امروز : یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 19
۰۵:۰۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 137176
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 57
به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، همایش مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم بعدازظهر امروز شنبه 13 ...

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، همایش مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم بعدازظهر امروز شنبه 13 دی‌ ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد.

علی منتظری دبیر همایش طی سخنانی از ارسال 250 مقاله به دبیرخانه خبر داد و گفت: از بین مقاله‌های ارسال شده 110 مقاله درباره مطالعات میان‌رشته‌ای و 74 اثر هم با موضوع وحدت ارسال شده که موضوع اصلی همایش مطالعات‌ میان‌‌رشته‌ای است.

وی از پنج دوره ارزیابی آثار ارسالی به همایش خبر داد و گفت:‌ آثار ابتدا از نظر محتوا مورد ارزیابی قرار گرفت و سپس برای داوری ارسال شد که طی آن پنج بار مورد ارزیابی قرار گرفت و حدود 10 اثر به عنوان آثار برتر انتخاب شده‌اند.

منتظری معرفی اعجاز قرآن با زبان‌های جدید را راهی برای ورود قرآن به زندگی بیان کرد و گفت:‌ اگر بخواهیم فرهنگ قرآن در زندگی حضور و نقش پیدا کند باید آنها را با زبان‌هایی جدید بیان کنیم که بهترین زبان، زبان علم و دانش است و روش مطالعات میان‌رشته‌ای بهترین راه است. پس باید با روش‌های تحقیق و پژوهش آشنا شویم و آنها را در خدمت قرآن بیاوریم. همچنین باید با استفاده از روش‌های تحقیقی، فرهنگ و معارف قرآن را ترویج کنیم.

دبیر همایش با اشاره به اینکه نمی‌توان اعجاز و آثار برخی از آیات قرآن را فقط معجزه بیان کرد، گفت: ما نمی‌توانیم آثار برخی از آیات در زندگی را فقط معجزه بدانیم، مهم این است که این حرف‌ها را با زبان علم در دنیا عرضه کنیم. البته در این زمینه خیلی کم کار شده و مثلاً در حوزه سلامت نشریات زیادی به چاپ رسیده که خواستگاه آنها غرب است. باید خود ما علم را بیاموزیم و با آن فرهنگ قرآن را در جهان منتشر کنیم.

در ادامه این همایش علیرضا طالب‌لو از اساتید دانشگاه طی سخنانی با اشاره به سه محور درباره اعجاز قرآن گفت: در بعد اعجاز علمی قرآن سه محور است که اگر اثبات شود می‌توان ادعا کرد که قرآن کریم کلام بشر نیست. اول اینکه در مطلب ارائه شده از ظاهر و معانی آیات بتوان آن را اثبات کرد و این مطلب به قرآن تحمیل نشده باشد، دوم اینکه نکته علمی واقعیت باشد و یک نظریه نباشد و سوم هم مطلب ارائه شده امروز به اثبات رسیده باشد، مثلاً در قرآن آمده که پوست را برای عذاب مجدداً می‌رویانیم. امروز اثبات شده که سلول‌های عصبی در پوست وجود دارد.

وی با اشاره به بعد لفظی اعجاز قرآن گفت: در بعد لفظی اعجاز قرآن تحقیقات زیادی انجام شده که برخی از آنها اعجاز عددی است. اینها چند اشکال دارند اول اینکه جامع نیستند مثلاً یکسری ارتباطات بین آیات قرآن پیدا شده باید این ارتباطات کاملاً ساده باشند و احتمال تصادفی بودن آنها صفر باشد، برخی اوقات قواعدی درمی‌آید که اعجاز نیست بلکه یک قاعده ساده ریاضی است.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها