امروز : سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 28
۱۰:۱۷
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 140680
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ساعت ۱۱:۰۲
تعداد بازدید: 5
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از قروه، معادن می‌تواند ظرفیتی غنی برای توسعه اقتصادی در هر منطقه‌ای به شمار رود، که در استان ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از قروه، معادن می‌تواند ظرفیتی غنی برای توسعه اقتصادی در هر منطقه‌ای به شمار رود، که در استان کردستان نیز آمارها حکایت از وجود معادن بسیار غنی دارد.

شهرستان قروه، قطب مواد معدنی کردستان است که سنگ مرمر و پوکه این شهرستان زبانزد خاص و عام است و اگر همگان کرمان را با زیره می‌شناسند، قروه را با این سنگ‌های تزیینی می‌شناسند.

استان کردستان با حجم ذخایر 520 میلیون تن جزو پنج استان برتر معدنی کشور در زمینه ارزش مواد معدنی است، که بخش عمده‌ای از این معادن در شهرستان قروه قرار دارد.

شهرستان قروه 60 واحد معدنی دارای پروانه بهره‌برداری دارد که سالانه 3 میلیون تن انواع مواد معدنی استحصال و روانه بازار مصرف می‌کند و از این تعداد،13 واحد معدنی در زمینه تولید پوکه معدنی فعال است که برداشت سالانه 515 هزار تن پوکه، این شهرستان را در جایگاه  نخست کشور در تولید پوکه قرار داده است.

این توانمندی‌ها و قابلیت‌ها در کنار خود گاه، ضعف‌های بزرگی را هم دارند و آن تردد خودروهای سنگین در محورهای دسترسی به معادن است.

جاده‌هایی که در تسهیل رفت و آمد این خودروها نقش دارند، مسیر دسترسی روستاییان نیز به شمار می‌رود که وسایل نقلیه روستا یا وانت‌بار است و مسافران مجبورند که از قسمت حمل بار ماشین، برای جابجایی خود و خانواده‌شان استفاده کنند و یا تراکتورهای قدیمی که باز هم مسافران احتمالی آن جایی بهتر از قسمت بار نخواهند داشت.

سال‌هاست که بیشتر روستاییان که مسیر ترددشان به عنوان راه دسترسی معدن است از تردد محموله‌های ویرانگر گلایه دارند، ترددی که همراه با حمل مرغوب‌ترین مواد معدنی از محروم‌ترین نقاط، آسفالت جاده‌های روستایی را از بین می‌برند و روستاییان در تردد خود، دست‌اندازهایی را تجربه می‌کنند که عبور و مرو خود کامیون‌ها نیز از آن گاه با سختی انجام می‌گیرد، برسد به ماشین‌های انگشت‌شمار روستا که دیگر چیزی به اسم جلوبندی از آن باقی نمانده است.

عبور و مرور محموله‌های معدنی از جاده‌های روستایی علاوه بر تخریب جاده‌ها موجب شده است هر از گاهی شاهد بروز تصادفاتی در این مسیرها می‌شود که یا به دلیل رانندگی نوجوانان کم تجربه فاقد گواهینامه است و یا بر اثر پرتاب قطعاتی از پوکه معدنی که به صورت غیرمجاز و بی‌حد و حصر به کامیون‌ها بار می‌زنند که با کوچکترین نسیمی این بارها از جای کنده می‌شود و با برخورد به شیشه خودروهای عبوری حواث رانندگی را رقم می‌زنند.

گاه نیز ریزش این پوکه‌ها در سطح جاده‌ها و معابر شهرهای فاقد کمربندی موجب لغزش خودروها می‌شود و اینجاست که شاید باتجربه‌ترین رانندگان نیز نتوانند خودروی خود را هدایت کنند.

یکی از مشکلاتی که معادن استان کردستان با خود به همراه دارند، تخریب جاده‌ها است که عمده آن نیز در جاده‌های روستایی رخ می‌دهد.

محورهای دسترسی به معان در شهرستان قروه که قطب معدنی کردستان است، همواره با معضلی به نام تخریب آسفالت روبه‌رو بوده، که عمده این تخریب‌ها به واسطه تردد خودروهای حمل مواد معدنی است.

عملکرد نامناسب آسفالت در بسیاری از جاده‌هایی از این دست که موجب نارضایتی مردم روستاهای همجوار با معادن شده، دغدغه ذهنی مسئولین امر بوده است، جاده‌هایی که شنی هستند و معدودی راه‌هایی هم که آسفالت بوده‌اند، به دلیل حجم ترافیک سنگین کامیون‌های حامل مواد معدنی، نخ‌نما شده‌اند و اثری از آسفالت در آن باقی نمانده اما تا چشم کار می‌کند، دست‌انداز و چاله است که در طول مسیر به چشم می‌خورد و کمتر راننده شهری را می‌توانی پیدا کنی که حاضر به حمل بار و مسافر در این مسیرها باشد.





240 کیلومتر راه در قروه زیر بار مواد معدنی

رئیس اداره راه و شهرسازی قروه می‌گوید: به دلیل حمل پوکه و سنگ‌های تزیینی تولیدی معادن شهرستان قروه به تمامی نقاط کشور، تمامی 140 کیلومتر راه بین شهری و 100 کیلومتر راه روستایی این شهرستان زیر بار ترافیک مواد معدنی هستند.

مصطفی رضایی با اشاره به مهم‌ترین معضلاتی که این محموله‌ها برای جاده‌های شهرستان در پی دارد، گفت: بارگیری کامیون‌ها بدون در نظر گرفتن استانداردهای لازم و حمل آن به حاشیه شهرها به منظور انبار و بارگیری مجدد به سمت مقاصد اصلی، فشار مضاعفی را به سطح جاده‌ها وارد می‌کند و موجب تخریب زودهنگام آن می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این ریزش پوکه‌ها در سطح جاده‌ها و عبور و مرور خودروها از روی آن موجب تخریب آسفالت سطح جاده‌ها می‌شود.

رضایی با اشاره به ورود سازمان صنعت، معدن و تجارت در بحث آسفالت و بهسازی راه‌های دسترسی به معدن که گذرگاه روستاییان نیز است، گفت: تعامل این سازمان می‌تواند در بهبود کیفیت راه‌های دسترسی روستایی موثر باشد.

وی تصریح کرد: بهسازی و آسفالت جاده‌های دسترسی به معادن در صورتی که نظارت و کنترل بارگیری کامیون‌ها اجرایی نشود، بی‌فایده خواهد بود، چرا که در مدت زمان اندکی جاده‌ها تخریب شده و این کار تنها موجب هدررفت اعتبارات خواهد شد.

و حالا جرقه‌های امید در دل روستاییان زده شده است تا شاید دیگر شاهد آسفالت‌های نخ‌نما نشود.





اولین تجربه بتنی کشور در کردستان اجرایی می‌شود

یکی از طرح‌هایی که برای اولین بار در کشور در یکی از محورهای دسترسی به معادن در بخش سریش‌آباد که مسیر ارتباطی 4 روستا نیز به شمار می‌رود در حال اجراست، احداث جاده‌ای با استفاده از فناوری نانو و از جنس بتن است که تا کنون 10 کیلومتر آن اجرایی شده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره این طرح، گفت: طرح یاد شده اولین تجربه بتنی در کشور است که اعتبار آن 70 میلیارد ریال بوده و از محل اعتبارات سازمان ایمیدرو تامین شده است.

حامد قادرمرزی زمان اتمام این طرح را سال آینده اعلام کرد و افزود: اعتباری که برای اجرای این طرح به صورت 100 درصد تخصیص یافته است، معادل سه برابر بودجه تخصیصی شهرستان قروه در سال 92 است.

وی گفت: این جاده 21 کیلومتر طول دارد که با بهره‌برداری از آن بیش از 120 خانوار روستایی و معادن حاشیه آن از خدمات زیرساختی مناسب بهره‌مند خواهند شد.

به گفته قادرمرزی، چند مسیر دسترسی به معادن در قروه نیز وجود دارد که در صورت موفق بودن این تجربه از این فناوری در آن‌ها نیز استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به این فناوری جدید در کشور، انتظار می‌رود تا بتوانیم از این طرح به عنوان الگویی موفق در بهبود جاده‌های کشور استفاده کنیم.

نماینده مردم قروه و دهگلان، بخش سریش‌آباد را یکی از وسیع‌ترین بخش‌های شهرستان قروه معرفی و اظهار کرد: اعتبار لازم برای اجرای یک مسیر دسترسی به معدن دیگر در مسیر روستای احمدآباد باش تا سریش‌آباد به طول 29 کیلومتر تامین شده است که عملیات اجرایی آن هم از سال آینده آغاز می‌شود.

قادرمرزی افزود: با اجرای این طرح‌ها در مجموع 9 روستای بخش از راه مناسب برخوردار می‌شوند و ضریب آسفالت راه‌های روستایی در سریش‌آباد تا پایان سال 95 به بیش از 95 درصد ارتقا می‌یابد که این ضریب بیشترین میزان برخوداری از راه‌های آسفالت در استان خواهد بود









کارایی و دوام، شاخصه اصلی جاده بتنی

از دست رفتن منابع ملی، استهلاک سریع وسایط نقلیه و ناوگان حمل و نقل، مخاطرات و تصادفات جاده‌ای، کندی حرکت و افزایش بار ترافیکی، افزایش هزینه‌های نگهداری و بسیاری از موارد دیگر، از آثار استفاده از قیر و آسفالت در جاده‌ها است در حالی که استفاده از بتن و سنگ، موجب کارایی و دوام شده و علاوه بر آن مقاومت مکانیکی و تحمل فشار و بار ترافیکی و نیز مقاومت خوب حرارتی در نوسانات حرارتی شب و روز در طول سال را موجب خواهد شد.

یکی از زمینه‌های کاربرد پرمصرف سیمان در دنیا در همین زمینه است که کشور ما نیز گام اول این فناوری را در کردستان پیاده کرده است که با توجه به ارزانی و فراوانی سیمان، همراه با گران‌شدن قیر و کیفیت پائین آسفالت جاده‌ها، این فرصت را به وجود آورده است تا بتوان بتن را جایگزین  و یا همراه آسفالت کرد.

ارزش این طرح را زمانی می‌توان به خوبی دریافت که در نگاه به تاریخ جاده‌سازی در جهان و به خصوص در ایران و بررسی کیفیت جاده‌هایی که از سنگ و ساروج ساخته شده بودند، می‌توان دوام و کارایی آن در شرایط متفاوت آب و هوایی را به خوبی احساس کرد.

------------------------------

گزارش از: کلثوم مومنی

-------------------------------

انتهای پیام/79009/الف40

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار