ذکر نشده بود که چه کسی بناست آهنگ‌سازی کار را انجام بدهد، در ابتدا بنا بود 7 قطعه برای این آلبوم ساخته شود اما در ادامه خود موسسه دو قطعه دیگر را حذف کرد اما چون تعداد قطعات کم بود ما تصمیم گرفتیم برخی از قطعات را به شکل ویدئو کلیپ هم در این آلبوم بگنجانیم، این آلبوم به طور کلی انعکاس پستی و بلندیهای 13 سال گذشته است. ما در این آلبوم حرف‌های دلمان را زده‌ایم.

کاکایی در ادامه این نشست در خصوص ابهاماتی که بخاطر تأخیر در انتشار این آلبوم انجام گرفته گفت: متاسفانه یک سری از ارزش‌های جنگ در این سالها مورد غفلت و فراموشی قرار گرفت، توجه به جنگ در این آلبوم بخاطر این بود که در این سالها غبار فراموشی بر موضوع جنگ سایه افکند.

اصفهانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا آلبومی صرفاً سنتی تولید نمی‌کند، گفت: من برای شروع کارم مبنا را بر موسیقی پاپ سنتی قرار دادم چون دیدم خیلی از من بزرگتر در موسیقی سنتی هستند که در واقع کار را تمام کرده بودند، من با خود گفتم حال در این میان من چه چیزی برای عرضه دارم.

وی افزود: نگاهی که ما در این آلبوم داشته‌ایم به نوعی نگاه اعتراضی و انتقادی است، باید این حرف گفته شود که نگاهی که اعتراضی است لزوماً نگاهی براندازانه نیست، امروز مادران شهدا و جانبازان در غربت هستند، ما خواستیم زبان حال دلتنگی‌های آنها باشیم. باید گذاشت یک‌سری از مسائل اجتماعی و معضلات واگویه شود، خیلی سعی داشتیم در این آلبوم باب این گفتمان اعتراضی را باز کنیم.

اصفهانی در ادامه این نشست به موضوع عکس منتشر شده از او در یک همایش که سازها پشت پارتیشن قرار گرفته بودند و به نوعی پنهان شده بودند، گفت: این کار یک اتفاق بود، ما برای اجرا در یک همایش دعوت شدیم که در ایام بعد از شهادت حضرت امیر در ماه رمضان بود، چیزی که در این میان مغفول واقع شد این بود که دوستانی که از ما دعوت کرده بودند برای اجرا فکر می‌کردند که ما بنا است مناجات‌خوانی کنیم اما ما می‌خواستیم برنامه خودمان را اجرا کنیم.

وی افزود: وقتی ما برای سان چک در هتل اسپیناس رفتیم متوجه شدم که مدیر دچار اضطراب و نگرانی است بعد مجدد از ما خواستند که مناجات‌خوانی بکنیم اما ما برای کار دیگر آماده شده بودیم، آنها تاکید داشتند که ممکن است اتفاقات ناخوشایندی با اجرای این برنامه و نمایش سازها رخ بدهد، ما هم مجبور شدیم که شرایط را قبول کنیم، ما نه تهدید شدیم و نه به اجبار این کار را انجام دادیم، کل قضیه خواهش و تمنا بود، در حین اجرای قطعات نیز در یک لحظه به ما گفتند که آیا می‌شود جلوی درامز یک پارتیشن قرار دهیم و ما هم مجبور به قبول آن شدیم.

اصفهانی ادامه داد: من در عین حالی که به نوازندگان و ساز احترام می‌گذارم و حرمت خاصی برای آنان قائل هستم این حق را هم به تهیه کنندگان می‌دهم و این آزادی را نیز برای آنها قائل هستم، مگر ما در صدا و سیما با این محدودیت کار نکرده بودیم؟! در هر صورت کل این ماجرا یک اتفاق ناخواسته بود.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار