امروز : پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - 2017 November 23
۲۳:۵۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 139760
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 33
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، نشست جایگاه «تربیت در فقه اسلامی» امروز با حضور حجت الاسلام علیرضا ...

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، نشست جایگاه «تربیت در فقه اسلامی» امروز با حضور حجت الاسلام علیرضا اعرافی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و امام جمعه شهر مقدس قم و حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و جمعی از کارشناسان و مؤلفان کتاب در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.

حجت الاسلام اعرافی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست در سخنانی اظهار داشت: هر پدیده‌ای که بخواهیم از منظر اسلامی مورد بحث قرار دهیم با رویکردی انجام می‌شود که یکی رویکرد موضوعی و دیگری از منظر منابع خاص است.

وی ادامه داد: در رویکرد اول از 3 زاویه یعنی زاویه فلسفی، اخلاقی و فقهی می‌توان به آن نگریست؛ برای نمونه در بحث محیط زیست در اسلام از جهت فلسفی یعنی اینکه چه گزاره‌های توصیفی وجود دارد یا از لحاظ اخلاقی مشاهده کنیم که چه ویژگی‌های روحی انسان در ارتباط با محیط زیست دارای اهمیت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: در بحث محیط زیست سومین موضوع این است که چگونه باید محیط زیست حفظ شود و هر پدیده دیگر که با رفتار آدمی ارتباط دارد را می‌توان در این خصوص بررسی کرد.

وی اضافه کرد: حالا این نگاه در تعلیم و تربیت نیز متصور است و اگر نگاه اسلام را بخواهیم به دست آوریم باید فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، اخلاق و فقه تعلیم و تربیت اسلامی را به دست آوریم.

امام جمعه قم افزود: نوع دیگر اینکه منابع را از منظر مختلف بررسی کنیم و مسئله را از نظر قرآن و حدیث بررسی شود.

حجت السلام اعرافی با بیان اینکه از سالیان پیش گفتیم علوم انسانی باید اسلامی باشد گفت: اما دیدیم زیرساخت آن مناسب نیست و پروژه‌هایی در این خصوص طراحی کردیم که شامل فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، فقه تربیتی و تفسیر تربیتی از جمله آنها بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: 2 کار مهم در تربیت اسلامی انجام می‌دهیم که گزاره‌های بنیادی در تعلیم و تربیت است که به طور کامل انجام نشده است و از میان این پروژه‌ها، پروژه فقه تربیتی شکل گرفت و مجموع تغییرات آن 2 جلد است که تا به حال چاپ شده و به 20 جلد می‌رسد و حدود 12 سال به مدت 2 ساعت در هفته با حضور جمعی از صاحب‌نظران انجام شده است.

امام جمعه قم خاطر نشان کرد:  فقه رایج شامل بخش‌های مختلف است اما باید دائما متحول شود و هماهنگ با نیازهای زمان رشد کند و باید 7 حوزه جدید در فقه پایه‌ریزی شود که یکی از آنها حوزه تعلیم و تربیت است.

وی ادامه داد: کتاب فقه تعلیم و تربیت شامل بخش تعلیم و تربیت و انواع علوم و حکم مربوط به آن است و در فصل بعدی تربیت به معنای خاص است که شامل بخش‌های نهادهای تربیت، خانواده، حکومت و دولت و وظایف آنها از نظر اسلام است.

حجت السلام اعرافی افزود: فصل دیگر مربوط به ساحت‌های تربیت شامل بحث‌های عاطفی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی است که حدود 10 جلد است و در ادامه مباحث تربیت معلم و برنامه‌ریزی نیز طراحی خواهد شد و این دورنمایی است که از 20 سال قبل طراحی شده است.

وی اظهار داشت: بعضی می‌گویند فقه دانشی منفعل است و نگاه دیگری می‌گوید نه فقه فعال بوده است و قواعد فقهی شامل گزاره‌های قواعد علمی و احکام و مسائل خاص است.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها