امروز : جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 20
۱۵:۲۷
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 138600
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ساعت ۱۳:۲۶
تعداد بازدید: 133
پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; -زهرا قزیلی: در طول سال ده‌ها جشنواره فرهنگی و هنری در کشور ما فعالیت می کند که برگزاری یا عدم برگزاری ...

پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; -زهرا قزیلی: در طول سال ده‌ها جشنواره فرهنگی و هنری در کشور ما فعالیت می کند که برگزاری یا عدم برگزاری آن‌ ها تفاوت چندانی ندارد زیرا این جشنواره ها جریانی را در کشور به راه نمی اندازد و نکته مهم‌تر این که زمینه ای برای رشد و شکوفایی استعدادها فراهم نمی شود اما جشنواره عمار حکایت دیگری است؛ روایت ناگفته‌هایی از مردم ایران درباره وقایع مختلف در جامعه است و با اکران های مردمی و موفق توانسته با مخاطب - که این روزها دل از سینما کنده و اگر علاقه به دیدن فیلمی برایش مانده باشد آن‌را در شبکه خانگی نمایش جست و جو می کند – ارتباط درست برقرار کند. جشنواره عمار برای رسیدن به یک جشنواره حرفه‌ای فاصله دارد، اما هرسال نسبت به سال گذشته این فاصله کم‌تر می شود . در میزگردی که در پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; با حضور امیر حمیدی (دارنده لوح تقدیر بخش تیزر فیلم)، امیر عباس ربیعی (دارنده فانوس بخش فیلمنامه بلند)، حسین دارابی (کارگردان علمک) و مهدی بادیه پیما (دارنده فانوس بخش پوستر) برگزار کردیم، با توجه به نقاط مثبت فراوانی که در جشنواره وجود دارد و توجه به بخش بلند داستانی در پنجمین دوره برگزاری عمار، تلاش کردیم تا با آسیب شناسی جشنواره و توجه به نقاط ضعف  بتوانیم شاهد جشنواره‌ای پربارتر و موثرتر  در دوره‌های آتی جشنواره مردمی عمار باشیم.

  یکی از اتفاقات مهم جشنواره در بخش فیلمنامه بلند رخ داد که شاهد ارایه آثار از سوی هنرمندان بودیم و امیدواریم فیلمنامه‌ شما که توانست فانوس جشنواره را از آن خود کند ساخته شود.

امیرعباس ربیعی: من به شخصه غافلگیر شدم انتظار نداشتم فیلمنامه مورد توجه قرار بگیرد .در بخش فیلم کوتاه داستانی دو کار ارایه دادم «ولد» و «میتینگ» مردد بودم فیلمنامه را ارایه بدهم یا خیر، زیاد هم امیدوار نبودم زیرا تنها بازنویسی اول روی فیلمنامه انجام شده بود اما خدا را شکر مورد توجه قرار گرفت. نام فیلمنامه «امشب برای همه  بهتر از هزار شب است» این هم برگرفته از داستان است که از شب قدر تا سحر اتفاقاتی حین برگزاری مراسم احیاء  رخ می دهد. قصد دارم در این اثر بگویم خداوند در شب قدر خیر همه را رقم می زند چه انسان هایی که جزء اولیاء الهی یا افراد معمولی و... رقم می زند. اسم فیلمنامه را به دلیل طولانی بودن تغییر خواهم داد. امیدوارم تا جشنواره عمار بعدی فیلم را در جشنواره شاهد باشیم.

پوستر از بخش های مهم ارایه یک اثر به مخاطب به شمار می آید. این بخش مهم تر می شود وقتی قرار است فیلم در اکران مردمی دیده شود. درباره طراحی پوستر برای آثار و دریافت فانوس جشنواره بفرمایید.

بادیه پیما: مهم است که بتوانیم پوستری طراحی کنیم که قابل فهم باشد در پوستر قرار نیست داستان فیلم بیان شود اما باید شمای کلی فیلم باشد این مهم است که پوستر رابطه فیلم و مردم را برقرار کند. من بسیاری از پوستر فیلم های جشنواره قبلی را طراحی کردم و در سایت هم قراردادم و دراکران های مردمی شهرستان ها استفاده می شود.

در طراحی پوستر چه نکاتی برایتان از اهمیت بیشتری برخوردار است و چگونه با اثر ارتباط برقرار می کنید؟

بادیه پیما:اکثر فیلم ها را می بینم یا خلاصه ای از داستان را می خوانم بعد پوستر را طراحی کردم. نمی توانیم یک اسم فیلم داشته باشیم و یک پوستر بزنیم. من سعی کردم از نظر مضمونی به داستان فیلم نزدیک باشد . فیلم «آن مرد خواب بود» که برای آن توانستم فانوس جشنواره را دریافت کنم فیلم را دیدم و در پوستر رویاگونه بودن خواب های این مرد را در پوستر به نمایش بگذارم. در پوستر به محتوای داستان اشاره شده و مهم است که فیلم را دیده باشم.

*عکس مناسب از بچه های جنگ وجود ندارد

پوسترهای بزرگداشت ها را هم شما طراحی کردید.

بادیه پیما:یک ماه قبل از جشنواره مشخص بود که آقایان ده نمکی، شجاعی و آهنگران  بزرگداشت های این دوره خواهند بود من سعی کردم یک وجه مشترک بین شخصیت ها پیدا کنم. جبهه رفتن هر سه بزرگوار نقطه برجسته و مهم برایم بود. ابتدا سعی کردم از عکس های دفاع مقدس این عزیزان استفاده کنم که بسیار کم بود و چون عکس مناسب پیدا نکردیم در تصویرسازی از چفیه استفاده کردم که تداعی کننده رفتن به جبهه آن ها باشد. یک هفته قبل از جشنواره به سراغ آماده سازی پوستر رفتیم زیرا حجم کار در عمار زیاد بود و برای هر یک از پوسترها یک نصفه روز وقت گذاشتم سعی کردم یک عکس مناسب پیدا کنم و روی عکس کار کنم  اتود اولیه را با عکس زدم بعد دیجیتالی انجام دادم.

*فانوس هدیه امام رضا بود

جناب حمیدی برای ساخت تیزر فیلم هایی که جمعیت هدف طیف گسترده ای از مردم هستند چه ملاحظاتی باید صورت گیرد؟

بادیه پیما:بخش تیزر در سینما کمتر دیده می شود البته رشد بسیار خوبی داشته است، اما تشویق های خوبی که در فجر یا عمار و... می شود در پیشرفت آن می تواند اثرگذار باشد. برای تولید تیزر باید دقت لازم صورت بگیرد چون قرار است فیلم را معرفی کند. برای «فرشتگان قصاب» با آقای سلیمی نشست های زیادی داشتیم تا تیزر را آماده کردیم. جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی هم اگر به این مقوله توجه کند بهتر و بیشتر دیده می شد.

از جشنواره مردمی عمار فانوس برای دو  ارایه دو اثر دریافت کردید. برای این جشنواره به طور اخص تیزر ساختید.

 بادیه پیما:خیر. تیزرها را دو سال گذشته ساخته بودم.  اما برای من خیلی خوشحال کننده بود و ذوق زده شدم  که برگزیده جشنواره شدم اصلا انتظار نداشتم . در سفر مشهد بودم آقای دریالعل تماس گرفت و گفت اسم شما خوانده شد و من گفتم چه عجب و ایشان را به عنوان نماینده معرفی کردم تا جایزه را بگیرند. حس خیلی خوبی بود. حس می‌کنم هدیه از سمت امام رضا (ع) بود چون در سفر مشهد بودم.

*نمایش فیلم در مناطق مختلف وظیفه فیلمساز را سنگین می‌کند

جشنواره مردمی عمار پنجمین دوره خود را سپری می کند به عقیده شما چقدر توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند و هنر انقلابی را به درستی معرفی کند.

بادیه پیما: با توجه به حجم زیاد اکران مردمی می توان متوجه شد از لحاظ دیده شدن فیلم ها بسیار موفق بوده است.  5000 اکران کننده در این جشنواره ثبت نام کردند . همین امر باعث می شود که وظیفه فیلمساز سنگین تر شود.

جشنواره عمار مفهوم سینما را تغییرداده است. سینما محدود به مکان و صندلی و پرده در جشنواره عمار نمی شود. در هر جایی که تجمعی وجود دارد فیلم می تواند دیده شود. یک فیلم ساخته شده و اولویت اول این است که دیده شود در یک چادر روستایی، مسجد و... دیده می شود. یک تجربه جالب در اکران های روستایی برای من خاطره شیرینی است. مردم در روستایی برای اکران فیلم امکانات نداشتند خودشان همت کردند و وسایل نمایش فیلم را تهیه کردند. مردم در ساخت فیلم و نمایش آن مشارکت دارند و بسیار جالب است.

*حسن عمار دیده شدن فیلم ها توسط مخاطب است

حمیدی: جشنواره عمار جشنواره جوانی است اما علیرغم جوان بودن بازتاب های خوبی دارد چه در بخش کمی و کیفی. حسن این جشنواره این است که کارها دیده می شود ما جشنواره های متعدد داشتیم – که در صدرش فجر قرار دارد – اما کارهایش به این وسعت دیده نمی شود. کدام جشنواره توانسته آثارش را در روستا به نمایش بگذارد. متاسفم که سینما از مردمی که در شهرستان زندگی می کنند بسیار دور است چه به لحاظ جغرافیا و چه به لحاظ مضمون . عمار مردم را با فیلم بیشتر همراه می‌کند و در فرهنگ دیدن فیلم هم بسیار موثر است. چند روز پیش در سالن جشنواره حاضر شدم و پکیج  سال گذشته را گرفتم و دوستانم از من گرفتند و دیدند بسیار فیلم های خوبی تولید شده است.

*عمار بر پایه اصل سینما بنا نهاده شد

ربیعی: وجه تمایز جشنواره عمار نسبت به دیگر جشنواره ها _ با توجه به این مطلب که ما در کشور جشنواره فیلم کم نداریم _ جنبه مردمی بودن است، نوع اکران از ابتدا مبتکرانه بوده که در حیطه اصل سینما یعنی ارتباط سینما با مردم قرار می گیرد. روندی ایجاد شده بود که سینما را محدود می کرد به جشنواره ها و مخاطبین خاص آن که غالبا مخاطبین خاص یا فیلمسازها هستند یا قشر هنرمند و داوران که قرار است داوری کنند. دیدن فیلم ها در جشنواره ها جای مردم خالی بود، عمار این بستر را فراهم کرد که مردم بتوانند فیلم ها را ببینند. چقدر خوب است که مردم در شهرستان ها یا روستاها که سینما ندارند و امکان دیدن فیلم بلند ندارند اما به راحتی فیلم های عمار به دستشان می رسد و اکران های متعدد در محافل فرهنگی صورت می گیردو چه چیز برای فیلمساز بهتر ا ز این که فیلمش قرار است توسط مردم دیده شود و داوری شود و بازخورد بگیرد.

*دیدن برخی فیلم‌های سینمایی مخاطب را دچار افسردگی می کند/ راه آشتی مردم با سینما ساخت آثار مردمی است

شاید این سوال پیش بیاید که چه فایده ای دارد ، مردم فیلم های کوتاه و مستند عمار  را ببینند؟

ربیعی:اگر حرف دل مردم در فیلم زده نشود مردم فیلم را نمی بینند و فیلم را پس می زنند مثل امروز سینمای بلند  و کوتاه ایران. در جشنواره های کوتاه بدتر از سینمای بلند است. برخی از فیلم ها از مردم کاملا دور است بعضی از فیلم ها که مشکلات مردم را بیان می کند اینقدر با پرداخت بد مشکلات مطرح می شود که وقتی مخاطب از سالن سینما بیرون می آید دچار یک افسردگی ، ناامیدی ... می شود حال مخاطب بد است. مخاطبی که به سینما می رود تا سرگرم شود و تحولی در آن ایجاد شود می بینیم حالش بد می شود و همین عوامل باعث می شود که با سینما قهر کند. مسئولین عدم حضور مردم در سینما را کمبود سالن عنوان می کنند این یک دلیل است اما جشنواره عمار در این زمانه کاری کرد که بگوید دیدن فیلم توسط مردم ربطی به سالن سینما ندارد. اگر فیلمی برای مردم ساخته شود (کوتاه یا بلند) انگیزه فیلم دیدن باعث می شود هر طور  شده فیلم را ببینند. فیلم «شیار143 » در روستاها و شهرهایی که سالن ندارند هم اکران شد و فیلم دیده شد. بهترین راه برای آشتی دادن مردم با سینما این است که فیلمسازان ما مردمی بسازند. این به معنی سطح کیفی پایین فیلم ها نیست بدین معنی است که حرفی که زده می شود حرفی باشد که از دل مردم بربیاید. این خصوصیت مثبت در فیلم های عماروجود دارد. کارگردان شهرستانی دردی را در جامعه اطراف خودش دیده است با یک دوربین این درد را بیان می کند و به جشنواره ارایه می دهد حداقل جمعیت هدف فیلم را می‌توانند ببیند.

*مردم از هنرمندان جلو افتادند

فیلم هایی که در جشنواره عمار به نمایش درمی آید با مسایل روز جامعه و تحولات خارجی یا منطقه تطابق دارد. فیلمساز تحولات را رصد می کند. فیلم ها تلخی های جامعه را بازنمایی می کند اما نقطه امیدی در آن دیده می شود. این امید از کجا می آید؟

ربیعی: باید بپذیریم مردم ایران باهوش هستند و مردم از هنرمندان ما در فهم موقعیت های زمان جلو افتادند. وقتی جشنواره عمار از دل مردم بیرون می آید به دلیل این که مردم با موضوعات روز جامعه پیش می روند از دغدغه مردم صحبت می کند. دغدغه مردم هم چیزی نیست جز آنچه در روز با آن سر و کار دارند و زندگی می کنند. متاسفانه در فیلمسازهای پر سر و صدا در جشنواره های داخلی یا خارجی (بلند و کوتاه) غالب فیلم ها قصه ندارد یا اگر دارد مربوط به امروز نیست و با دغدغه های مردم ارتباط ندارد. حرف مردم در فیلم های بلند سینمایی یا فیلم های کوتاه که در جشنواره ها جایزه می گیرند نیست . غالبا حرف مردم در جشنواره عمار دیده می شود و اگر جز این بود اکران های مردمی اینگونه و پرشور برگزار نمی شد. نکته جالب دیگر این که چقدر زمان از توافقات هسته ای گذشته اما چندفیلم در جشنواره عمار با این موضوع ساخته و نمایش داده شد. این نشان می دهد فیلمساز جامعه را رصد می کند. یا موضوعاتی مانند اقتصاد مقاومتی، غزه و... در آثار عمار دیده می شود.

*مرز سیاه نمایی و نقد

ربیعی:جالب اینجاست که در سینما اتفاقاتی که زمان آن به تاریخ انقلاب بازمی گردد مطرح نشده یا قصه هایی بازگو می شود که قصه های گذشته است و دغدغه امروز مردم جامعه نیست . دغدغه یک قشر محدود است. گاهی اوقات حرف هایی زده می شود که غیر از توهم چیز دیگری نیست. اعتقادم این است که اگر کسی از روی درد فیلم بسازد و عاشق دین و وطن و میهن است و در پایان بعد از دیدن فیلم افسرده شود یا حالش از زندگی به هم بخورد. منتقدترین افراد در تاریخ امیدوراترین افراد به آینده  و اصلاح جامعه هستند که اگر نبودند نقد نمی کردند. همین مرز بین سیاه نمایی و نقد است. گاهی اوقات فیلمساز دردی را مطرح می کند که درد نیست شاید بن بست شخصی خودش را انتقال می دهد یا سوالاتی که برای خودش حل نشده را مطرح می کند و باید جلوی این فیلم ها گرفته شود و مردم این فیلم ها را نمی بینند.

*جشنواره های خارجی به ساخت فیلم‌های تلخ دامن می‌زنند

حمیدی: جالب است وقتی با یک فیلمساز فیلم کوتاه صحبت می کردم می گفت من حالم بده و فیلمم این گونه ساخته شده است. اما این فیلمساز باید این فیلم را باید برای خودش بسازد در حالی که من به شخصه حالم خوب است. فیلمساز یک رسالت دارد و باید یک نگاه امیدوارانه به مخاطب القاء می شود. در مستندی که در دفتر آوینی کار می شود به نام «بررسی طبقه متوسط در سینما» سینما را بعد از انقلاب تا سال 88 بررسی شده فیلم هایی با چه ماهیت هایی ساخته شده و تاثیر منفی در جامعه دارد. در جشنواره های بین المللی هم به ساخت بیشتر فیلم های تلخ دامن می زنند و کارگردان ها را تشویق می کنند که فیلم تلخ بسازند در حالی که هالیوود اسطوره سازی می کند و تلاش می کند حماسه را دوباره زنده کنند اما ما تلاش می کنیم جامعه را ناامید کنیم .

بادیه پیما: عمار قالب های تعریف شده را تغییر داده است. دانش آموزی که مشکلی را در مدرسه احساس می کند با یک دوربین آن را به تصویر می کشد و به جشنواره می فرستد که امسال بخشی به عنوان بخش فیلم ما توانست پذیرای این دسته از فیلم ها باشد. جشنواره عمار توانسته در این زمینه استعدادیابی کند کاری که بسیاری از جشنواره از عهده اش برنیامدند.

*عدم نمایش فیلم های جشنواره ها فیلمساز را بی انگیزه می‌کند

ساختار شکنی در ساخت فیلم وجود دارد اگر اکران مردمی به این ساختارشکنی اضافه نمی شد ممکن بود جشنواره عمار موفق نباشد، در نظم پیش ساخته جشنواره ها آثار دیده نمی‌شود.

ربیعی: همین امر باعث شده فیلمساز کوتاه بی انگیزه باشد و هر سال نسبت به سال گذشته به لحاظ کیفی افت می کند. سال اول با یک انگیزه آمده و زحمت کشیده و برخورد سرد در حوزه اکران با آن ها برخورد می شود سرد می شود.

از بابت نمایش فیلم ها خیال بچه هایی که حتی فیلم های پرخطا در آثار اول و دوم می سازند راحت است زیرا فیلم در سراسر کشور دیده می شود و کارها را اصلاح می کنند اما یک نکته وجوددارد اگر برای فیلم های به نمایش درآمده در عمار برنامه ای نداشته باشیم دچار رکود و رخوت خواهیم بود.

بادیه پیما: سایت عمار پرتال است. دبیرخانه هم فعال است. برخی از فیلم ها پکیج شده و متناسب با موضوع برای مکان های مختلف طبقه بندی شده است. بسیاری  از فیلم هایی که مناسب است هر هفته نشست فیلمسازان  و نقد و بررسی برای آن ها  برگزار می شود.

*باید به تکنیک و زبان سینما مسلط شویم

به عنوان نمونه «پوستین وارونه» درباره انجمن حجتیه ساخته شد در جشنواره بازخورد هایش آمد اما ما نتوانستیم فیلم را به دست بیاوریم. بعد از سالها اعضای انجمن حجتیه به یک اثر جوابیه دادند اما ما نتوانستیم آن را تهیه کنیم و حداقل برای جمعیت هدف به نمایش بگذاریم. موضوع مهمی بود باید فکر کنیم که در شبکه نمایش خانگی آثار را توزیع کنیم. شاید وظیفه جشنواره نباشد اما باید به ادامه عمار فکر کرد. به جای این که دو یا سه ماه محصول ارایه شود با طراحی درست 12 ماه محصولات درست ارایه شود.

حمیدی: بهتر است اکران در فضای مجازی صورت بگیرد. سایت تخصصی در زمان بندی خاص یک تعداد فیلم را   برای مخاطب قرار دهد تا بتواند آن را به صورت رایگان Downlowd  کند .

دارابی: بهتر است آثار بهتر و بیشتر در دسترس مخاطب قرار بگیرد. من هم این مشکل را داشتم البته در جشنواره های دیگر این مشکل بیشتر دیده می شود. مثلا در جشنواره رشد این معضل را به عینه حس کردم. گفتند پکیج می دهیم اما امکانش میسر نشد و حیف است که یک هفته یا ده روز جشنواره برگزار می شود و تمام می شود و فیلم ها به آرشیو سپرده می شود.

*فیلمساز عمار باید به بدنه حرفه‌ای سینما وارد شود

دارابی:جشنواره عمار  فرای یک جشنواره است و جریان ساز است و می تواند در اصلاح مشکلاتی که در سینما وجود دارد کمک کند مردمی بودن یک نقطه مثبت پررنگ است که شکاف میان مردم و سینما را کمتر می کند. مردم ما یا با سینما قهر هستند یا در محل زندگی شان اسمی از سینما برده نمی شود از سوی دیگر ارزش هایی که دغدغه مردم است در آثار عمار دیده می شود. فیلم ها باید در دسترس تر باشد . خوب است که کارهای اول را در این جشنواره تجربه می کنند اما باید فیلمساز نسبت به سال گذشته پیشرفتی داشته باشد. در عمار به لحاظ محتوا از ارزش های خوبی صحبت می شود اما به لحاظ کیفیت باید دقت کنیم. باید حواسمان باشد به لحاظ تکنیک و زبان سینما مسلط باشیم جبهه مقابل ما در کشور خودمان یاکشورهای دیگر افراد قوی هستند به لحاظ تکنیک، نگارش فیلمنامه و فرم بسیار قوی هستند و کار کردند. غایت فیلم ها تنها جشنواره عمار نیست. فیلمسازهای عمار باید به این نکته دقت کنند که باید وارد سینمای حرفه ای شودو در جریان بدنه اصلی سینما وارد شود اگر بخواهیم مقابله کنیم باید حرفی در سینمای حرفه ای برای گفتن داشته باشیم. اگر فیلمساز نسبت به سال گذشته پیشرفتی نداشته باشد افت به شمار می آید.باید جشنواره دوره های فیلمسازی بگذارد و تشویق کند که سطح کیفی آثار بهتر و بالاتر برود. به لحاظ کمی و محتوایی جشنواره خوب است اما به لحاظ فرم و تکنیک دقت کنیم.

فیلم‌های عمار در کشورهای دیگر هم اکران دارد؟

بادیه پیما: سال گذشته در فلسطین اکران داشت امسال علاوه بر فلسطین قصد داشتند در افغانستان هم اکران داشته باشند که محقق نشد.

*به بهانه مردمی بودن نباید از تخصص دوری کنیم/ خطر تبدیل شدن عمار به جشنواره محفلی

به عقیده شما خطری که جشنواره عمار را تهدید می کند چه می تواند باشد؟

ربیعی: دو خطر برای جشنواره عمار در آینده احساس می کنم. مردمی بودن عمار نباید برای مسئولین برگزاری بهانه ای باشد که در روش اداره کردن جشنواره  و انتخاب فیلم ها از تخصص دوری کنند. باید در همه بخش ها با روش تخصصی دنیا جلو برویم. فضا را به گونه ای  فراهم کنیم که فیلمساز احساس امنیت نکند که هر فیلمی بسازد در عمار نشان داده می شود. باید پیشرفت داشته باشد. متاسفانه بی نظمی در عمار شاهدیم ناگفته نماندکه جشنواره عمار جوان است شاید اگر پنجمین دوره این جشنواره را با فیلم کوتاه تهران مقایسه کنیم چیزی کم ندارد. در حوزه داستانی اگر قرار است مردمی باشد در نوع مخاطب فیلم ها هم باید مردمی بودن را لحاظ کنیم. سینمای داستانی زبان مشترک میان همه مردم است همانطور که هالیود فیلم می سازد شاید به لحاظ ایدئولوژی ما با آن مشکل داشته باشیم اما داستان جذابیت درام و قصه را لحاظ کرده است زیرا بر اساس اصول داستانگویی بنا شده است . فیلم ها باید متمرکز براساس اصول سینمای قصه گو ساخته شود و با این کار تمام طیف های جامعه مخاطب فیلم عمار خواهند شدواگرنه عمار به  جشنواره محفلی تبدیل می شود. مخاطب ممکن است با نوع تفکر فیلمساز همراه نباشد اما وقتی اصول قصه گویی درست لحاظ شود داستان آن مخاطب را هم درگیر خواهد کرد.اعجاز سینما این است که حرف هایی را با زبان سینما درست بزنیم در ضمیر ناخودآگاه مخاطب تاثیر می گذارد. اگربه درستی به زبان سینما مسلط شویم مخاطب ما مثل بیمار بیهوشی است که متوجه نمی شود چه اتفاقی می افتد زیرا درام و قصه را می بیند. باید در زمینه داستانگویی پیشرفت کنیم. فیلم های موفق عمار می بینیم مخاطبینش محفلی هستند زیرا مخاطب را نتوانسته درگیر کند. محتوا بر فرم قصه گویی غلبه کرده است.اگر بخواهیم ماندگار باشیم و مردمی بودنمان را اثبات کنیم باید به زبان سینما تسلط پیدا کند.

*اهالی رسانه و فیلمسازان باید خودشان رابا عمار همراه کنند/ عمار موجی است که نمی توان جلوی آن را گرفت

ربیعی: از سوی دیگر عمار رویداد بزرگی است اما برخی از خبرگزاری های تخصصی سینما به این رویدد نمی پردازند. خبرگزاری ها در جزئی ترین مسایل هنرمندان دخالت می کند اما حرفی از عمار نزده است. فقط متاسفانه حاشیه سازی میکنند .فیلمسازها و اهالی رسانه  باید بپذیرند با سیر صعودی که عمار در حال  پیشرفت است باید خودشان را با عمار همراه کند زیرا تنها جشنواره ای است مردم آثار آن را می بینند. امیدوارم فیلمسازان عمار این قدر پیشرفت کنند که جشنواره های دیگر نتوانند از کنار فیلم‌های برگزیده شده عمار به راحتی عبور کنند و در جشنواره هایشان دیده و برگزیده شود.

دارابی: پوشش رسانه ای جشنواره ها از اهمیت خاصی برخوردار است که درباره جشنواره عمار امسال اتفاق خوبی در خبرگزاری ها رخ داد. انشاءالله بیش از پیش باشد و رسانه هایی مانند رادیو و تلویزیون هم به کمک بیایند. امیدوارم جشنواره همین گونه که نقاط ضعف را از بین می برد حرکت کند به گونه ای  که نتوانند آن را انکار کنند. و خودشان را به ندیدن و نفهمیدن بزنند. عمار موجی است که نمی توان جلوی آن را گرفت.

*مسئولین ارشاد به جشنواره عمار بی توجه‌اند

ربیعی: متاسفانه وزارت ارشاد، سازمان سینمایی هیچ اشاره ای به جشنواره عمار نکردند. توقع می رفت وزیر ارشاد در جشنواره حضور پیدا کند، سازمان سینمایی پیامی بدهد. در شرایطی که عمار به سینما  کمک می کند. دولت ما جدای از مردم نیست عمار به سینمای ایران خدمت می کند و مردم را با سینما آشتی می دهد اما دوستان توجهی ندارند.

*جو غالب در سینما اجازه توجه مسئولین به عمار را نمی‌دهد/ عوامل حرفه‌ای سینما  می‌ترسند در فیلم های عمار کار کنند

دارابی: مسئولین هم در اجازه اکران به برخی فیلم ها و یا ارایه پروانه ساخت  به تعدادی از فیلم ها که با تمام ارزش های ما در ضدیت است باید دقت کنند .گویا مسئولین می ترسند اقبالی به جشنواره عمار نشان دهند که مبادا مورد هجمه قرار بگیرند. اما این جشنواره بزرگتر هم خواهد شد و مسئولین مجبور هستند که به جشنواره عمار اقبال نشان دهند و به قول معروف «رو سیاهی به زغال خواهد ماند». سینمای غالب در کشور مااینقدر جو عجیبی را ایجاد کرده است که چه بسا بسیاری از عوامل سینما و فیلمسازها اینقدر تحت تاثیر هستند که جرات فعالیت در فیلم های عمار را ندارند. افرادی از بدنه تخصصی سینما فعالیت دارند و جزء عوامل سازنده فیلم های عمار هستند اما به دلیل جو حاکم بر سینما از انعکاس نامشان در لیست عوامل ممانعت می کنند و از نام مستعار استفاده می کنند. ترس و وحشت از این که دیگر نتواند کار کنند. این ها همه طبل توخالی است.

* پای اعتقاداتمان محکم بایستیم/ عمار جوی سینما ی ایران را تغییر می‌دهد

دارابی:این خطر برای ما جدی است که ما در زمین آنها بازی نکنیم  ما  در مواردی که به آن معتقدیم اصرار بورزیم و شهید آوینی را باید الگو قرار دهیم که درآن جو وحشتناک کار خود را انجام داد. در حالی که ایشان را تمسخر می کردند علیه ایشان کار ساختند او پای حرفش ایستاد و کوتاه نیامد . بچه هایی که امروز کار می کنند بر اساس تفکرات ایشان  فعایت می کنند و دنباله رو ایشان هستند.شهید آوینی استقامت کرد و امروز  استقامت ایشان جواب داد. ما باید پای اصولمان بایستیم. با همکاری و تذکر به یکدیگر از مواضع مان کوتاه نیاییم و نترسیم و کار را ادامه دهیم اینقدر قوی بشویم که نتوانند کاری انجام دهند. من به شخصه آینده عمار را روشن می بینم .مجموعه عمار، باشگاه فیلم سوره، اوج، شبکه افق و... همه می توانند کار کنند که قطعا  ارزش های غایب این همه سال در کشور ما بازنمایی شود.  عمار راهی را شروع کرده که نقطه روشنی است که جو سینمای ایران را تغییر دهد و سینمای ایران حرف های مردم را بزند و مردم و ارزش های آن‌ها را ببیند.

حمیدی: به عقیده من استعدادهای خوبی در شهرستان ها وجوددارد اما امکانات نداشتند بار آموزشی کمتری نسبت به شهرهای بزرگ مثل تهران دارد. عمار باید تلاش کند تا زمانی که به سمت کیفیت می رود بچه های شهرستان را به فراموشی نسپارد. به نظرم کلاس های آموزشی که تداوم داشته باشد می تواند بسیار موثر باشد.

بادیه پیما: آموزش برای سطح ارتقاء کیفی کارها باید دنبال شود. نکته دیگر امیدوارم عمار مختص سینما نباشد در بخش تجسمی، تئاتر و هنرهای دیگر هم عمار ورود کند.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار