امروز : شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 21
۰۴:۰۸
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 140057
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ساعت ۱۱:۵۶
تعداد بازدید: 60
به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، در کنار کاهش تیراژ تولید خودروهای داخلی طی یکی دو سال اخیر، سیل واردات خودروهای چینی به ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، در کنار کاهش تیراژ تولید خودروهای داخلی طی یکی دو سال اخیر، سیل واردات خودروهای چینی به کشور در شرایطی شدت گرفته که با وجود قیمت‌های نجومی تعیین شده برای این محصولات، خریداران آن چندان شاهد ارائه خدمات پس از فروش مناسب و تحویل به موقع خودرو نیستند.

در شرایطی که گاهی قیمت‌گذاری خودروهای داخلی چالش‌هایی را بین شورای رقابت و خودروسازان ایجاد می‌کند، تولید‌‌کنندگان و مونتاژکاران خودروهای چینی در حاشیه‌ای امن به عرضه محصولات خود با قیمت دلخواه پرداخته و هر روز نیز از برنامه‌ریزی جدید برای افزایش حضور در بازار ایران خبر می‌دهند.

در حال حاضر حداکثر خودروهای چینی در حال تردد در خیابان‌ها مونتاژی هستند و یا به صورت CBU به کشور وارد شده‌اند. نحوه قیمت‌گذاری این خودروها در حالی با ابهام روبرو است که کنترل دقیقی بر کیفیت آنها وجود ندارد و مشخص نیست چه آینده‌ای برای این خودروها و صاحبان آن وجود خواهد داشت.

نگاهی به قیمت خودروهای چینی در بازار ایران نشان دهنده رنج بالای قیمت این محصولات است که البته گاهی خودروسازان داخلی آن را به عنوان عاملی برای توجیه قیمت بالای برخی محصولاتشان مطرح می‌‌کنند.

در بررسی بازار خودروهای چینی باید به قیمت 72 میلیون تومانی ام‌وی‌ام ایکس 33 و نرخ 43 میلیون و 300 هزار تومانی ام‌وی‌ام 530 عرضه شده توسط شرکت مدیران خودرو اشاره کنیم.

همچنین ام وی ام 315 به قیمت 40 میلیون تومان و ام وی‌ ام 110 به قیمت 21 میلیون و 800 هزار تومان به خریداران عرضه می‌شوند.

لیفان 620 محصول کرمان موتور نیز یکی دیگر از نمونه‌های خودروهای چینی است که با قیمت 44 میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت لیفان ایکس 60 نیز 60 میلیون و 400 هزار تومان است.

قیمت توجوی صندوق‌دار 35 میلیون و 500 هزار تومان، J5 اتوماتیک 57 میلیون و 700 هزار تومان و جک S5 نیز 74 میلیون تومان است که این خودروها هم توسط کرمان موتور عرضه می‌شوند.

ولیکس C30 دنده‌ای نیز محصول شرکت خودروسازان راین به قیمت 51 میلیون تومان معامله می‌شود. سابرنیا محصول دیار خودرو با قیمت 59 میلیون تومان، B50 محصول شرکت بهمن موتور با قیمت 73 میلیون و 900 هزار تومان به خریداران عرضه می‌شود.

وینگل 5 تک دیفرانسیل نیز یک خودروی چینی است که با قیمت 62 میلیون تومان توسط دیار خودرو عرضه می‌شود. گریت وال M4 نیز یک خودروی چینی است که به قیمت 56 میلیون تومان از سوی دیار خودرو به مشتریان تحویل داده می‌شود.

در کنار این شرکت‌ها، یک خودروساز داخلی یعنی گروه سایپا نیز اخیراً نسبت به عرضه برخی محصولات چینی اقدام کرده است.

خودروی CS35 محصول چانگان به قیمت  84 میلیون تومان و V5 محصول شرکت چینی برلیانس به قیمت 90 میلیون و 600 هزار تومان از سوی سایپا عرضه می‌شود.

H300 نیز محصول دیگری از شرکت برلیانس است که نوع دنده‌ای آن با قیمت 43 میلیون  و 800 هزار تومان و نوع گریبکس اتومات این خودرو با قیمت 53 میلیون و 500 هزار تومان توسط شرکت سایپا عرضه می‌شود.

S300 نیز یک خودروی چینی است که شرکت سایپا آن را با قیمت  76 میلیون تومان به خریداران ارائه می‌کند.

در کنار این خودروها، محصولات دیگری نیز از چین به ایران وارد می‌شوند که قیمت آنها هم در رده‌های بالایی قرار دارد.

قیمت‌های ذکر شده برای خودروهای چینی مربوط به فروش مستقیم شرکت‌های واردکننده است و قیمت این خودروها در بازار دارای حاشیه نیز هست.

در شرایطی که قیمت‌گذاری آزاد خودروهای چینی در حال تبدیل شدن به الگویی برای قیمت‌گذاری خودروهای داخلی است، مبنای تعیین این قیمت‌ها مشخص نیست، بنابراین نظارت دقیق بر نحوه عرضه خودروهای چینی و قیمت‌گذاری آنها امری ضروری محسوب می شود. اقدامی که وزارت صنعت و به ویژه سازمان حمایت باید به وظیفه خود در مورد آن انجام دهند.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار