امروز : یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 22
۰۶:۴۶
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 13974
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۰۸:۳۳
تعداد بازدید: 85
سیدحسین میرشفیع در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه توسعه راه‌ها نقش مهمی در گسترش همه جانبه اقتصادی و اجتماعی این ...

سیدحسین میرشفیع در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه توسعه راه‌ها نقش مهمی در گسترش همه جانبه اقتصادی و اجتماعی این مناطق دارد، اظهار داشت: برنامه ساخت و نگهداری راه روستایی کشور به عنوان یکی از عناصر اصلی توسعه پایدار اجرا می شود.

وی تصریح کرد: توسعه مناطق روستایی مبانی مختلفی دارد اما راه و امکانات حمل و نقل از حقوق اولیه مردم است،‌ طبق قانون برنامه تلاش می‌کنیم امکانات حمل و نقل مناطق شهری و روستایی، به طور هماهنگ توسعه یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: طول راه‌های روستایی روستاهای بالای 200 خانوار حدود 33 هزار کیلومتر بود که در حال حاضر اطلاعات 20 هزار کیلومتر از این راه‌ها برداشت شده است و در سایت راه و روستا نقشه‌ها درج شده است.

میرشفیع با بیان اینکه معاونت راه روستایی در دی ماه 87 تاسیس شد، اضافه کرد: 98 هزار کیلومتر طول راه‌های روستایی آسفالته است که این رقم 65 درصد کل جاده‌های روستایی را شامل می‌شود.

معاون ساخت و نگهداری راه روستایی با بیان اینکه‌ کیفیت راه‌های روستایی طی چند سال اخیر رشد داشته است، افزود: در این راستا تضمین کیفیت از سوی پیمانکار از 2 سال به 5 سال ارتقا یافته است.

* حدود 15 درصد بودجه مصوب راه روستایی اختصاص یافت

میرشفیع با بیان اینکه امسال با توجه به محدودیت بودجه، از برنامه آسفالت راه‌های روستایی عقب هستیم، گفت: برای آسفالت 10 هزار کیلومتر در هر سال 1200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
معاون ساخت و نگهداری راه روستایی با بیان اینکه نگهداری و توسعه شبکه راه‌ها امری ضروری است، تصریح کرد: باید در این مورد تا پایان سال 1404 به شاخص‌های برتر در منطقه دست یابیم.
وی در خصوص اختصاص اعتبار به پروژه‌های راهسازی روستایی، تصریح کرد: پروژه‌ها حتی در صورت کمبود بودجه اجرا می‌شود و منتظر اختصاص اعتبار نمی‌شویم.
معاون وزیر و راه شهرسازی یادآور شد: برای تحقق اهداف قانون برنامه در بخش راه روستایی یک هزار و 200 میلیارد تومان بودجه لازم داریم که با توجه به محدودیت‌های بودجه، بخشی از این اعتبارات محقق نشد.
معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی درباره جذب اعتبار برای ساخت راه‌های روستایی گفت: در سال گذشته رقم قابل توجهی در بخش راه روستایی از استان‌ها اخذ نشد.
میرشفیع با بیان اینکه سال گذشته تقریباً 10 تا 15 درصد بودجه مصوب اختصاص یافت، اضافه کرد: برخی اعتبارات در جایی دیگر هزینه شد به عنوان مثال راهداری زمستانی را نمی‌توان متوقف کرد یا در استان‌ها اولویت‌ها به کارهای ضروری‌تر در بخش روستایی اختصاص می‌یافت، بنابراین تخصیص کل اعتبارات کاهش یافته بود و به همین دلیل فشارهایی به راه‌های روستایی وارد شده و تخصیص چندانی از محل اعتبارات استانی انجام نشد.
معاون وزیر راه و  شهرسازی تأکید کرد: اگر بودجه‌ها در معاونت راه روستایی ملی بود، علاوه بر تخصیص‌های اصلی، بودجه‌های جنبی نیز اخذ می‌شد.
میرشفیع اضافه کرد: با همین تخصیص بودجه هم فعالیت‌هایی در بحث توسعه و بهسازی راه‌های روستایی انجام دادیم.
* جذب 15 درصد بودجه استانی در سال گذشته
میر شفیع با بیان اینکه حجم بدهی معاونت راه روستایی به پیمانکاران فزاینده است، گفت: فعالیت‌ها در این راستا بدون اختصاص منابع انجام می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بدهی 7500 میلیارد ریالی به پیمانکاران، اظهار داشت: ما تنها توانستیم در سال گذشته 15 درصد بودجه استانی را جذب کنیم اما امسال تلاش خود را برای جذب بیشتر بودجه استانی داریم.
* تأسیس انجمن خیرین راه و ترابری (آخرت) برای توسعه راه‌‌های روستایی

معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی با بیان اینکه در معاونت راه روستایی برای جذب منابع بخش خصوصی شرایطی وجود ندارد، تصریح کرد: پس از موضوع اخذ بخشی از زکات برای راه‌های روستایی، موضوع خیرین راه و ترابری در سال جاری دنبال می‌شود؛ این موضوع نیز ابتکار خوبی است که هم اکنون به نتیجه رسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در انجمن خیرین راه و ترابری (آخرت) فعالیت‌های تأسیسی انجام و هیئت مدیره انتخاب شده است.
معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی تصریح کرد: مقرر شده است این انجمن جلساتی ‌با خیرین برگزار کرده و از کمک خیرین به صورت سازمان‌یافته برای راه‌های روستایی استفاده شود.
* بکارگیری بخشی از حقوق مالکانه دولت از معادن برای بهسازی راه‌های روستایی

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخشی از استفاده‌کنندگان از راه‌های روستایی، کامیون‌های معادن هستند، اضافه کرد: در ‌قانون معادن که تصویب شده است، بخشی از حقوق مالکانه دولت از معادن باید صرف بهسازی راه‌هایی شود که معادن از آنها استفاده می‌کنند.
میرشفیع توضیح داد: بسیاری از معادن از راه‌های روستایی استفاده کرده و موجب تخریب آنها می‌شوند اما تاکنون هیچ کمک سازمان‌یافته‌ای در بهسازی و توسعه راه‌های روستایی نداشته‌اند اما‌ هم اکنون طبق آن قانون وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بخشی از حقوق مالکانه‌ای که برای دولت دریافت می‌کند را صرف بهسازی راه‌‌ها کند.
* اختصاص بخشی از منابع فروش سهام کارخانجات دولتی به راه‌های روستایی

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره توسعه، ساخت و بهسازی راه‌های روستایی از محل منابع فروش سهام کارخانجات دولتی، تصریح کرد: دو شرکت مهم دولتی در این‌باره وجود داشت که باید فروخته می‌شد که ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان بود؛ این دو شرکت ‌فروخته شده است اما اینکه چه سهمی به ما اختصاص یابد در مرحله مذاکرات و ارائه اسناد هستیم.
معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی تصریح کرد: به غیر از این موارد دیگر منبع مالی نداریم که خارج از بودجه عمومی برای راه‌های روستایی استفاده کنیم.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار