امروز : پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - 2017 September 21
۱۹:۳۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 139519
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 45
به گزارش خبرنگار فارس، محمد سالاری با اشاره به اینکه هیچگونه نظارتی برروند مصوبات شورا وجود ندارد گفت: روی سخنم آقای چمران با شما و همکاران شماست. ...

به گزارش خبرنگار فارس، محمد سالاری با اشاره به اینکه هیچگونه نظارتی برروند مصوبات شورا وجود ندارد گفت: روی سخنم آقای چمران با شما و همکاران شماست. متاسفانه شورای اسلامی شهر تهران طی دوره های گذشته و دوره فعلی شاهد هیچگونه خلاقیت، ابتکار و تحولی در اصلاح فرایندها و رویه های جاری شورا و شهراداری نبوده است . از جمله این موارد می توان به  ارائه گزارشات حسابرسی سازمان ها، شرکت ها و مناطق شهرداری تهران برای تمامی اعضای محترم شورا  و این موضوع که  الان در آستانه بررسی لایحه مربوط به تلفیق بودجه سال 89 و لایحه تفریغ بودجه سال 92 هستیم و قطعا در روزهای آینده شاهد اعلام وصول بودجه 94 هم خواهیم بود، اشاره کرد.

وی ادامه داد :  بنده و همکارانم در کمیسیون شهرسازی بررسی هایی در ارتباط با گزارشات حسابرسی ( حسابرس منتخب شورا ) داشتیم و شاهد مغایرت های بسیار جدی هستیم که به فرآیندها و روندهای جاری حسابرسی شورا بر می گردد. و این اشکالات اساسا مربوط به تک تک اعضای شورا و هیات رئیسه می باشد که بجای روزمرگی می­بایست نسبت به اصلاح این روندها اقدام نمایند.

سالاری افزود: ما الان لایحه بودجه سال 89 که 4 سال از آن می گذرد را بررسی می کنیم و این در حالی است که ما در آن زمان در فرآیند تصویب بودجه حضور نداشتیم و مدیران سازمان ها و شرکت های شهرداری که آن زمان عملکردشان موجب شده تا هزینه های بودجه 89 محقق شود نیز اکنون در مسند مدیریت نیستند. بنابر این چگونه می توانیم بعد از 4 سال تأخیر موضوع صحت تلفیق بودجه 89 را بررسی کنیم؟ و با توجه به اینکه هدف از بررسی این گزارشات حسابرسی اینست که برنامه ها و بودجه  ریزی سالهای آتی را بتوانیم با استفاده از اشکالات و مغایرتهای بودجه های سال های گذشته اصلاح نمائیم.با این فاصله 4 ساله چگونه می توانیم بعنوان نمایندگان مردم در موضوع اصلاح عملکرد مالی شهرداری تهران و سازمان ها و شرکت ها تابعه موثر واقع شویم؟

سالاری با تاکید بر ابنکه مهمتر از تلفیق ،لایحه تفریغ بودجه است،اظهار داشت: مطابق قانون تفریغ، به معنای مقایسه عملکرد هزینه کرد شهرداری با بودجه مصوب شورا می باشد و احصا مغایرت ها و شنیدن توجیهات مدیران اجرایی شهرداری برای اینکه بتوانیم در بودجه ریزی سال بعد راهکارهایی ارائه دهیم که به سوی اصلاح اشکلات گذشته و بهبود و شفاف سازی عملکرد مالی شهرداری تهران حرکت کنیم.

 رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: طبق قانون باید لایحه تفریغ بودجه ، اردیبهشت ماه 93 به حسابرس منتخب شورا ارائه می­شد و او هم تا آخر تیرماه 93 به شورا گزارش حسابرسی را ارائه می نمود و در اینصورت بود  که شورا می تواند با بررسی مقایسه عملکرد مالی شهرداری با بودجه مصوب برای بودجه نویسی و برنامه نویسی سال آتی تصمیمات مهم بگیرد. اما این درحالیست که تفریغ بودجه 92 دیماه به شورا وصول شده است و اگر با این روند پیش رویم عملا اینها فقط بصورت گزارش استحضاری خواهد بود و هیچگونه تاثیری در بهبود روندهای مالی شهرداری نخواهد داشت.

سالاری اساسی ترین شاخص های کیفی بررسی گزارشات حسابرسی را 2 مورد بسیار مهم عنوان کرد :  ابتدا به موقع بودن ارائه گزارش و دیگری قابل اتکا بودن و اساساً به موجب قانون، وقتی حسابرس منتخب شورا کار حسابرسی خود را در هر سازمان و نهادی آغاز مینماید تا زمانیکه حسابرسی آن تمام نشده است باید تشکیلاتش را از آنجا خارج نکند و روز آخر حسابرسی گزارش مربوطه را با تاریخ همان روز به شورا ارائه دهد و این در صورتی است که حسابرس منتخب شورا گزارش حسابرسی سال 91 سازمان مشارکتهای مردمی را با 12 ماه تأخیر (مهر ماه سال 92 گزارش را صادر کرده ولی 21 شهریور سال 93 به شورا ارائه داده است) گزارش 91 سازمان تاکسیرانی با 9 ماه تأخیر، گزارش مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با 9 ماه تأخیر، سازمان میادین میوه و تره بار با 8 ماه تأخیر و املاک و مستغلات شهرداری تهران با 5 ماه تأخیر ارائه داده است و نهایتا هیچکدام از گزارش های که تاکنون به شورا ارائه شده توسط حسابرس به موقع ارائه نشده است و این تأخیرات مزید بر  تاخیر برای انتخاب حسابرس و تأخیراتی که شهرداری در ارائه گزارش به حسابرس داشته، می باشد.

این عضو شورا با اشاره به اینکه تمامی سازمانها و نهادهایی که در کشور در حال فعالیت اند بویژه سازمان ها و شرکت های تابعه بورس گزارشات تفریغ 3 ماهه، 6 ماهه، 9 ماهه دارند گفت:  به نظر می رسد که شهرداری تهران می بایست نسبت به اصلاح رویه جاری اقدام نموده و گزارشات تفریغ 3 ماهه، 6 ماهه و نه ماهه ارائه دهد تا مغایرتهای عملکرد شهرداری در تحقق اعتبارات حوزه های ماموریتی مختلف را بررسی کنیم و بتوانیم در ماههای آینده در بودجه سالیانه اصلاح رویه انجام دهیم و اشکلات را برطرف کرده و انحرافات را به حداقل برسانیم.

سالاری با اشاره به این نکته  که انتقادات بنده بیشتر از شهرداری متوجه اعضای شورا و هیئت رئیسه آن می باشد اظافه کرد: ما می توانیم حسابرسان منتخب خود را توام با انجام عملیات مالی شهرداری تهران انتخاب کنیم و بررسی این موضوع پس از اتمام سال مالی ، آن هم با تأخیر فراوان غلط است.

سالاری در پایان نطق خود اضافه کرد :متاسفانه در حوزه شهرسازی و معماری، علی رغم دغدغه تمامی اعضای شورا و تمامی مسئولین نظام ، اعتبارات لازم تحقق نیافته است. بنده در جلسات مکرر موضوع را هم به استحضار شهردار محترم تهران و معاونت شهرسازی و معماری ایشان و هم آقایان چمران و مسجدجامعی و سایر اعضا ارائه نموده ام اما هیچگونه پاسخ قانع کننده ای در رابطه با دلایل عدم تخصیص اعتبارات این حوزه دریافت نکردم.

وی با تاکید بر اینکه موضوعات مورد بحث بنده ساختاری است ادامه داد : تا زمانی که حضور دیده بان های شهری در فرایند تصمیم گیری ها مد نظر قرار نگیرد بیشتر مشکلات موجود همچنان باقی خواهند ماند.

سالاری با اشاره به اینکه برای یک عضو شورا تنها راهکار برای تحقق خواسته قانونی اش تذکر به شهردار تهران است و اگر کارساز نبود سوال از ایشان و اگر به سوال پاسخ داده نشد نهایتاً طرح استیضاح شهردار است افزود: اینجاست که موضوع سیاسی می شود و بسیاری از اعضای شورا که با اصل موضوع موافق هستند به دلایل سیاسی در کنار آن عضو شورا باقی نمی ماند و لذا ما باید دیده بان های شهری را در فرایند تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها و اجرا وارد میدان کنیم تا با نقادی های تخصصی به شورا کمک کنند و شورا به عنوان داور و قاضی عمل کند نه به عنوان مدعی و العموم و دادستان.

انتهای پیام/

 

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها