امروز : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 3
۰۴:۰۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 138464
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 6
سید محمد طباطبایی، رئیس اسبق آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; در خصوص ...

سید محمد طباطبایی، رئیس اسبق آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; در خصوص فعالیت‌ های دوران مسئولیتش اظهار داشت: در دوره یک ساله مسئولیت خود، دو طرح بزرگ آموزش فراگیر که به صورت آزمایشی در 7 استان اجرا شد و طرح پیش حرفه‌ای و متوسطه حرفه‌ای ، خاص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه که در دوره متوسطه برای اولین بار اجرا شد را انجام دادم.

طباطبایی افزود: جهت گیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای پوشش حداکثری دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از دیگر اقدامات دوران مدیریت اینجانب بود.

وی یادآورشد: از اقداماتی که باید انجام می‌گرفت، تغییر نگرش مسئولان و مردم نسبت به معلولیت بود؛ برای تحقق این امر و جهت دهی به افکار عمومی در آن زمان اعلام شد زنگ بازگشایی مدارس در استان‌ها توسط مقامات عالی رتبه استانی و با پوشش تبلیغاتی در سطح استان‌ها انجام گیرد که این طرح موفقی بود؛ یکی از اقدامات موثر در این راستا دیدار مسئولان سازمان آموزش و پرورش استثنایی با مراجع تقلید و کسب رهنمود از آنها و توجه دادن افکار عمومی به این موضوع بود.

طباطبایی ادامه داد: ساماندهی بیمه دانش‌آموزان و توزیع مناسب آن بین معلولیت های مختلف و متناسب با نیاز آنها از اقدامات دیگر بود؛ زیرا قبل از آن حدود 70 درصد از اعتبارات بیمه‌ا‌ی صرف کاشت حلزون برای ناشنوایان می‌شد که با هماهنگی با سازمان بهزیستی بخش زیادی از آن پرداخت شد و این اعتبارات به طور عادلانه برای سایر نیازهای درمانی و همه معلولیت‌ها توزیع شد.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلاتی که طرح آتیه به علت پیش بینی اعتبارات دولتی در وجوه اداره شده پیدا کرده بود و اتفاقاً در دوره قبل از بنده نیز از طرف وزارت دارایی و دیوان محاسبات توقیف شده بود، (وجوه اداره شده وجوهی است که تا پایان سال مالی باید هزینه می‌شد و پس انداز کردن آن در بانک از نظر قانونی خلاف بود) از این رو برای استیفای حقوق دانش‌آموزان از طریق معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت دارایی پیگیری‌هایی انجام گرفت که با تلاش مسئولان بعدی منجر به نتیجه شد.

رئیس اسبق  آموزش و پرورش استثنایی کشور اضافه کرد: در همان سال اعتبارات را در قالب کمک هزینه تحصیلی در سر فصل‌های بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نظر گرفتیم و برای اولین بارکمک هزینه تحصیلی به صورت نقدی برای همه دانش آموزان پرداخت شد.

طباطبایی افزود: بدهی سنگین سازمان آموزش و پرورش استثنایی بابت چاپ دفترچه های سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از مواردی بود که بخش عمده آن پرداخت شد و برای سال جدید به نحوی برنامه ریزی شد که از محل خودکفایی اعتبارات آن تأمین شد .

وی ادامه داد: اکثر ساختمان‌های مدارس استثنایی همان نقشه‌های تیپ مدارس عادی بود که مدیران مدارس با کمک ادارات کل نوسازی و مناطق اقدام به متناسب سازی فضا می‌کردند که این موضوع با سازمان نوسازی مدارس هماهنگ شد که برای مدارس استثنایی نقشه های ویژه و تیپ تهیه شود تا شاهد تغییرات گسترده در مدارس نباشیم.

 طباطبایی با بیان اینکه مأموریت و رسالت اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی پرداختن با نگاه علمی به مباحث آموزشی، پرورشی و توانبخشی دانش‌آموزان است، افزود: در آن زمان بین سازمان و پژوهشکده کودکان استثنایی فاصله ایجاد شده بود که با برگزاری جلسات هماهنگی با مسئولان پژوهشگاه و سفارش موضوعات پژوهشی سعی شد این هم افزایی صورت گیرد.

وی گفت: از جمله اقدامات در این راستا، پیگیری، جذب و تربیت نیروی انسانی از طریق مراکز تربیت معلم بود؛ زیرا نیروی انسانی کارآمد و متخصص از مهمترین راهبردهای آموزشی است.

رئیس اسبق سازمان آموزش و پرورش استثنایی یادآور شد: یکی از دلایل جابجایی اینجانب تغییر وزیر آموزش و پرورش بود.

طباطبایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیش از پیش، نیاز به اعتماد به تمام ظرفیت‌های عظیم نیروی انسانی به دور از گرایش‌های سیاسی دارد و در سازمان تخصصی نباید نیروهای متخصص را کنار زد و مدیران پیشین سازمان را متهم به نداشتن تخصص کرد.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار