امروز : جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶ - 2017 November 23
۰۲:۵۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 140674
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 19
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، «جنبش سینما انقلاب» با همکاری هیئت حمایت از کرسی های آزاد اندیشی دبیرخانه شورای عالی انقلاب ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، «جنبش سینما انقلاب» با همکاری هیئت حمایت از کرسی های آزاد اندیشی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نشست& zwnj;هایی را برگزار کرد. در این محافل که اکران و نقد و بررسی آثار برگزیده پنجمین جشنواره عمار با موضوع اقتصاد مقاومتی پس از نمایش مستند «زمین بعلاوه پنج درصد» با حضور دکتر عادل پیغامی (استاد دانشگاه امام صادق)، مجتبی غفوری (کارگردان) و آاقای ارسلان ظاهری به عنوا مجری-کارشناس در ساختمان الف حوزه هنری روز چهارشنبه 27 دی ماه برگزار شد.

ظاهری در ابتدای نشست گفت: مستند «زمین بعلاوه پنج درصد» سعی دارد بگوید عده ای با اقتصاد دنیا بازی می‌کنند و اقتصاد دنیا بازیچه سیاسی است  و به نوعی به دنبال پیدا کردن طلبکار و مقصر در مستند هستند. در طول مستند  تلاش می کند روند بدهکاری، چگونگی شکل گیری بدهی درکشورهای مختلف جهان، بهره، اسکناس و مالیات را مورد بررسی قرار دهد.

*چرا همه بدهکارند؟

غفوری کارگردان اثر در ادامه بحث به مشکلات مالی پروژه اشاره کرد و گفت: ما اندازه پولمان فیلم ساختیم، در مواجهه با موضوع بسیار مهم مستند، بودجه ای بسیار ناچیزی است. متاسفانه موضوع توسط مراکز فرهنگی آنچنان که باید درک نشده است و حاضر نیستند برای این موضوع‌ها سرمایه گذاری کنند. ساختن فیلم مستند خوب و باکیفیت نیاز به سرمایه دارد باید بتوان به درستی مخاطب را با خود همراه کرد. من به ضعف های تکنیکی کار آگاهم اگر قرار باشد کاری که فکری در آن وجود دارد تولید شود باید سرمایه وجود داشته باشد .محتوای فیلم کاملا جدی است و پرسشی را مطرح می کند «چرا همه بدهکارند؟»

*بزرگترین گناه اجتماعی بشر، ربا است

پیغامی صحبت هایش را با تشکر از عوامل سازنده فیلم آغاز کرد و گفت: بزرگترین گناه اجتماعی بشر، بحث ربا است، که تفکرات دینی ما نیز بسیار از آن برحذر داشته است. اشکال اولی که به مستند وارد است این است که  مستندی دیدیم که در آن بمباران اطلاعات شدیم. هر جایی بخواهند قدرت تفکر و تمیز دادن مسائل را از انسان بگیرند، او را بمباران اطلاعات می کنند. اطلاعات متعدد که به مخاطب ارایه می شود باعث این است که از محتوا جا می‌ماند اجازه فکر کردن به مخاطب نمی دهد. اشکال دوم این است بچه های طرفدار انقلاب از شنیدن نقد نسبت به غرب خوششان می آید. نباید مسیر افراطی و تفریطی نسبت به غرب داشته باشیم. اسلام معتقد است باطل مطلق هیچ گاه بروز و ظهور نخواهد داشت ترکیب باطل و حق وجود دارد. نباید هر حرفی علیه غرب، باعث خوش آمدنمان شود. خوش آمدن عامل غیرمعرفتی است که بخواهیم از این طریق با پروپاگاندا علیه بانک حرف بزنیم. عده ای بانک را سیاه مطلق می دانند و هیچ فرآیند سفیدی برای آن قائل نیستند و باعینک بدبینی به آن نگاه میکنند.

*پرداخت موضوعات بانک و پول بسیار پیچیده است

استاد دانشگاه امام صادق در ادامه گفت: موضوع بانک و پول بسیار پیچیده است و نمی توان در چند ساعت مفاهیم اولیه را به مخاطب عام منتقل کرد. بهره در اقتصاد امروز دنیا وجود دارد اما این قدر موضوع پول پیچیده است، که به راحتی نمی توان حکمی قطعی را صادر کرد، بنابراین اطلاعات دادن در مورد آن پیچیده است و ظرافت خاصی را نیازمند است. جراحی بانک و مسئله ربا در کشور بسیار حساس است. سازندگان آثار در این عرصه پول وبانک باید به دانش فنی مجهز باشند. ما سالهاست در این باره بی توجهی کردیم و خداوند کشور ما را از گزند حفظ کرده است. وقتی وارد فساد بانکی شدیم و فساد 3000 میلیاردی و موارد دیگر 12 هزار میلیارد بعدی و ... را افشا کردند. کل این فساد که در رسانه ها مطرح شد یک درصد عملکرد گردش پول در ایران است. آیا اجازه یک درصد خطا را به سیستم بانکداری بدهیم؟ البته من مدافع فساد نیستیم یک ریال فساد هم دنیایی را به آتش می‌کشد اما نوع جراحی اش بسیار سخت است.

پیغامی در ادامه گفت: در دنیا و در تاریخ اندیشه های اقتصادی جریانات مخالف پول و بانک اغلب  چپ ها بودند. شاید ناخواسته رویکرد مستند از آن جریان فکری نشات گرفته است. جاهایی می‌رفت به سمت این که ربا را مطرح کند اما بحث به سمت پول حرکت می کرد. به عقیده من  70 درصد خوب بود اما 30 درصد جمع بندی خوب نبود و مخاطب را به سمت بانکداری اسلامی هدایت نمی کرد.

دکتر پیغامی افزود: وقتی کارت اعتباری وجود دارد یعنی ما در یک  فضای بی نهایت زندگی می کنیم و ابزاری برای مبادلات داریم اسلام پول را به سه جهت قبول دارد و نباید با کارکرد پول مخالفت داشته باشیم. اول این که پول معیار محاسبه است  اگر پول نباشد قیمت نسبی پیدا می‌کنیم و سر فرد کلاه خواهد رفت چون به اندازه n مورد کالا قیمت پیدا می کند و از بی اطلاعی افراد سوءاستفاده می شود. دومین کارکرد پول این است که می تواند هزینه های مختلف مبادلاتی را به صفر نزدیک  کند.این کارکرد پول  برای زندگی و حیات اجتماعی عالی است. شهید مطهری در اقتصادی اسلامی این موضوع را تایید می کند. کار کرد سوم پول حافظ ارزش است. اجازه حرکت درافق زمان می دهد. می توان با پول انتخاب بین زمانی بکنیم. سلف بخریم که در فقه اسلامی مشکل ندارد اما سوسیالیست ها آن را رد می کنند. دین هم مشکلی با آن ندارد. همیشه از ابزار می توان استفاده خوب یا بد کرد. هرچه حق تر بیشتر مورد سوءاستفاده قرار گرفته است. پول مقوله حق است و از آن سوء استفاده هم شده است.

مجتبی غفوری در ادامه به انتقادات دکتر پیغامی پاسخ داد و گفت: فیلم در رد پول نیست در رابطه با بهره و مکانیزم خلق پول است ما نگفتیم  پول خوب است یا بد. نکته ای که در این فیلم برایمان اهمیت داشت این بود؛ خواستیم مدل نظام پولی و بانکداری دنیا را به زبان ساده بگوییم  پیچیدگی این نظام راباز کنیم که بتوانیم به ذات و کنه آن برسیم. فابین یک الگو و یک نماد از نظام بانکداری است ما می خواستیم به صورت یک قصه بیان کنیم. در مستند عامدانه از مفاهیم دینی استفاده نکردیم.انشالله این مستند ادامه خواهد داشت و در این قسمت تنها بخش کوچکی از موضوع را بیان کردیم.

 فعلا وارد بحث ریاضیاتی شدیم تلاش کردیم روان و آهسته اطلاعات را بدهیم لذا شاید در نسخه اولیه با این تعبیر بمباران اطلاعاتی مواجه شدیم. نکته بعد این که پولی که سیستم بانکی به جامعه یا مردم بدهد، بهره اش را می خواهد. هر پولی که در جیب ما است بهره اش داده شده است. هرپولی بهره دارد همه بدهکارند، دولت آمریکا بدهکار است. بدهکار واقعی مردم آمریکا هستند. اگر یورو نیوز می گوید ژاپن پیک ده تریلیون دلاری بدهکاری را عبور کرد؛ یعنی مردم بدهکارند. این قدر پول دپو شده در دنیا هست که خارج از تصور است. ما در مستند از پیچیدگی این نظام فاصله گرفتیم زیرا خسته شدیم می خواهیم ببینیم داستان چیست؟ و بازخوردها  را می بینیم. با مدیران زیادی از بانک ها صحبت کردیم در آخر می گویند «همین که هست». میل نداریم وارد سرمایه داری  و نظام سوسیالیستی شویم آنچه که می خواهیم ببینیم واقعیت است .

غفوری در ادامه نشست تاکید کرد: ما از سوپر پاردایم ها در این مستند صحبت می‌کنیم تمدنی که بعد از انقلاب شکل گرفت باید سازمان دهی می کردیم اگر 100 سال پیش را نگاه کنیم خواهیم دید یک سری آدم وجود دارد که نیمه جان بودند. تمدنی وجود نداشت.  غرب تمدنی برای خود ساخت. ما نباید در ایده اولیه آن ها حرکت کنیم. فیلم درباره بهره صحبت می کند. اگر در سوپر پاردایم تمدنی غرب حرکت کنیم بله همه این ها را احتیاج داریم اما تمدن اسلامی در آن ایده غرب جواب نمی دهد که در حال حاضر آن را  لمس می کنیم . آوینی از این رسانه استفاده کرد و حرف خودش را زد ماهم باید از این رسانه استفاده کنیم و حرف خودمان را بزنیم و بازی را بلد باشیم. تمدنی که براساس قرآن بنا شود نیازانقلاب است، قرآن می گوید کسی که ربا می گیرد مثل جن زدگان از قبر بلند می شود. موضوع فیلم ما هم بهره است.  نظرات هلموت کرویتس اقتصاد دان آلمانی متن اصلی مستند درباره بهره بود است و وارد مباحث اقتصاد اسلامی و رویکرد دینی نشدیم.

 

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها