امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 4
۰۸:۳۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 137324
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 203
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، نشست خبری یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد امروز در سازمان ...

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، نشست خبری یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد امروز در سازمان پژوهش و برنامه& zwnj;ریزی آموزشی برگزار شد.
محمد ناصری دبیر یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد در سخنانی بیان داشت: کتاب‌های آموزشی مناسب موضوع جدیدی نیست و بسیار قدیمی بوده و بارها شنیده‌اید که وقتی کسی مفاهیم یک کتاب درسی سخت را متوجه نمی‌شد با یک کتاب دیگر، بهتر آن را درک می‌کرد.

وی ادامه داد: بعضی از رسانه‌ها کتاب درسی را تا حد یک کتاب داستان پایین می‌آورند این در حالی است که اقتضای کتاب درسی و آموزشی این است که دارای یک استانداردهایی باشد که در همه جوامع وجود دارد.

دبیر یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی یادآور شد: بنا بر این خدشه‌ای که بعضی به کتاب‌های درسی وارد می‌کنند کمی از سر ناآگاهی است چرا که کتاب درسی در ذات خود به شکلی طراحی شده که نیاز به آموزش دارد.

وی اضافه کرد: آن چیزی که آموزش و پرورش به دنبال آن است، این است که یادگیری به طریقه درست اتفاق افتد و یادگیری در کلاس درس توسط معلم به عنوان راهنما بوده نه یک متکلم وحده؛ معلم، دانش‌آموز را در فراگیری کمک می‌کند و اگر یادگیری بخواهد اتفاق بیفتد، الزاماتی به دنبال دارد.

* جنس کتاب آموزشی مانند کالا نیست که نیاز به تبلیغ داشته باشد

ناصری با بیان اینکه در نظام آموزشی قرار است یادگیری اتفاق افتد، گفت: جنس کتاب آموزشی مانند کالا نیست که نیاز به تبلیغ داشته باشد و اگر ناشری به زور تبلیغات بخواهد کتاب‌های آموزشی را ترویج دهد، این کتاب‌ها، سطحی هستند حتی اگر کتاب مناسبی باشند.

وی تصریح کرد: فرآیند آموزشی تبلیغات را بر نمی‌تابد و دیگر اینکه این همه تبلیغات نیز بدون هزینه نیست؛ به اولیا و همکاران فرهنگی اعلام می‌کنیم که موضع آموزش و پرورش انبوه‌سازی، تجاری‌سازی و تبلیغاتی که از جنس فرهنگ نیست، نخواهد بود.

* شاخه داستان به مجموعه کتاب‌های کمک آموزشی اضافه شد

ناصری با تأکید بر اینکه کتاب‌های کمک درسی جزئی از کتاب‌های آموزشی هستند و قرار نیست جای کتاب‌های آموزشی را بگیرند، خاطر نشان کرد: شاخه داستان را به مجموعه کتاب‌های کمک آموزشی اضافه کرده‌ایم که شامل کتاب‌های شعر، داستان، نمایشنامه بوده و می‌تواند مفاهیم را در ذهن دانش‌آموزان وارد کند و کتاب کمک درسی کتابی است که با عوض شدن کتاب درسی از درجه اعتبار خارج می‌شود و این کتاب‌ها از جنس کتاب تبلیغی نیست.

دبیر یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد با اشاره به ویژگی‌های جشنواره یازدهم کتاب‌های آموزشی بیان داشت: 1530 عنوان کتاب به دست ما رسید که 285 عنوان آن نامزد این جشنواره بودند و متعلق به 422 ناشر است که این کتاب‌ها توسط 32 گروه داوری در 13 شاخه بررسی شد که  11حوزه داوری درسی بود و 2 حوزه در بخش داستان و پیش‌دبستان قرار داشت.

وی افزود: 32 گروه با 102 داور کتاب‌ها را بررسی کردند و در یک شورای نظارت 5 نفره شامل مدیران‌کل دفتر تألیف کتاب‌های درسی نظری، دفتر تألیف کتاب فنی و حرفه‌ای، دفتر تألیف انتشارات و تکنولوژی آموزشی و 2 شخصیت حقیقی است که در نهایت از 45 اثر برگزیده تقدیر می‌شود که شامل 32 اثر برگزیده و 13 اثر به عنوان آثار تقدیری است.

ناصری یادآور شد: در بین 45 نفر برگزیده، مؤلفانی بودند که سابقه معلمی داشتند اما از این افراد تعدادی معلم هستند که در فضای کلاس درس بودند که به صورت ویژه تقدیر می‌شود.

* کتب‌ آموزشی مناسب در کتاب‌های درسی معرفی شده‌اند

دبیر یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد گفت: ساز و کار دقیق‌تری برای معرفی کتاب‌های آموزشی مناسب در انتهای کتاب‌های درسی طراحی کرده‌ایم و در همه کتاب‌های درسی این کتاب‌ها معرفی شده است.

به گزارش فارس، ناصری عنوان کرد: این کتاب‌ها از ناشرین مختلف است و در مرکز پخش مدرسه وابسته به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ماه جاری فروشگاه عرضه کتاب‌های آموزشی مناسب راه‌اندازی می‌شود تا این کتاب‌ها به صورت متمرکز عرضه شود.

ناصری افزود: پخش مدرسه در صدد راه‌اندازی شبکه‌هایی است تا این کار را در کل کشور انجام دهد اما آموزش و پرورش هیچ اجباری برای استفاده از کتاب‌های آموزشی ندارد و فقط کتاب‌های مناسب معرفی می‌شود و هیچ هزینه مالی نباید به دانش‌آموزان تحمیل شود و در کنار کتاب درسی هیچ متن اجباری وجود ندارد تا اولیا آن را تهیه کنند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص ویژگی‌های جشنواره یازدهم کتاب‌های آموزشی خاطر نشان کرد: یکی از ویژگی‌ها اضافه شدن بخش داستان است و دیگر این که به طور نمادین از معلمان مؤلف تجلیل می‌کنیم و امیدواریم این آغاز راهی باشد که در آینده معلمان و دبیران در این عرصه ورود پیدا کنند.

دبیر یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی افزود: اینکه نهادهای فرهنگی ما ارتباط تنگاتنگی با هم ندارند و در جاهایی فعالیت خود را خنثی می‌کنند، وجود دارد به عنوان مثال سازمان صدا و سیما باید برای تبلیغ کتاب‌های کمک آموزشی از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی استعلام گیرد اما این کار انجام نشده است.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار