امروز : یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 30
۱۶:۵۳
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 137203
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ساعت ۱۴:۰۷
تعداد بازدید: 87
پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; - گروه کتاب و ادبیات: اهمیت ثبت تاریخ و پرداختن به وقایع تاریخی بر کسی پوشیده نیست اما پرداختن صحیح و به موقع به ...

پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; - گروه کتاب و ادبیات: اهمیت ثبت تاریخ و پرداختن به وقایع تاریخی بر کسی پوشیده نیست اما پرداختن صحیح و به موقع به یک واقعه تاریخی از جمله ضرورت‌های ثبت تاریخ به شمار می‌رود. هرگاه یک واقعه تاریخی شامل گذر زمان شده است دسترسی به منابع دست اول و متقن دشوار شده و به اصل یک رویداد خدشه وارد کرده است. از همین رو توجه به یک واقعه در یک ظرف زمانی مناسب حائز اهمیت است تا اصل آن زیر سوال نرود.

فتنه 88 از آنجا که یکی از نقاط عطف تاریخ انقلاب است و یکی از پیچ‌های حیاتی انقلاب است و با اتفاقات آن سال، انقلاب مورد امتحان قرار گرفتف پس لازم است تا به روایت و ثبت تاریخ فتنه 88 پرداخت و آن را مورد توجه قرار داد.

نویسندگان و فعالان فرهنگی از اصلی‌ترین ایفا کنندگان نقش در ثبت تاریخ‌، روایات و خاطرات فتنه 88 هستند. از این منظر پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; با برخی از نویسندگان و فعالان فرهنگی گفت‌و‌گوهایی انجام داده که در آن به ثبت تاریخ شفاهی فتنه 88 اشاره شده است.

اهمیت پرداختن به فتنه 88 از سوی نویسندگان، شفاف‌سازی نسبت به حوادث این سال، ادبیات فتنه، اهمیت ثبت تاریخ و خاطرات فتنه 88 در قالب تاریخ شفاهی و ... از جمله مباحثی است که افراد مختلف به آنها اشاره داشته‌اند.

 




موضوع
نکته طلایی


اهمیت و ضرورت پرداختن به فتنه 88

مخدومی: نویسندگان باید به سوژه‌ای که ارزش‌های مردم را هدف گرفته بپردازند

سلطانی(مشاور وزیر ارشاد): ثبت و ضبط علل خلق فتنه 88 برای نسل‌های آینده ضروری است



وظیفه نویسندگان در قبال فتنه 88

مخدومی: نویسنده‌ها باید خطرات را رصد کنند و در قالب ادبیات به مردم نشان دهند.

شاکری: فتنه از سوی نویسندگان شبه‌روشنفکر بایکوت خواهد شد.

سرشار: نویسندگان باید در قلب حوادث باشند تا شاخک‌های آن‌ها درست عمل کند.

نیلی: نوشتن در مورد فتنه 88 موجب درخشش نویسندگان جوان خواهد شد.

بابایی: نویسندگان برای نوشتن در مورد فتنه 88 تردید دارند.



زمینه‌های موثر در خلق اثر

بابایی: هنوز فضای فتنه 88 غبارآلود است و شفاف‌سازی صورت نگرفته‌است.

رحماندوست: هنوز غبار فتنه ننشسته تا اهالی قلم بتوانند درست ببینند.

تاجیک: روشن کردن فضای فتنه 88 اجر جهاد خواهد داشت.

نیلی: اعماق فتنه 88 هنوز روشن نشده و حرف‌های ناگفته دارد.



ادبیات فتنه

رحماندوست: ادبیات فتنه به خاطر اینکه فضای غبارآلود را ترسیم می‌کند و نوعی حرکت در تاریکی است با ادبیات پایداری متفاوت است.

شاکری: در ادبیات فتنه آنچه که اهمیت دارد مستندنگاری فتنه است.

نیلی: در ادبیات داستانی فتنه خلاء بیشتر است و کاری نشده است.



روایت فتنه

رحماندوست: روایت فتنه 88 مانع فراموش شدن آن از اذهان عمومی می‌شود.

تاجیک: روایت فتنه به صورت میدانی کم اهمیت‌تر از راهیان نور نیست.

 



اهمیت مستندنگاری و تاریخ شفاهی فتنه

شاکری: در مورد فتنه 88 باید مراقب باشیم دچار گذر زمان نشویم. روایت مستند‌نگاری فتنه باید اولویت باشد.

سلطانی: باید با استفاده از اصول و ضوابط تاریخ شفاهی به این مهم اقدام کرد.

سرشار: در خاطره‌نگاری و تاریخ شفاهی فتنه 88 خوب عمل نکرده‌ایم.

نیلی: تاریخ شفاهی فتنه خیلی عقب است زیرا هنوز احساس نیاز نکرده‌ایم.




 

با توجه به این سخنان می‌توان گفت که شفاف‌سازی نسبت به حوادث سال 88 یکی از دلایل خلق نشدن آثار درخور توجه در این موضوع است. همچنین نویسندگان از زمره گروه‌های موثر در تولید اثر مرتبط هستند.

موضوعی که قبل از ادبیات داستانی فتنه بیشتر مورد توجه است بحث خاطره‌نگاری و تاریخ شفاهی فتنه بود که اکثر افراد به بیان‌ مختلف به آن اشاره کردند. موضوعی که مقدم بر خلق اثر داستانی بوده و به نوعی از آن به عنوان ماده خام یاد شده است.

اطلاعاتی که در جدول فوق درج گردیده است حاصل گفت‌وگو با رحیم مخدومی، گلعلی بابایی، مجتبی رحماندوست، احمد شاکری، جواد تاجیک، مجتبی سلطانی احمدی، محمد سرشار و میثم نیلی است.

انتهای پیام/و

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار