امروز : چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 22
۰۹:۴۸
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 138594
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ساعت ۱۳:۲۶
تعداد بازدید: 64
فواد ایزدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ;

فواد ایزدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; با بیان اینکه به تازگی دولت آمریکا 9 شخصیت حقیقی و حقوقی را در لیست جدید تحریم‌ها علیه ایران قرار داده و این تحریم‌های جدید ششمین دور بعد از توافق‌نامه ژنو است، گفت: این تحریم‌های جدید بعد از توافقنامه ژنو است ولی متاسفانه وزارت خارجه ایران اعلام کرده این تحریم‌ها مربوط به قبل از توافقنامه ژنو است و بعد از آن هیچ تحریم جدید تصویب نشده است در حالی که این برداشت به هیچ وجه صحیح نیست.

وی افزود:‌ مقام معظم رهبری در سخنرانی چند ماه پیش خود به صراحت این نکته را اشاره کردند که تحریم‌های تصویب شده پس از توافقنامه ژنو تحریم جدید محسوب می‌شود در حالی که در متن توافقنامه ژنو به صراحت بیان شده که تحریم جدید نباید صورت می‌گرفت و این امر به صورت مطلق در متن توافقنامه بیان شده است.

*طبق توافق نامه ژنو به صورت مطلق عدم تحریم جدید بیان شده

ایزدی تصریح کرد: ‌اگر در توافقنامه ژنو واژه قانون جدید به عنوان تحریم جدید به صراحت بیان می‌شد بحث وزارت خارجه آمریکا صحیح بود که قانون جدیدی به تصویب نرسیده است ولی کلمه قانون وجود ندارد و این واژگان به صورت مطلق بیان شده است پس نباید تحریم جدیدی صورت می‌گرفت.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: تحریم جدید از هر نوعی طبق متن توافقنامه ژنو نباید ایجاب و تصویب می‌شد و اگر از افرادی که در لیست تحریم قرار گرفته‌اند سوال کنیم آنها پاسخ خواهند داد که ما به تازگی تحریم شده‌ایم پس این تحریم جدید است.

ایزدی خاطر نشان کرد: رسانه‌های غربی و ادبیات عرفی آمریکایی‌ها تحریم‌ها را به عنوان تحریم‌های جدید تلقی کرده و آنرا جدید می‌شناسند.

*در اعتراض به تحریم‌های جدید پس از توافق نامه ژنو وزارت خارجه روسیه بهتر از ما عمل کرده

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: ‌باید از وزارت خارجه کشورمان سوال شود که چرا آنها در حوزه تحریم‌های جدید نگاه غیر مسئولانه دارند و اعتراضی نمی‌کنند در حالی که وزارت خارجه روسیه هم پس از اولین تحریم به صراحت بیان و اعلام کرد که تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران تحریم‌های جدید است که با متن صریح توافقنامه ژنو مغایرت دارد و وزارت خارجه روسیه به نظر می‌رسد که در این حوزه بهتر از وزارت خارجه کشورمان عمل کرده است.

وی افزود: اگر به صراحت وزارت خارجه کشورمان اعلام کند که تحریم‌های اعمال شده تحریم‌های جدید است آن موقع مسئولان کشورمان مجبور می‌شوند که پیگیری کنند که چرا این اتفاق رخ داده است در حالی که برخی افراد در وزارت خارجه متاسفانه در یک و نیم سال اخیر نشان داده‌اند که در پی رسیدن به حقوق ملت نیستند و بیشتر به دنبال رسیدن به توافق نهایی هستند و توافق نهایی اولویت اول آنها محسوب می‌شود. ضمن اینکه ظاهرا برای برخی افراد تنها رسیدن به توافق اصل است. در حالی که منافع کشور اولویت بیشتری دارد.

* چرا وزارت خارجه ایران نمی‌تواند وضعیت جدید تحریم‌ها را زیر سوال ببرد؟

ایزدی با اشاره به عجله تیم مذاکراتی ایران در ژنو برای امضای توافقنامه آن در100 روز اول ریاست جمهوری جدید تصریح کرد: توافقنامه ژنو چون در روز نود و نهم منعقد شد و جزو تعهدات 100 روز اول رئیس جمهور به حساب می‌آمد دقت لازم در برخی مفاد آن به عمل نیامده است و وقتی طرف مقابل تحریم جدید را اجرا می‌کند متاسفانه وزارت خارجه کشورمان نمی‌تواند وضعیت جدید تحریم‌ها را زیر سوال ببرد و به طور کلی به نظر می‌رسد که قصد ورود به این مباحث را ندارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: متاسفانه در ادبیات مسئولان کشورمان در رابطه با بحث هسته‌ای گفتمان زیگزاگی وجود دارد چون یک روز اعلام می‌کنیم که ما غنی‌سازی صنعتی می‌خواهیم ولی روز بعد برخی از مسئولان قوه مجریه می‌گویند که سانتریفیوژ به آرمان ما گره نخورده است.

*غربی‌ها گفتمان‌های متفاوتی را در مورد برنامه هسته‌ای کشورمان می‌شنوند

وی با تاکید بر اینکه سانتریفیوژ یعنی غنی‌سازی خاطر نشان کرد: دولت آمریکا یک بار از مسئولان ایرانی می‌شنود که ایران غنی‌سازی صنعتی می‌خواهد و یکبار هم می‌شنود که غنی‌سازی مهم و جدی نیست چون آرمان ما نیست.

ایزدی گفت:‌ هر فرد منطقی غربی زمانی که این گفتمان‌های متفاوت را می‌شنود متوجه خیلی چیزها می‌شود زیرا وقتی ما می‌گوییم غنی‌سازی صنعتی می‌خواهیم با اظهارات متناقض دیگر مسئولان می‌فهمد که این درخواست به هیچ وجه واقعی نیست و اگر فشار را بر ایران بیشتر کنند می‌توانند خطوط قرمز را جابجا کنند به همین دلیل تا کنون شش دور تحریم‌های جدید را پس از توافقنامه ژنو اجرایی کردند تا ما را به صورت کامل تسلیم کنند.

وی با انتقاد از برخی گفتمان‌های مسئولان اجرایی  کشور اظهار داشت: گفتمان‌های متناقض ضربه شدیدی را به مذاکرات می‌زند و اگر خطوط قرمز در مذاکرات از سوی تیم ایرانی اعلام نشده باشد و طرف مقابل هم آن را نفهمد این موضوع باعث می‌شود که غربی‌ها از ایران درخواست‌هایی داشته باشند که نظام ما به هیچ وجه نمی‌تواند این درخواست‌ها را اجرایی کند.

*گفتمان برخی مسئولان اجرایی کشورمان غرب را وادار به عقب نشینی نمی‌کند

این استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: تلقی برخی افراد این است که اگر گفتمان خود را آبکی کنیم طرف مقابل خوشحال می‌شود و کوتاه می‌آید در حالی که این تفکر به هیچ وجه صحیح نیست. همچنین باعث ایجاد گفتمان زیگزاگی می‌شود و به آینده مذاکرات و موفقیت در آن ضربه می‌زند و باید این ادبیات اصلاح شود.

ایزدی گفت: ‌هدف غرب در قدم اول این است که برنامه هسته‌ای ایران را کند و در قدم دوم آن را متوقف و در نهایت در قدم سوم برنامه هسته‌ای کشورمان را به عقب ببرد و این نکته‌ای است که جان کری وزیر خارجه آمریکا بارها آن را به صراحت گفته است و حتی صبح روز بعد از تمدید توافقنامه ژنو نیز این حرف را مجددا بیان و حتی به اقدامات ایران در این راستا اشاره کرد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با تاکید بر اینکه طبق توافقنامه ژنو خیلی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران متوقف شده و برنامه‌های غرب برای عقب‌گرداندن آن در حال اجراست گفت: غربی‌ها در نهایت می‌خواهند که برنامه هسته‌ای کشورمان حالت کاریکاتوری پیدا کند و این را به عنوان هدف به صورت علنی اعلام کرده‌اند ضمن این که آنها هیچ مشکلی در زمینه کمبود زمان ندارند.

*تحریم‌های جدید برای کشاندن ملت ایران به خیابان است

وی تصریح کرد: ‌تهدید غربی‌ها از وضعیت فعلی برنامه هسته‌ای ایران این است که چون ایران مشمول تحریم‌ها است هر چقدر زمان که بگذرد تاثیر آن برای تسلیم شدن ایران بیشتر است ضمن اینکه هدف بعدی آنها از گسترش تحریم‌ها ایجاد نارضایتی اجتماعی است و این‌قدر تحریم‌ها را ادامه و آن را گسترش خواهند داد که مردم ایران به خیابان‌ها بریزند.

این عضو هیات علمی دانشگاه ایران خاطر نشان کرد: ‌غرب طبق جدول تعیین شده برای کنترل ایران دو برنامه را ارائه داده که اقدام اول برنامه هسته‌ای ایران و قدم دوم تاثیرات تحریم بر روی ایران است ضمنا اینکه غرب منتظر است که برنامه هسته‌ای کشورمان متوقف شود و تاثیرات تحریم را بر روی مردم ایران به وضوح ببیند.

وی با تاکید بر اینکه ایالات متحده در مذاکرات هسته‌ای با ایران معتقد به سیاست برد-‌برد نیست گفت: هیچ نشانه‌ای در طرف آمریکایی وجود ندارد که حق غنی‌سازی هسته‌ای را به ایران دهد.

*برد - برد یعنی اینکه باید غنی سازی در داخل ایران باشد

ایزدی افزود: برد - برد برای جمهوری اسلامی ایران زمانی است که غنی‌سازی صنعتی را در داخل کشور داشته باشد ولی طرف مقابل آن را تا کنون نپذیرفته است.

وی تصریح کرد:‌ تحریم‌های آمریکا علیه ایران به هیچ وجه در دستان قوه مجریه ایالات متحده نیست که آن را لغو کند. چون این تحریم‌ها توسط کنگره تصویب شده است.

این استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: نسبت به آینده مذاکرات شبهات زیادی وجود دارد چون طرف ایرانی همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد مذاکرات گذاشته است و احتمال امتیاز دادن و عبور از خطوط قرمز نظام برای دستیابی به توافق نهایی زیاد است.

*توافق نهایی باید به درد ملت ایران بخورد

وی تصریح کرد: توافق نهایی ایران با 5+1 مبهم است ولی احتمال زیادی دارد که این موضوع صورت گیرد ضمن این که به هیچ وجه معلوم نیست که توافق نهایی به درد ایران بخورد.

ایزدی با اشاره به دعواهای زرگری قوای مجریه و مقننه آمریکا گفت: کنگره آمریکا نقش پلیس بد و قوه مجریه نقش پلیس خوب را بازی می‌کند ضمن اینکه چند ماه پیش 17 روز قوه مجریه توسط قوه مقننه تعطیل شد ولی چون در حوزه ایران اجماعی مبنی بر توقف برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد دعواهای کمتری را بین این دو قوا مشاهده می‌کنیم.

این کارشناس مسائل بین‌المللی افزود: کنگره آمریکا به صراحت قوه مجریه را تهدید کرده است که اگر متن توافق نهایی با ایران مد نظر ما نباشد بودجه بخشی از وزارت خارجه آمریکا را متوقف می‌کنیم پس باید کنگره را در نگاه‌های خود در نظر داشته باشیم.

*کنگره آمریکا می‌تواند سمت و سوی سیاست خارجی آمریکا را تغییر دهد

وی تصریح کرد: نقش کنگره در امور سیاست خارجی آمریکا بسیار زیاد است در حالی که  مجلس شورای اسلامی کشورمان در بحث سیاست خارجی رتبه اول را در زمینه اعمال نفوذ ندارد ولی کنگره اگر بخواهد می‌تواند سمت و سوی سیاست خارجی قوه مجریه آمریکا را تعیین کند.

ایزدی در واکنش به اظهارات برخی مسئولان وزارت خارجه و یا سازمان انرژی اتمی مبنی بر اینکه به دلیل احاطه بر دانش هسته‌ای توقف آن از سوی غرب نمی‌تواند ایران را در مورد برنامه هسته‌ای به عقب برگرداند اظهار داشت: با این که سازمان انرژی اتمی می‌تواند 4 تا شلنگ را به هم وصل کند و غنی‌سازی 20 درصدی را مجددا اجرا کند ولی بهتر است که مسئولان اجرایی کشورمان بدانند که هزینه و وقت زیادی برای غنی‌سازی 20 درصد انجام شده است که این زمان و هزینه را به هیچ وجه نمی‌توان با هیچ برنامه‌ای احیا کرد.

*توقف برنامه هسته‌ای ضرر روزانه برای کشورمان دارد

وی گفت: برنامه هسته‌ای ایران با توجه به برخی اقدامات غربی‌ها و فشارهای آنها به عقب برگشته است زیرا در برخی امور مانند راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید و خیلی از پروژه‌های هسته‌ای کشورمان این موضوع متوقف و خیلی از برنامه‌ها به عقب بازگشته است.

ایزدی در پایان با تاکید براینکه توقف برنامه هسته‌ای منجر به ضرر روزانه کشورمان شده است اظهار داشت: باید برای توقف و عقبگرد برنامه هسته‌ای کشورمان اقدامی قاطع صورت گیرد و صحبت‌های مبنی بر 4 شلنگ برای جبران توقف برنامه هسته‌ای از سوی مسئولان کشورمان اشتباه است.

انتهای پیام/

 

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها