امروز : سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 12
۰۹:۵۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 139396
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ساعت ۱۲:۰۵
تعداد بازدید: 79
محمد سعیدنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; درباره اتصال بنادر تجاری کشور به خطوط ریلی سراسری اظهار داشت: ...

محمد سعیدنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; درباره اتصال بنادر تجاری کشور به خطوط ریلی سراسری اظهار داشت: اغلب بنادر مهم کشور به راه‌آهن متصل هستند که در این باره می توان به بنادری نظیر بندر شهید رجایی، بندر امام خمینی (ره)، بندر خرمشهر و بندر امیرآباد اشاره کرد.

وی گفت: بیش از 90 درصد از کالاهایی که وارد بنادر کشور می‌شوند به بنادری می‌آیند که به راه‌آهن وصل هستند، امکان حمل بیش از 90 درصد کالاهایی که وارد بنادر می‌شود توسط راه‌آهن وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مجموع بنادری که به راه‌آهن متصل نیستند، کمتر از 10 د‌رصد ورود و خروج کالا در آنها انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه حمل ریلی کالا فعالیت‌هایی انجام شده است، افزود: تاکنون بیش از پنج جلسه مشترک میان مدیران ارشد سازمان بنادر و دریانوردی و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای اتصال بنادر به خطوط ریلی برگزار شده که در این راستا دستاوردهایی نیز حاصل شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: البته گلوگاه‌هایی وجود دارد که موجب می‌شود صاحبان کالا بار خود را با راه آهن حمل نکنند که در این جلسات، گلوگاه ها شناسایی شده است.

فعالیت های انجام شده برای افزایش سهم حمل و نقل ریلی از بنادر

سعیدنژاد به ایجاد زیرساخت‌های جدید برای حمل ریلی در حوزه‌های کانتینری، کالاهای عمومی حمل و نقل مواد نفتی و سوختی و از این قبیل اشاره کرد و گفت: ایجاد و توسعه هماهنگی‌هایِ بین بخشی در استان‌های شمالی و جنوبی جهت افزایش فعالیت‌های حمل و نقل ریلی از مواردی است که در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از راه‌اندازی قطارهای برنامه‌ای با تعهد بار 48 ساعته خبر داد و افزود: ارائه خدمات و تسهیلات لازم به صاحبان کالا و درخواست‌کنندگان خدمات ریلی همچون ایجاد استقرار دفاتری با عنوان فرواردهای ریلی، دفاتر بازرگانی و دفاتر پیشخوان جهت پاسخگویی از دیگر فعالیت هایی است که در این باره انجام شد.

وی اضافه کرد: تأکید شده است که در راستای بهبود و تأمین سیستم‌های توزین ریلی، در بنادر امام خمینی (ره)، امیرآباد و شهید رجایی تا خروجی راه‌آهن از بندر، حتماً باسکول وجود داشته باشد.

سعیدنژاد به اتصال پایانه‌های عملیاتی بندر شهید رجایی به خطوط اصلی راه‌آهن سراسری کشور اشاره کرد و گفت: اصلاح خطوط داخلی ریلی و عملیاتی کردن شانتینگ‌یاردهای راه‌آهن (توقفگاه ریلی) در بنادر از دیگر مواردی است که در دستور کار قرار گرفت.

اتصال مشروط بندر چابهار به خط آهن سراسری تا 5 سال آینده

معاون وزیر راه بیان کرد: یکی از بنادری که باید حتماً به راه‌آهن متصل شود، بندر انزلی است، در حال حاضر پروژه راه‌آهن قزوین-رشت-انزلی-آستارا در حال اجرا است، تا پایان سال 94 قزوین به رشت متصل می‌شود، از رشت تا انزلی هم فاصله زیادی نیست و این بندر به راه‌آهن متصل خواهد شد.

وی اضافه کرد: در دیگر اولویت های توسعه ریلی در بنادر، بندر چابهار باید حتماً به راه‌اهن متصل شود، پروژه احداث راه‌اهن این بندر در دست اجرا است که در صورت تأمین منابع تا 5 سال‌ آینده این خط ریلی تکمیل می‌شود.

سعیدنژاد اضافه کرد: در بندر بوشهر هم پروژه ریلی تعریف شده است که به حدود 250 کیلومتر خط‌آهن نیاز دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: به هر حال سهم این بنادر در حمل و نقل دریایی کشور زیر 10 درصد است اما باید سهم راه آهن افزایش یابد.

مدیرعامل سازمان بنادر اضافه کرد: در بندر امیر آباد سهم راه‌آهن در حمل بار حدود 5 درصد است که باید ارتقاء یابد؛ این بندر از نظر جانمایی در نقطه ای ساخته شد که به راه‌آهن سراسری متصل شود.

احداث توقفگاه ریلی فله و کانتینری در بندر شهید رجایی

سعیدنژاد با تأکید بر اینکه بندر شهید رجایی به راه‌آهن متصل است، اظهار داشت: بار این بندر به مقاصد مختلفی حمل می‌شود که باید این مقاصد به شبکه ریلی سراسری متصل باشند، باید بار تا مقصد نهایی برسد، اما چون به عمده مراکز تجاری کشور خط‌آهن نداریم، صاحبان کالا مجبور به تخلیه و بارگیری مضاعف هستند که این موجب افزایش هزینه‌ها است.

وی بیان کرد: بر حسب سیاست‌های جدید سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر حمایت از حمل و نقل ریلی، می‌توان به توسعه امکانات ریلی در بندر شهید رجایی نظیر طرح احداث شانتینگ یارد (توقفگاه ریلی) فله در سه بخش غلات، مواد معدنی و نفتی و نیز بهره‌برداری از طرح شانتینگ یارد (توقفگاه ریلی) ریلی کانتینری با بهره‌گیری از توان بخش غیر دولتی اشاره کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: ضمنا اجرای طرح 2 پست اسکله نفتی و ساخت سیلوی غلات در بندر شهید رجایی در حال مذاکره و پیگیری با استفاده از توان بخش‌های غیر دولتی است.

انتهای پیام/م

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار