امروز : جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 28
۱۲:۲۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 139147
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ساعت ۱۱:۱۹
تعداد بازدید: 18
به گزارش خبرنگار حوزه احزاب پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، شاید زیارت حرم امام رئوف فرصتی بود برای جاماندگانی چون منی از حضور در کاروان عشق ...

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، شاید زیارت حرم امام رئوف فرصتی بود برای جاماندگانی چون منی از حضور در کاروان عشق کربلا، روز اربعین بود که برای گفت‌وگو با سخنران اصلی 9 دی سال 88 وارد مشهد مقدس شدم، جمعیت حاضر در حرم خارج از حد تصور بود، قرار ما نماز ظهر و عصر 21 صفر در محل کارش بود. با رویی گشوده و مهربان میزبانمان شد و بیش از زمان مشخص شده پذیرایمان بود.

امام جمعه مشهد در این گفت‌وگو پس از بررسی ابعاد حماسه 9 دی، (مشروح آن از اینجا قابل مشاهده است)  ضمن تشریح جایگاه و کارکرد مجلس خبرگان رهبری در نظام جمهوری اسلامی به فعالیت اصلاح طلبان برای مجلس خبرگان آینده اشاره و تاکید کرد: سیاست زده کردن مجلس خبرگان انحراف است و این مجلس جناحی نبوده و نیست.

آیت‌الله علم الهدی ضمن اشاره به دیدارش با آشنا مشاور رئیس جمهور و توصیه به او درباره کنار نگذاشتن لباس روحانیت، به مواضع چندی پیش حجاریان و جلایی پور درباره رویکرد حضرت امام (ره ) پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: سخن آنها نشان می‌دهد امامت را نمی‌شناسند. 

مذاکرات هسته‌ای و بحث‌هایی درباره تامین امنیت کشور پس از مذاکرات از دیگر مباحثی است که امام جمعه مشهد درباره آنها موضع خود را تبیین کرد. 

مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:





*«اقلیتی» درصدد تغییر اوضاع خبرگان به نفع یک گروه اند

فارس: مطرح است اصلاح طلبان با استراتژی فتح سنگر به سنگر در اندیشه تصرف مجلس خبرگان هستند و لیدرهای اصلاحات معتقدند باید جامعه را نسبت به انتخابات مجلس خبرگان رهبری حساس کنیم، نظر شما درباره اقدامات و توفیقات شان در این زمینه چیست؟

آیت الله علم الهدی : درخصوص توفیقات نمی‌توان پیش‌بینی کرد چراکه مردم خیلی قابل پیش‌بینی نیستند از طرفی جریان‌هایی در کشور ظهور و بروز پیدا می‌کنند که مسائل شفاف و روشن را کنار زده و ابهاماتی ایجاد و یا جریان‌های دور از عرصه را وارد نظام می‌کنند لذا این مسئله پیشرفت خیلی قابل پیش‌بینی نیست چرا که یک جریان اقلیت جدا از نظام هستند که به دنبال فرصتی برای اعلام حضور و تغییر اوضاع به نفع یک گروه اند.

*سیاست زده کردن مجلس خبرگان انحراف است 

فارس: چرا می‌خواهند مردم را نسبت به انتخابات خبرگان حساس کنند؟

آیت‌الله علم الهدی: اولاً باید برای مردم روشن شود که وظیفه مجلس خبرگان مسئله تکلیف شرعی است. ثانیا اینکه ما بیاییم و خبرگان را هم دچار سیاست‌زدگی کنیم خودش اول انحراف است، خبرگان سیاست‌زده نیست و مردم به فرموده امام زمان (عج) شرعا مکلف هستند در امورشان به حجت امام زمان (عج) رجوع کنند.

طبق روایت امام عسگری (ع) مردم باید از حجت امام زمان(عج) تقلید کنند بنابراین طبق توقیع شریف امام زمان (عج) موظفند در جریان مدیریت نظام و جامعه‌شان به حجت امام زمانشان رجوع کنند. مجتهد جامع‌الشرایطی که شرایطش در روایت امام عسگری (ع) ذکر شده است حجت امام زمان(عج) است حالا اگر مجتهد جامع‌الشرایط متعدد شود  طبیعی است مردم هم در مسائل اجتماعی نمی‌توانند هر کدام فردی عمل کنند و باید به یک نفر رجوع کنند لذا هر کس که از نظر مردم ارجحیت بیشتری داشته باشد می‌تواند اقامه حکم کند و از سوی آنها مکلف به انجام تکلیف شرعیشان می‌شود و این گونه اعضای خبرگان تشکیل می‌شود.

*مجلس خبرگان وابسته به حزب و جناح خاصی نیست

خبرگان از طرف مردم عهده‌دار سه وکالت می‌شوند: اول بیعت با مجتهد جامع‌الشرایطی که ارجح‌تر از بقیه فقها است، دوم نظارت بر ثبوت شرایط در مجتهد جامع‌الشرایطی که به عنوان ولی فقیه انتخاب شده است و وکالت سوم این است که اگر شرایط در وی سقوط کرد از طرف مردم مکلف به قطع این بیعت و موظف به انتخاب دیگر هستند لذا بر همین اساس مجلس خبرگان یک تشکیلات شرعی است که باید به وظیفه دینی مردم عمل کند و سیاست‌زده نیست و نمی توان آن را  به حزب و جناح خاصی نسبت داد.

طبق این وظایف مجلس خبرگان نقشی در اجراء ندارد و تمام نظارتش بر اساس همین شرایط است البته باید به این نکته نیز تاکید کنم که اعضای آن تنها موظف به نظارت بر عملکرد ولی فقیه هستند و در صورتی که یکی از اقدامات ایشان را نمی پسندیدند، نمی‌توانند وی را مواخذه کنند زیرا ولی فقیه برای اعضای خبرگان نیز چنین حکمی دارد و تنها در صورتی می‌توانند بیعت را قطع کنند که شرایط ذکر شده در رهبری سقوط کند.

فارس: باتوجه به سرمایه گذاری اصلاح طلبان برای مجلس خبرگان رهبری آینده لطفاً کمی درباره کارکردهای این مجلس توضیح دهید. 

آیت الله علم الهدی: عده‌ای کارکرد مجلس خبرگان را متوجه نیستند و فکر می‌کنند آنها می‌توانند رهبری را مواخذه کنند در صورتی که چنین نیست و به قول مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی، «نظارت بر رهبری صیانت از رهبری است».

فارس: پس جریانات نمی‌توانند مجلس خبرگان را سیاسی کنند؟

آیت‌الله علم الهدی: خیر نمی‌توانند فرض کنید کل خبرگان هم با رهبری مسئله داشته باشند، در اینجا هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند چراکه ما نمی توانیم در مقابل حکم مجتهد جامع‌الشرایط اقدامی کنیم.

فارس: اینها معتقدند مجلس خبرگان آینده رهبرساز است.

آیت‌الله علم الهدی: آنها نمی توانند رهبر فاقد شرایط تعیین کنند، اینها خیال می‌کنند در نظام جمهوری اسلامی هم مثل لیبرال دموکراسی به مجرد حضور در قدرت می توانند همه مقامات را از بالاترین جایگاه تا مقامات میانی و سطحی تغییر داد اما واقعیت این نیست.

* می خواهند جمهوری اسلامی را تبدیل به لیبرال دموکراسی کنند

آیت‌الله علم الهدی: نظام جمهوری اسلامی ولایی و الهی است یعنی هر زمان که نظام جمهوری اسلامی بخواهد چنین سبقه ای پیدا کند آن لحظه زمانی است که از دین جدا شود و در این صورت از مردم نیز جدا خواهد شد لذا دوامش آنقدر طولانی نیست بنابراین این افکار تنها در ذهن این جریان می‌گذرد و به خیال خودشان اگر زد و بندی هم با خارج داشته باشند می‌توانند به نام جمهوری اسلامی بساط حکومت لیبرال دموکراسی ایجاد کنند اما خون شهدا نمی‌ گذارد این اتفاق بیفتد.

فارس: به بحث خبرگان اشاره کردید؛ بحثی با آقای مطهری در این زمینه داشتید و واکنشی هم به نامه ایشان نشان دادید، در صورت تمایل در این خصوص صحبت بفرمایید.

آیت الله علم الهدی: بنده در مشهد جلسه تفسیر داشتم و برخی پرسش هایی درباره خبرگان، رهبری و مخالفت با رهبری مطرح کردند من نیز پاسخ آنها را دادم؛ آقای مطهری درباره پاسخ های من نامه ای نوشتند و سخنرانی کردند در صورتی که سوال اصلا درباره ایشان نبود، خبرنگاران هم در حاشیه مراسم چهلم آیت‌الله مهدوی کنی در این خصوص سوالاتی مطرح کردند و من پاسخ آنها را دادم.

* به آقای آشنا به خاطر درآوردن لباس روحانیت اعتراض کردم

فارس: در دیداری که با آقای آشنا داشتید، نقل قولی منتشر شده بود که به ایشان به خاطر درآوردن لباس روحانیت اعتراض کردید.

آیت الله علم الهدی: دوستی بنده و آقای آشنا به سال‌های قبل که ایشان در دانشگاه امام صادق(ع) مشغول به تحصیل بود و بنده مسئول دانشگاه بودم بر می گردد، ایشان در دانشگاه معمم و ملبس به لباس روحانیت شد اما لباس روحانیت را درآورد و بنده نیز اعتراض کردم که چرا این کار را کردید و آقای آشنا در پاسخ گفتند «کاری که من انجام می‌دهم تناسبی با لباس روحانیت ندارد نه پیش نمازم نه منبری و کاری که کسوت روحانیت داشته باشد را ندارم پس چه ضرورتی دارد که این لباس خدمت را بپوشم.»





فارس: در ماه‌های اخیر آقای جلایی‌پور در دفاع از مصاحبه آقای سحرخیز که گفته بود خیلی از اصلاح طلبان بر خلاف اول انقلاب دیگر علاقه‌ای به آقای خمینی(ره) ندارند، گفته بود باید از امام بیاموزیم که در شرایط هرج و مرج انقلابی گری را کنار گذاشتند و قانون گرایی کردند؛ آقای حجاریان هم در صحبتی عنوان کردند که حرکت ائمه پس از عاشورا عاقلانه‌تر شده بود؛ تحلیل شما در خصوص این روند اظهار نظرها چیست؟

آیت الله علم الهدی: این آقایان گاهی حرف‌هایی می‌زنند که اصل مبانی فکری آنها را زیر سوال می‌برد سخنان حجاریان نشان می‌دهد امامت را نمی‌شناسد، جریان ولایت، امام (ع) ولایی و خدایی است و اینها مظهر اجرای حاکمیت الله در میان مردم هستند و رسالت اصلی آنها توسعه دین خدا و هدایت مردم است لذا رسالت ائمه با هم قابل مقایسه نیست.

همه ائمه با یک رسالت آسمانی آمده‌اند و بحث سیاست، مدیریت و خلافت یک هزارم پهنه ولایت آنهاست؛ خداوند قرآن را کتاب هدایت می نامد و رسول‌الله نیز می‌فرماید دو چیز را در میان شما امانت می‌گذارم، اول قرآن و دوم عترتم را لذا امامت از جنس قرآن است. رسالت قرآن و امامان، هدایت است؛ امام یک حاکم و سیاستمدار نیست و نمی‌توان آنها را ارزیابی کرد این حرف‌ها دلالت بر این حقیقت دارد که مبانی اعتقادی آنها اصلی نیست و برداشت مشخصی است و همین مبنای فکری آنها قرار گرفته است و عقاید اصیل و ناب دینی وابسته به وحی در ذهن آنها شکل نگرفته است. دقیقا امام‌شناسی هم از همین موضع است.

*عظمت فقهات مجتهد ربطی به نقش‌آفرینی وی در عرصه سیاست ندارد 

یادم می آید قبل از پیروزی انقلاب با یکی از اعضای مجاهدین خلق مباحثه داشتم، او به من می‌گفت چرا مردم مقلد آقای خویی و امام (ره) می‌شوند و مقلد آقای طالقانی نمی‌شوند، در پاسخ گفتم تقلید مردم بستگی به عظمت فقهات مجتهد و قدرت اجتهاد ایشان دارد و ربطی به نقش‌آفرینی وی در عرصه سیاست ندارد ممکن است فردی مرجع تقلیدش را از نظر موضع‌گیری سیاسی قبول نداشته باشد اما موضوع تقلید امر دیگری است.

متاسفانه برخی امام خمینی (ره) را از همین دیدگاه می‌بینند، مثل منافقین آقای طالقانی را به امام ترجیح می‌دادند، زیرا شناختشان نسبت به ایشان به عنوان حاکم شرع و مرجع تقلید ـ که ولایتش را از بقیه‌الله گرفته و مسئول اجرای احکام الهی است ـ کافی نبود اما آنها این افکار را قبول نداشتند و امام برایشان در حد یک لیدر سیاسی بود که برخی اعمالش را می‌پسندیدند و مخالف برخی از آراء و تصمیماتش مثل رویارویی با آمریکا بودند. یک عده که حتی درباره فتاوی امام(ره) هم اظهارنظر می‌کردند و ایشان با سعه‌صدر تحمل می‌کردند.

مسئله اصلی این است که امام حجت زمان(عج) است و اینها مبانی اعتقادی نظام ما است و اگر این مبانی را از مردم بگیرند آنها یک قدم با نظام هماهنگ نمی‌شوند و مثل آمریکا فقط 20 درصد آن هم به خاطر اهداف سیاسی و مادی در رای‌گیری شرکت می‌کنند.





*ولی فقیه فقط رهبر سیاسی نیست 

فارس: تفاوت ماهوی نظام سیاسی جمهوری اسلامی و سایر نظامات سیاسی دنیا را چطور تحلیل می کنید؟

آیت الله علم الهدی: مردم با این نظام اسلامی همگام هستند چراکه مرجع تقلیدشان که نایب‌امام زمان (عج) است در راس آن قرار دارد و به این امر افتخار می‌کنند، متاسفانه برخی از این آقایان سیاسی هم مثل آمریکا در جریان این مقوله نیستند و از همینجا ضربه می‌خورند و مقام معظم رهبری را با ملک عبدالله، رئیس‌جمهور فرانسه و ... مقایسه می‌کنند و از این غافل هستند که ایشان فقط رهبر سیاسی نیست حتی افرادی کاریزما بودن امام را عامل موفقیتشان می‌دانند در حالی که هیتلر هم کاریزما داشت؛ برخی نقطه سلطه و نفوذ امام در مردم را عین قدرت سلطه هیتلر بر ارتش آلمان می‌دانند و امتیاز هر دوی آنها را خاصیت کاریزمایی می‌پندارند، گویندگان این سخنان از واقعیت این موضوع که همان وحی و وابستگی‌های دینی ما است غافل هستند متاسفانه این سیاسیون هم دین و مطالعات دینی شان را رها کرده‌اند و به همان افکار تاکید دارند و اینقدر به این اندیشه‌ها تکیه کرده‌اند که اصل موضوع برای آنها پنهان شده است و مبین این مطلب است که نه امام حسین(ع) را می شناسند نه ائمه دیگر را.

در همین راستا در زیارت جامعه می‌خوانیم «خلقکم الله انوارا» خداوند شما را نور آفرید شما را گرداگرد عرش حق در حال چرخش هستید خدا بر ما منت گذاشت که به شکل آدم ظهور کردید.

فارس: بعد از تمدید مذاکرات، آقای ظریف صحبتی داشته اند مبنی بر اینکه پس از مذاکرات امنیت کشور بیشتر شد حالا سوال اینجاست براساس اقتدار نظامی بود که این مذاکرات انجام شد یا بالعکس؛ هم زمان با آن نیز اخباری در خصوص اختلاس 12 هزار میلیاردی و بعد هفت هزار میلیاردی مطرح شد، به نظرتان چرا مسئولان شفاف سازی نمی کنند و در مورد محاکمه متهمان اقدامی انجام نمی شود؟

آیت الله علم الهدی: در خصوص مذاکرات ما ولایت‌مدار هستیم، معنی ولایت‌مداری هم این نیست که درباره امور مختلف و سیاست رای و نظر نداریم بلکه منظور این است که در عرصه اظهار و رفتار سیاسی همه درک‌ها و فهم‌های خود را کنار می‌گذاریم و تابع ولایت می‌شویم. دقیقا در جریان مذاکرات ما هم دلیل و بینش داریم و همه آنها را با دلیل اثبات می‌کنیم اما در این خصوص پایبند نظر مقام رهبری که فرمودند من با مذاکرات موافقت کردم و با تمدید آن هم موافقم، هستیم بنابراین همه تحلیل‌ها و بینش هایمان را کنار می‌گذاریم و تبعیت می‌کنیم و به مصلحت ایشان پایبند هستیم.

*نتیجه مذاکرات به نفع ما نبوده است 

وقتی مقام رهبری مذاکره‌کنندگان را تایید می‌کنند ما هم موظف به همین امر هستیم و حق تخطئه نداریم؛ اما اگر بخواهیم به عنوان یک آدم خارجی تحلیل کنیم می‌بینیم ما اورانیوم غنی شده 20 درصد را از دست داده‌ایم. 20 درصد از تکمیل ساختمان آب سنگین اراک مانده بود که به واسطه این مذاکرات فعالیت این شهرک عظیم صنعتی ـ که مهم‌ترین برد ما بود ـ متوقف شده است.

*سید الشهدا در مقابل «امام حسین هراسی» یزید تسلیم نشدند

 از آن طرف تحریم‌ها هم لغو نشد و تنها ادعا دارند ایران‌هراسی که در دنیا ایجاد شده  از بین رفته است؛ یعنی ما باید این همه سرمایه گذاری کنیم که دنیا از ما نترسد همین ایران‌هراسی که می‌گویند یزید هم امام حسین‌هراسی راه انداخت و اعلام کرد امام حسین(ع) می‌خواهد بیاید و فتنه کند ولی مگر سیدالشهدا اهمیت داد و از راه خود بازماند؟

البته به نظر من ایران‌هراسی هم به قوت خودش باقی است فرض می کنیم این هم درمان شد اما واقعا می‌ارزید دشمنی آمریکا هم که بیشتر شد و اینطور که جمع بندی می کنیم می بینیم نتیجه کار به نفع ما نبوده البته این که پشت پرده مذاکرات چه بوده است ما خبر نداریم.

از آن طرف هم می گویند سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه گذاری به مملکت ما آمده اند که آن هم در حوزه خودرو است که قرار است در ویران کردن اقتصاد ما قدم بردارند. اما در مقابل آمریکا فناوری هسته‌‌ای را متوقف و مشکلش را با کشورهای منطقه و اسرائیل حل کرد و محبوبیتش را در بین مردمش بیشتر کرده است چراکه می‌گوید بدون اینکه امتیازی به ایران بدهیم و تحریمی را لغو کنیم فعالیت هسته‌ای آنها را هم متوقف کردیم.





*پرداخت سه و نیم میلیارد دلار نتیجه مذاکرات است

پرداخت ماهانه 700 میلیون دلار هم در مقابل 100 میلیارد ثروت بلوکه شده ما مبلغ قابل توجهی نیست و جمعا سه و نیم میلیارد می شود و این نتیجه مذاکرات است.

در مسائل اقتصادی هم برادران ما در دولت بدانند این مردم باهوش و از رشد سیاسی مطلوبی برخوردار هستند که از همه دنیا بیشتر است، بعنوان مثال وزیر اقتصاد می‌گوید 12 هزار میلیارد اختلاس شده بعد رئیس بانک مرکزی می گوید70 میلیارد، شخص اول اقتصاد مملکت که تمام زمام اقتصاد دستش است یک چیز می گوید و مقام مسئول دیگر حرف دیگری می زند مگر می شود وزیر نفهمد که 70 میلیارد در گردش مالی می‌شود 12 هزار میلیارد این حرف در کجای دنیا قابل قبول است که مردم ما بپذیرند بنابراین این مردم تنها به احترام دین و سپس رهبری که مظهر دین است به نظام علاقه دارند و به سیاستگذاران احترام می‌گذارند.

*امنیت کشور ربطی به مذاکرات ندارد 

فارس: در خصوص صحبت آقای ظریف که مذاکرات امنیت کشور را تامین کرده ارزیابی شما چیست؟

آیت الله علم الهدی: قاعدتاً مذاکرات امنیت را تحت تاثیر قرار نداده است، نه دشمنی آمریکا و سایر هم پیمانانش با ما کمتر شده و نه اسلحه دادنش به عربستان کاهش یافته و نه تغییری در فتنه ها و توطئه هایشان صورت گرفته و نه در سوریه و عراق اتفاقات عوض شده است، امنیت موجود هم به برکت خون شهدا و نیروهای نظامی است که در کشور حاکم شده است.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها