امروز : چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 7
۱۶:۱۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 139181
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 37
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، نگاهی به روزنامه های صبح امروز تهران نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از روزنامه های ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، نگاهی به روزنامه های صبح امروز تهران نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از روزنامه های منتسب به یک جریان سیاسی، نه تنها یک موضوع خاص را تیتر اول خود کرده اند بلکه حتی کلمات تیتر اول آنها نیز یکسان است.تیتر اول برخی روزنامه های صبح امروز عبارتند از: شرق « نطق ناتمام»، مردم امروز «نطق ناتمام»،‌ آرمان امروز «نطق ناتمام»، آفتاب «نطقی که ناتمام ماند» و اعتماد« نطق مطهر».

فارغ از حائز اهمیت بودن یا بی اهیمت بودن موضوع تیتر و ارزش گذاری و تحلیل سیاسی درباره آن، یکسان بودن تیتر اول همه این روزنامه ها به هر حال امری تأمل برانگیز است که دو گمانه را به ذهن متبادر می‌کند. یا همنوایی و یکسان بودن تیتر این روزنامه‌ها بخشی از عملیات روانی پشت پرده روزنامه‌های زنجیره‌ای برای القای یک پیام معنادار به ذهن مخاطبان است که از یک مرکز واحد، فرماندهی می شود یا در یک رویداد استثنایی و ناگهانی دقیقاً کلمات مشابه ای به ذهن اعضای شورای تیتر همه این روزنامه ها متبادر شده و امری کاملاً اتفاقی و البته شبیه معجزه رخ داده است.

موضوعی که به تیتر اول تمام این روزنامه‌ها اختصاص پیدا کرده است، سخنان جنجال برانگیز علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی است که دیروز جو مجلس را ملتهب کرد و البته سخنان جدیدی نبود که ارزش خبری بالایی داشته باشد اما حرکت همسو و هماهنگ روزنامه‌هایی که به روزنامه‌های زنجیره ای معروف شده‌اند، امری نیست که بتوان آن را اتفاقی و بدون برنامه تعبیر کرد.

در شرایطی که تیراژ پایین روزنامه‌ها در کشور و اقبال کم مردم به رسانه های مکتوب به عنوان یکی از آسیبهای جدی فضای رسانه‌ای کشور تعبیر می‌شود، می‌توان ریشه‌های این ضعف اساسی و کم رونق بودن بازار روزنامه‌های کشور را در نبود تنوع و تکثر و انحصار و تکصدایی آنها جست و جو کرد.

گویی روزنامه های کشور ابزار و آلت دست یک جریان سیاسی هستند که از آن به عنوان آتش بیار جنگ روانی و تأثیرگذاری منفی بر افکار عمومی عمل می‌کنند و بیشتر ابزار عملیات روانی هستند تا روزنامه‌هایی که به اصول حرفه‌ای روزنامه نگاری پای‌بند باشند. و البته این عملیات را با حداکثر ناشی گری و سادگی انجام می‌دهند به نحوی که به سادگی می‌توان ردپای آشکار همنوایی آنها را مشاهده کرد.

در عصری که عصر ارتباطات خوانده می‌شود، اطلاعات ابزار قدرت است و تأثیرگذاری آن، آن قدر هست که گروههایی به هر نحو ممکن برای رسیدن به اهداف خود از این ابزار استفاده و سوء استفاده کنند و البته در این مسیر آنچه بیش از همه، آسیب می‌بیند، جایگاه رسانه، مطبوعات و روزنامه‌هایی است که قرار است، عامل افزایش دانایی و اطلاع رسانی به مردم باشند نه ابزار سیاسی و توپخانه جریان های سیاسی.

در چنین فضای آشفته‌ای عجیب نیست مردمی که هر روز صبح به دکه های روزنامه ها مراجعه می‌کنند تا از آخرین اخبار و تحولات کشورشان با حداکثر بی طرفی با خبر شوند، وقتی روزنامه‌هایی را می بینند که همگی یک تیتر را برجسته کرده‌اند،‌«حتی با کلمات مشابه و تکراری»، از این فضای تک صدایی ناامید شوند و اساساً اعتمادشان را به روزنامه‌ها از دست بدهند و از آن روگردان شوند.

این یکی از آسیهای جدی روزنامه نگاری ایران است که باید به عنوان یکی از عوامل مهم کم رونق بودن بازار مطبوعات مورد توجه صاحبنظران روزنامه نگاری کشور و دلسوزان این عرصه قرار گیرد.

یادمان باشد که توسعه کشور و گسترش رسانه ها تنها از مسیر چند صدایی، حرفه ای گری و بهبود کیفی محتوای رسانه ها ممکن است و تک صدایی و ابزار سیاسی کردن روزنامه ها سم مهلکی است که به خاموشی مطبوعات و از دست رفتن جایگاه روزنامه ها در بین مخاطبان متنهی می شود.

 





















انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار